Monica Javanainen

Älä aloita markkinointia väärästä päästä

Jos haluaa myydä, pitää myös markkinoida. Ja koska me kaikki sitä haluamme, ryhdymme oitis tekoihin. Laitetaan pystyyn kampanja televisioon, radioon tai entistä enemmän nykyään someen, sillä siellähän kaikki ovat ja mainostavat. 

Haluamme myyntiä ja liidejä, tietoja ihmisistä, jotka ovat kenties kiinnostuneita tuotteistamme ja palveluistamme. Heidän huomionsa me saamme kyllä helposti herätettyä erottuvalla ja muistettavalla mainonnalla. Mutta mitä tapahtuu seuraavaksi? Minne tuleva asiakas jättää jälkensä ja mistä hän löytää kaipaamansa lisätiedon? 

Kun markkinoidaan, on tärkeää, että oma media on kunnossa. Yrityksen tai yhteisön verkkopalvelu on se paikka, jossa ihminen etsii tietoa, vakuuttuu lisää ja jättää yhteystietonsa jatkoa varten. 

Jotta olisi kannattavaa satsata ulkopuolisiin kanaviin ja medioihin, täytyy siis ensin huolehtia siitä, että oma ja itselle tärkein kanava toimii niin kuin pitää.

Kun verkkosivut on rakennettu ja suunniteltu hyvin, ne näyttävät ja tuntuvat hyviltä mutta ennen kaikkea suorittavat myös tehtävänsä: konvertoivat kävijästä liidin tai jopa heti asiakkaan.

Haluatko nopeasti liikkeelle, ota heti yhteyttä: monica@jco.fi

Näin se tehdään oikein

Olen koonnut tähän kirjoitukseen kuusi tärkeintä asiaa, jotka verkkosivujen tilaajan tai tekijän kannattaa huomioida, oli sitten kyse pienestä tai suuresta verkkopalvelusta. Ne ovat aikajärjestyksessä – tärkeysjärjestyksessä ne ovat kaikki samalla viivalla.

1. Määrittele selkeät ja mitattavat tavoitteet

Hyvä verkkosivusto ei ole vain näyteikkuna. Sen pitää ohjata eteenpäin ja saada aikaan toimintaa. Siksi on hyvä määritellä, mikä on sivuston tärkein tavoite ja mitä halutaan verkkosivuilla tapahtuvan. 

Verkkosivuston tavoite voi olla:

Yhteydenotto lomakkeen kautta
Uutiskirjeen tilaaminen
Esitteen lataaminen antamalla sähköpostiosoite
Artikkelin tai muun sisällön jakaminen sosiaalisiin medioihin

  • Yhteydenotto lomakkeen kautta
  • Uutiskirjeen tilaaminen
  • Esitteen lataaminen antamalla sähköpostiosoite
  • Artikkelin tai muun sisällön jakaminen sosiaalisiin medioihin

Verkkosivut eivät koskaan saa olla irrallinen saareke siellä jossakin netissä. Siksi kannattaa kartoittaa, tukevatko nykyiset tai tulevat sivut yrityksen pidemmän aikavälin markkinointistrategiaa sekä myynnin lyhytaikaisempia tavoitteita. 

2. Tunne kohderyhmäsi käyttäytyminen

Harvan yrityksen tai yhteisön kohderyhmä on se kuuluisa ”kaikki suomalaiset vauvasta vaariin”. Olen huomannut, että myynti on usein kohderyhmät määritellyt ja kotiläksynsä tehnyt, mutta tärkeä tieto ei aina ole ulottunut verkkosivujen suunnitteluun. 

Kun kohderyhmä tunnetaan, voidaan määritellä, millaisia ovat sen verkkokäyttäytyminen ja käytetyt kanavat, ostamiseen liittyvät motivaattorit, arvostuksen kohteet sekä esimerkiksi päätöksentekotapa. Niiden perusteella voidaan luoda muutamia tärkeimpiä ostopersoonia, joille voidaan kohdistaa oikeanlaista sisältöä ja tehokkaita toimenpiteitä. Persoonat voivat olla haastatteluiden perusteella määriteltyjä todellisia ihmisiä tai myynnin asiantuntemuksen perusteella luotuja hahmoja. 

