Jos haluaa myydä, pitää myös markkinoida. Ja koska me kaikki sitä haluamme, ryhdymme oitis tekoihin. Laitetaan pystyyn kampanja televisioon, radioon tai entistä enemmän nykyään someen, sillä siellähän kaikki ovat ja mainostavat.
Haluamme myyntiä ja liidejä, tietoja ihmisistä, jotka ovat kenties kiinnostuneita tuotteistamme ja palveluistamme. Heidän huomionsa me saamme kyllä helposti herätettyä erottuvalla ja muistettavalla mainonnalla. Mutta mitä tapahtuu seuraavaksi? Minne tuleva asiakas jättää jälkensä ja mistä hän löytää kaipaamansa lisätiedon?
Kun markkinoidaan, on tärkeää, että oma media on kunnossa. Yrityksen tai yhteisön verkkopalvelu on se paikka, jossa ihminen etsii tietoa, vakuuttuu lisää ja jättää yhteystietonsa jatkoa varten.
Jotta olisi kannattavaa satsata ulkopuolisiin kanaviin ja medioihin, täytyy siis ensin huolehtia siitä, että oma ja itselle tärkein kanava toimii niin kuin pitää.
Kun verkkosivut on rakennettu ja suunniteltu hyvin, ne näyttävät ja tuntuvat hyviltä mutta ennen kaikkea suorittavat myös tehtävänsä: konvertoivat kävijästä liidin tai jopa heti asiakkaan.
Olen koonnut tähän kirjoitukseen kuusi tärkeintä asiaa, jotka verkkosivujen tilaajan tai tekijän kannattaa huomioida, oli sitten kyse pienestä tai suuresta verkkopalvelusta. Ne ovat aikajärjestyksessä – tärkeysjärjestyksessä ne ovat kaikki samalla viivalla.
1. Määrittele selkeät ja mitattavat tavoitteet
Hyvä verkkosivusto ei ole vain näyteikkuna. Sen pitää ohjata eteenpäin ja saada aikaan toimintaa. Siksi on hyvä määritellä, mikä on sivuston tärkein tavoite ja mitä halutaan verkkosivuilla tapahtuvan.
Verkkosivuston tavoite voi olla:
Yhteydenotto lomakkeen kautta
Uutiskirjeen tilaaminen
Esitteen lataaminen antamalla sähköpostiosoite
Artikkelin tai muun sisällön jakaminen sosiaalisiin medioihin
Verkkosivut eivät koskaan saa olla irrallinen saareke siellä jossakin netissä. Siksi kannattaa kartoittaa, tukevatko nykyiset tai tulevat sivut yrityksen pidemmän aikavälin markkinointistrategiaa sekä myynnin lyhytaikaisempia tavoitteita.
2. Tunne kohderyhmäsi käyttäytyminen
Harvan yrityksen tai yhteisön kohderyhmä on se kuuluisa ”kaikki suomalaiset vauvasta vaariin”. Olen huomannut, että myynti on usein kohderyhmät määritellyt ja kotiläksynsä tehnyt, mutta tärkeä tieto ei aina ole ulottunut verkkosivujen suunnitteluun.
Kun kohderyhmä tunnetaan, voidaan määritellä, millaisia ovat sen verkkokäyttäytyminen ja käytetyt kanavat, ostamiseen liittyvät motivaattorit, arvostuksen kohteet sekä esimerkiksi päätöksentekotapa. Niiden perusteella voidaan luoda muutamia tärkeimpiä ostopersoonia, joille voidaan kohdistaa oikeanlaista sisältöä ja tehokkaita toimenpiteitä. Persoonat voivat olla haastatteluiden perusteella määriteltyjä todellisia ihmisiä tai myynnin asiantuntemuksen perusteella luotuja hahmoja.
Ostopersoonan ominaisuuksia:
Sijaintitiedot – Missä henkilö X asuu ja liikkuu?
Sukupuoli – Mies, nainen vai muu?
Ikä – Mikä on kohderyhmän ikähaarukka?
Koulutuksen taso – Mitä kouluja henkilö X on käynyt tai käy?
Työ – Millä alalla X työskentelee ja mikä on hänen työnimikkeensä?
Tuloluokka – Paljonko henkilö X tienaa ja mikä on varallisuus?
Siviilisääty – Naimisissa, sinkku vai seurustelusuhteessa? Paljonko on lapsia?
Kieli – Mitä kieltä tai kieliä henkilö X puhuu?
Syyt ostoille – Mitä ongelmaa X yrittää ratkaista, miksi hän ostaa?
Oston esteet – Mitä huolia tai esteitä voi ostoon liittyen olla?
3. Sisältö on verkkosivujen sydän
Upeat ja hienosti toimivat verkkosivut ovat lähes turhat ilman hyvää, tarkoituksenmukaista ja vaikuttavaa sisältöä. Hyvät verkkosivut perustuvat kohderyhmän ymmärtämiseen ja niiden arvoa tuottava sisältö pureutuu asiakkaiden mielenkiinnon kohteisiin, haasteisiin, ongelmiin ja tarpeisiin ja varsinkin niiden ratkaisemiseen.
Ihmiset etsivät verkkosivuilta ratkaisuja itseään ja yritystään varten ja siksi tuote- tai yrityskeskeinen sisältö ei välttämättä puhuttele. Vaikka yrityksellä on omaa sisältöä ja tuotepäällikkö osaa kirjoittaa sujuvaa tekstiä, on kuitenkin viisasta pyytää mukaan ulkopuolista kirjoittajaa. Hyvä copywriter tai sisällöntuottaja osaa tehdä tekstistä vaikuttavaa ja ennen kaikkea ymmärrettävää ja tuo sisältöön ”talon” ulkopuolista näkökulmaa.
Tavoitteet ohjaavat sisältöä:
Jotta sisältö palvelee ja koukuttaa, tulee verkkosivun taipua sen mukaiseksi
Sisällöt johdattavat kävijää kohti asetettuja tavoitteita
Suunnittele sisältö huolella – apuna customer journey map
4. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty
Kun tavoitteet, kohderyhmä ja sisältö on määritelty on aika jatkaa verkkosivun käyttöliittymäsuunnittelun parissa. Sisältökartta toimii hyvänä työkaluna kokonaisuuden hahmoittamiselle. Meillä sisältökarttaa suunnitellaan yleensä yhdessä asiakkaan kanssa WriteMaps -työkalun avulla. Työkalun avulla voidaan suunnitella navigaatiorakenne sekä minkälaisia sivuja niiden alla tulisi olla. Kun rakenne on selvä, jatketaan visuaalisen puolen parissa. Suunnittelun yhteydessä syntyy klikattava protoyyppi (Adobe Experience Design), joka helpottaa hahmoittamaan sivuston rakennetta. Prototyypin luominen ennen varsinaisen teknisen toteutuksen aloittamista varmistaa toimivan käyttöliittymän.
5. Valitse taitavat koodaajat
Mikään ei ole niin turhauttavaa, kuin toimimaton verkkosivusto. Vaikka sivut rakennetaan nykyään usein helppokäyttöisillä sisällönhallintajärjestelmillä, tulee mukaan virheitä ja väärin tehtyjä asioita. Asiakkaalle, joka innostuneena etsii jotain sivuilta, väärin toimiva linkki tai sekavasti avautuva sisältökokonaisuus on usein pois karkottava asia.
Muista siis vaatia koodaajilta ja tekniseltä toteutukselta taitoa ja kokemusta. Se varmistaa paitsi varman toiminnan, myös sen, että sivut tekevät vaikutuksen. Pienet tekniset yksityiskohdat eivät välttämättä aina näy, mutta ne koetaan.
Asiallisesti tehdyn teknisen toteutuksen yhteydessä huolehditaan aina myös siitä, että koodi on hakukoneystävällistä, sivut toimivat kaikilla laitteilla ja myös niiden tietoturva on kunnossa.