Ostopersoonan ominaisuuksia:

• Sijaintitiedot – Missä henkilö X asuu ja liikkuu? 

• Sukupuoli – Mies, nainen vai muu?

• Ikä – Mikä on kohderyhmän ikähaarukka?

• Koulutuksen taso – Mitä kouluja henkilö X on käynyt tai käy?

• Työ – Millä alalla X työskentelee ja mikä on hänen työnimikkeensä?

• Mielenkiinnon kohteet – Harrastukset, tykkäämiset, arvot?

• Tuloluokka – Paljonko henkilö X tienaa ja mikä on varallisuus?

• Siviilisääty – Naimisissa, sinkku vai seurustelusuhteessa? Paljonko on lapsia?

• Kieli – Mitä kieltä tai kieliä henkilö X puhuu?

• Syyt ostoille – Mitä ongelmaa X yrittää ratkaista, miksi hän ostaa? 

• Oston esteet –  Mitä huolia tai esteitä voi ostoon liittyen olla?

3. Sisältö on verkkosivujen sydän

Upeat ja hienosti toimivat verkkosivut ovat lähes turhat ilman hyvää, tarkoituksenmukaista ja vaikuttavaa sisältöä. Hyvät verkkosivut perustuvat kohderyhmän ymmärtämiseen ja niiden arvoa tuottava sisältö pureutuu asiakkaiden mielenkiinnon kohteisiin, haasteisiin, ongelmiin ja tarpeisiin ja varsinkin niiden ratkaisemiseen. 

Ihmiset etsivät verkkosivuilta ratkaisuja itseään ja yritystään varten ja siksi tuote- tai yrityskeskeinen sisältö ei välttämättä puhuttele. Vaikka yrityksellä on omaa sisältöä ja tuotepäällikkö osaa kirjoittaa sujuvaa tekstiä, on kuitenkin viisasta pyytää mukaan ulkopuolista kirjoittajaa. Hyvä copywriter tai sisällöntuottaja osaa tehdä tekstistä vaikuttavaa ja ennen kaikkea ymmärrettävää ja tuo sisältöön ”talon” ulkopuolista näkökulmaa.

Tavoitteet ohjaavat sisältöä:

• Jotta sisältö palvelee ja koukuttaa, tulee verkkosivun taipua sen mukaiseksi

• Sisällöt johdattavat kävijää kohti asetettuja tavoitteita

• Suunnittele sisältö huolella – apuna customer journey map

Liian usein olen nähnyt verkkosivuilla hyvää sisältöä, joka ei johda mihinkään. Miten turhauttavaa! Kun teksti, kuvat ja videot tekevät vaikutuksen, kannattaa seuraava vaihe tarjota asiakkaalle heti: kysy lisää, tilaa tästä, kommentoi tai jaa.

Customer journey mapping eli asiakkaan ostopolun visualisointi näyttää palvelukokemuksen asiakkaan näkökulmasta. Sen avulla voit helposti määritellä kehitystarpeet uuden verkkopalvelun ideointiin tai nykyisen palvelun kehittämiseen.

4. Rautalankamalli auttaa hahmottamaan kokonaisuuksia

Tavoitteiden ja sisältöjen määrittelyn jälkeen tekee jo pian mieli nähdä jotain konkreettista, jotain, mitä voi hypistellä. Kun esimerkiksi parhaillaan teemme yrityksemme omia uusia sivuja, loimme ensin selaimella käytettävän rautalankamallin. Sen avulla voimme hahmottaa sivujen määrän ja keskinäisen toimimisen sekä tulossa olevan sisällön sijainnin. 

Seuraavassa vaiheessa sama rautalankamalli saakin jo oikeaa sisältöä ja visuaalisuutta mukaansa. Asiakkaillemme tämä vaihe on todella selkeä väylä tilanteen hahmottamiseen ja sisällön kommentointiin. Samalla kaikki voivat jo varhaisessa vaiheessa nähdä, mitä tuleman pitää. Se on osa periaatteisiimme kuuluvaa yhdessä tekemistä.