Teknisen toteutuksen kulmakiviä:
Selkeä ja varma sisällönhallintajärjestelmä
SEO-ystävällinen koodi
Saavutettavuus
Responsiivisuus
Mittarit kunnossa
Tietoturva ja SSL-sertifikaatti
Joustava toteutus ja mahdollisuus kehittämiseen
6. Lanseerausta seuraa jatkokehitys
Ennen verkkosivujen julkaisua palvelu testataan eri selaimilla ja päätelaitteilla. Samalla käydään läpi, että kuvat ja tekstit ovat oikeita, linkit toimivat ja analytiikka toimii. Omissa projekteissamme järjestämme asiakkaalle myös julkaisun yhteydessä WordPress-koulutuksen ja annamme päivityksistä kirjalliset ohjeet.
Kun uusi ja upea verkkosivusto on julkaistu, siitä kannattaa kertoa kaikille. Kunnon lanseerauksessa verkkosivuja markkinoidaan kohderyhmälle esimerkiksi uutiskirjeellä, mutta aina kerrotaan myös omalle organisaatiolle: mikä on uutta, miksi tehtiin näin ja miksi yhtäkkiä alkaakin tulla paljon liidejä.
Kävijämäärien seuranta auttaa kehittämään sivustoa, joten prosessia kannattaa lanseerauksen jälkeen jatkaa ja pitää yllä. Pidänkin todella tärkeänä sitä, että asiakkaamme sitoutuvat jatkuvaan sisällöntuottamiseen ja verkkosivujen kehittämiseen. Sivustoa ei pidä jättää yksin ja oman onnensa nojaan, vaan niitä pitää hoitaa.
”Se, mikä ei toimi tänään, ei toimi huomenna. Mutta se, mikä toimi eilen, voi toimia uudelleen.”
Kertaus on opintojen äiti:
1. Määrittele selkeät ja mitattavat tavoitteet
2. Tunne kohderyhmäsi käyttäytyminen
3. Sisältö on verkkosivujen sydän
4. Rautalankamalli auttaa hahmottamaan kokonaisuuksia
5. Valitse taitavat koodaajat
6. Lanseerausta seuraa jatkokehitys
Haluatko verkkosivut, jotka näyttävät hyvältä, toimivat selkeästi ja ovat helposti ylläpidettävissä? Autamme mielellämme! Ole heti yhteydessä, niin saadaan projekti nopeasti käyntiin!
Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä parantaakseen käyttökokemustasi navigoidessasi verkkosivustolla. Näistä evästeistä välttämättömiksi luokitellut evästeet tallennetaan selaimeesi, koska ne ovat välttämättömiä verkkosivuston perustoimintoja varten. Käytämme myös kolmansien osapuolien evästeitä, jotka auttavat meitä analysoimaan ja ymmärtämään, kuinka käytät tätä verkkosivustoa. Nämä evästeet tallennetaan selaimeesi vain suostumuksellasi. Sinulla on myös mahdollisuus poistaa nämä evästeet. Joidenkin näiden evästeiden poistaminen voi vaikuttaa käyttökokemukseen.
Keräämme evästeitä, jotta ymmärtäisimme paremmin, miten kävijät käyttävät sivustoamme ja millainen sisältö ja tekniset ratkaisut heitä palvelevat parhaiten. Kävijätietojen analysointi auttaa meitä kehittämään sivustoamme entistä palvelevammaksi. Käytämme tietoja myös markkinoinnin ja myynnin kohdentamiseen.
Verkkosivumme tarvitsevat näitä evästeitä toimiakseen oikein. Ne mahdollistavat perustoimintoja, kuten lomakkeiden toiminnallisuuden, verkko-ostosten tekemisen, palvelujen käyttämisen sisään kirjautuneena tai chat-viestinnän asiakaspalvelumme kanssa. Voit estää näiden evästeiden käytön selaimesi asetuksista. Huomaathan, että silloin sivustomme ei kaikilta osin toimi suunnitellusti.
Cookie
Kesto
Kuvaus
__cfruid
session
Cloudflare sets this cookie to identify trusted web traffic.
_GRECAPTCHA
5 months 27 days
Google Recaptcha service sets this cookie to identify bots to protect the website against malicious spam attacks.
_lfa
2 years
This cookie is set by the provider Leadfeeder to identify the IP address of devices visiting the website, in order to retarget multiple users routing from the same IP address.
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent
1 year
CookieYes sets this cookie to record the default button state of the corresponding category and the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
li_gc
2 years
Used to store consent of guests regarding the use of cookies for non-essential purposes
OptanonConsent
1 year
OneTrust sets this cookie to store details about the site's cookie category and check whether visitors have given or withdrawn consent from the use of each category.
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Toiminnalliset evästeet auttavat suorittamaan tiettyjä toimintoja, kuten verkkosivuston sisällön jakamista sosiaalisen median alustoilla, palautteiden keräämistä ja muita kolmansien osapuolien ominaisuuksia. Nämä evästeet keräävät anonyymiä tietoa, joka auttaa meitä ymmärtämään miten verkkosivustoamme käytetään. Toiminnalliset evästeet ovat verkkosivuston toimivuuden ja kehityksen kannalta tarpeellisia.
Cookie
Kesto
Kuvaus
__cf_bm
30 minutes
This cookie, set by Cloudflare, is used to support Cloudflare Bot Management.
_calendly_session
21 days
Calendly, a Meeting Schedulers, sets this cookie to allow the meeting scheduler to function within the website and to add events into the visitor’s calendar.
bcookie
2 years
LinkedIn sets this cookie from LinkedIn share buttons and ad tags to recognize browser ID.
bscookie
2 years
LinkedIn sets this cookie to store performed actions on the website.
fontSize
never
No description available.
lang
session
LinkedIn sets this cookie to remember a user's language setting.
lidc
1 day
LinkedIn sets the lidc cookie to facilitate data center selection.
m
1 year 1 month 4 days
No description available.
pll_language
1 year
Polylang sets this cookie to remember the language the user selects when returning to the website and get the language information when unavailable in another way.
referrer_user_id
14 days
Calendly sets this cookie for the booking functionality of the website.
UserMatchHistory
1 month
LinkedIn sets this cookie for LinkedIn Ads ID syncing.
Analytiikan evästeet auttavat meitä seuraamaan sivustomme kävijäliikennettä kuten esimerkiksi kävijämääriä, liikenteen lähteitä ja kävijöiden kulkua sivustolla. Tämän kautta kehitämme sisältöjämme sekä seuraamme mainontamme tehokkuutta.
Cookie
Kesto
Kuvaus
_ga
2 years
The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_ga_GPYLFH6JZZ
2 years
This cookie is installed by Google Analytics.
_gat_UA-63354340-1
1 minute
A variation of the _gat cookie set by Google Analytics and Google Tag Manager to allow website owners to track visitor behaviour and measure site performance. The pattern element in the name contains the unique identity number of the account or website it relates to.
_gcl_au
3 months
Provided by Google Tag Manager to experiment advertisement efficiency of websites using their services.
_gid
1 day
Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
Näitä evästeitä asettavat mainonta- ja kohdistustyökalut. Evästeet keräävät kävijöistä tietoja, joiden avulla voimme kohdistaa markkinointia ja sisältöjä kävijöille myöhemmin myös oman sivustomme ulkopuolella. Voit nähdä mainoksia kolmansien osapuolien verkkosivuilla sen perusteella, miten olet toiminut sivuillamme tai mitkä asiat sinua ovat kiinnostaneet. Nämä evästeet eivät tallenna tunnistettavissa olevia henkilötietoja, mutta ne voivat tunnistaa selaimesi sekä laitteen, jolla olet verkossa. Jos et hyväksy näitä evästeitä, näkemäsi mainokset eivät välttämättä vastaa omia mielenkiinnon kohteitasi.
Cookie
Kesto
Kuvaus
_fbp
3 months
This cookie is set by Facebook to display advertisements when either on Facebook or on a digital platform powered by Facebook advertising, after visiting the website.
_lfa_test_cookie_stored
past
No description
fr
3 months
Facebook sets this cookie to show relevant advertisements to users by tracking user behaviour across the web, on sites that have Facebook pixel or Facebook social plugin.
IDE
1 year 24 days
Google DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
li_sugr
3 months
LinkedIn sets this cookie to collect user behaviour data to optimise the website and make advertisements on the website more relevant.
test_cookie
15 minutes
The test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSC
session
YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devices
never
YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-id
never
YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextId
never
This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requests
never
This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.