Rautalankamallin edut:

• Mahdollistaa sommittelemisen ilman, että värit ja typografia vielä ohjaavat suunnittelua

• Määrittelee sisältöjen, aktivointien ja linkitysten paikat

• Varmistaa toimivan käyttöliittymän  

• Toimii pohjana graafiselle suunnittelulle

• Toimii prototyyppinä ja sitä voi testata sisäisesti tai loppukäyttäjien edustajilla

5. Valitse taitavat koodaajat

Mikään ei ole niin turhauttavaa, kuin toimimaton verkkosivusto. Vaikka sivut rakennetaan nykyään usein helppokäyttöisillä sisällönhallintajärjestelmillä, tulee mukaan virheitä ja väärin tehtyjä asioita. Asiakkaalle, joka innostuneena etsii jotain sivuilta, väärin toimiva linkki tai sekavasti avautuva sisältökokonaisuus on usein pois karkottava asia. 

Muista siis vaatia koodaajilta ja tekniseltä toteutukselta taitoa ja kokemusta. Se varmistaa paitsi varman toiminnan, myös sen, että sivut tekevät vaikutuksen. Pienet tekniset yksityiskohdat eivät välttämättä aina näy, mutta ne koetaan. 

Asiallisesti tehdyn teknisen toteutuksen yhteydessä huolehditaan aina myös siitä, että koodi on hakukoneystävällistä, sivut toimivat kaikilla laitteilla ja myös niiden tietoturva on kunnossa. 

Teknisen toteutuksen kulmakiviä:

• Selkeä ja varma sisällönhallintajärjestelmä

• SEO-ystävällinen koodi

• Saavutettavuus

• Responsiivisuus

• Mittarit kunnossa

• Tietoturva ja SSL-sertifikaatti

• Joustava toteutus ja mahdollisuus kehittämiseen

6. Lanseerausta seuraa jatkokehitys

Ennen verkkosivujen julkaisua palvelu testataan eri selaimilla ja päätelaitteilla. Samalla käydään läpi, että kuvat ja tekstit ovat oikeita, linkit toimivat ja analytiikka toimii. Omissa projekteissamme järjestämme asiakkaalle myös julkaisun yhteydessä WordPress-koulutuksen ja annamme päivityksistä kirjalliset ohjeet. 

Kun uusi ja upea verkkosivusto on julkaistu, siitä kannattaa kertoa kaikille. Kunnon lanseerauksessa verkkosivuja markkinoidaan kohderyhmälle esimerkiksi uutiskirjeellä, mutta aina kerrotaan myös omalle organisaatiolle: mikä on uutta, miksi tehtiin näin ja miksi yhtäkkiä alkaakin tulla paljon liidejä.

Kävijämäärien seuranta auttaa kehittämään sivustoa, joten prosessia kannattaa lanseerauksen jälkeen jatkaa ja pitää yllä. Pidänkin todella tärkeänä sitä, että asiakkaamme sitoutuvat jatkuvaan sisällöntuottamiseen ja verkkosivujen kehittämiseen. Sivustoa ei pidä jättää yksin ja oman onnensa nojaan, vaan niitä pitää hoitaa.

”Se, mikä ei toimi tänään, ei toimi huomenna.
Mutta se, mikä toimi eilen, voi toimia uudelleen.”

Kertaus on opintojen äiti:

1. Määrittele selkeät ja mitattavat tavoitteet

2. Tunne kohderyhmäsi käyttäytyminen

3. Sisältö on verkkosivujen sydän

4. Rautalankamalli auttaa hahmottamaan kokonaisuuksia

5. Valitse taitavat koodaajat

6. Lanseerausta seuraa jatkokehitys

Lue myös:
Tätä kaikkea ovat nettisivut vuonna 2019

Haluatko lisää myyntiä ja hyviä liidejä?
Ota minuun yhteyttä, niin keskustellaan, millainen projekti verkkosivujen rakentaminen tai uusiminen voisi olla. Lähetä sähköpostia (monica@jco.fi) tai varaa maksuton puhelinkonsultointi tästä >>

Monica Javanainen