Digitaalinen oppimisympäristö

Kopiraittilan koulu
Työt / Kopiraittilan koulu
Projekti:

Kopiraittilan koulu

Asiakas:

Kopiosto ry

Lähtötilanne

Tekijänoikeusjärjestö Kopiosto halusi uudistaa lapsille ja nuorille suunnatun pelillisen opetusmateriaalinsa. Kopiosto kaipasi jotakin uutta ja aidosti luovaa, joka kuvastaisi luovaa työtä tukevan järjestön toimintaa. Kouluissa immateriaalioikeuksia koskevat kysymykset ovat arkipäivää. Koska suomalainen koulujärjestelmä on kansainvälisesti arvostettu ja siihen sisältyy yhä enemmän digitaalista aineistoa, uudelle opetusmateriaalille asetettiin korkeat vaatimukset.

Haasteet

Lasten ja nuorten tiedoissa ja taidoissa on huomattavaa vaihtelua, ja uusien työvälineiden ja sovellusten virta on katkeamaton. Lähtökohtana oli, että uusi opetusmateriaali olisi joustavaa ja sen sisällön voisi hankaluuksitta pitää ajantasaisena. Lisäksi koko materiaali julkaistiin sekä suomeksi että ruotsiksi.

Kuvitus: Tarja Petrell

Näin se tehtiin

Ensin tehtiin päätös sovelluksessa käytettävästä ympäristöstä: valitsimme avaran koulun käytävän, jota voi vierittää vaakatasossa ja josta avautuu ovia useisiin eri luokkahuoneisiin. Elävän yksityiskohtainen käyttötuntuma suunniteltiin kohdeyleisölle soveltuvaksi. Visuaalisen ilmeen loi kuvittaja Tarja Petrell, jolla on laaja kokemus oppikirjoista ja muusta opetusmateriaalista. Sovelluksessa on runsaasti tehtäviä, kuten tietovisoja, muistipelejä ja rulettipyöriä. Koko sisältö on helposti käsiteltävissä ajantasaisen sisällönhallintajärjestelmän avulla.

Tuotimme myös aineistoon sopivat markkinointimateriaalit, kuten videon, esitteitä, julisteita ja rullajulisteita, joiden avulla tietoa opetusmateriaalista voi viedä opettajille, oppilaille ja suurelle yleisölle.

Lopputulos

Kopiraittila on pelillinen opetusmateriaali, joka on ensisijaisesti tabletille suunniteltu mutta laiteriippumaton. Sovellusta ei tarvitse ladata, vaan materiaalia voi käyttää selaimessa. Kopiraittila julkaistiin koulujen syyslukukauden alussa elokuussa 2016, ja se on vapaasti verkossa saatavilla.

 

Yhteistyöstä

Kirsi Salmela
lisensointipäällikkö
Kopiosto ry

“Tekijänoikeuskysymyksiä kohtaa nykyään kaikkialla: nuoret käyttävät internetiä ja sosiaalista mediaa, tekevät videoita ja ottavat valokuvia kaiken aikaa. Siksi on tärkeää, että he oppivat kunnioittamaan tekijänoikeuksia jo varhain, ja ovat tietoisia myös omista tekijänoikeuksistaan.

Pelit ja digitalisointi ovat nykyään luonnollinen osa lasten ja nuorten elämää – niiden kautta he oppivat. Halusimme tehdä tekijänoikeusasioista ja koko oppimisprosessista hauskan ja innostavan kokemuksen.

Yhteistyö JCO Digitalin kanssa on ollut valtavan sujuvaa. On ollut upeaa työskennellä näin luovien ja innostuneiden ammattilaisten kanssa!”

Tiimi

Monica Javanainen

CEO & Partner, New Business

+358456517914

Monica Javanainen

CEO & Partner, New Business

Monica on meidän energinen toimitusjohtajamme. Hän keskittyy rautaisesti töihinsä, nauttii oppimisesta ja ideoi uutta. Vapaa-ajalla hän juoksee, lukee ja hoitaa pioni-puutarhaansa.

Hilkka Kandelin

Project Manager & Partner

+358 445405664

Hilkka Kandelin

Project Manager & Partner

Hilkka on projektipäällikkö, joka osaa hoitaa useita asioita samanaikaisesti. Hän on kulinaristi, joka viihtyy koiran kanssa lenkkipoluilla tai perheen kanssa saaristossa ja mökillä.

Juha Javanainen

CTO & Founder, Developer

+358405140167

Juha Javanainen

CTO & Founder, Developer

Juha on JCO Digitalin perustaja. Tekninen suunnittelu ja ohjelmointi ovat hänen alaansa. Vapaa-ajallaan hän viihtyy golfkentällä, merellä tai musiikin parissa.

Daniel Kouvo

Developer & Partner

Daniel Kouvo

Developer & Partner

Daniel on monitaitoinen devaaja. Hän rakastaa ongelmien ratkaisemista, ottaa valokuvia ja tekee musiikkia. Luonnossa perheen kanssa viihtyvä Daniel tunnetaan myös DJ Daniel Ascotina.

Simon Bussman

Graphic Designer

Simon Bussman

Graphic Designer

Simon on taitava graafikko, joka loihtii näyttäviä graafisia töitä. Hänkin pelaa frisbeegolfia ja harrastaa sekä pelisuunnittelua että pelitaidetta kuunnellen samalla hyvää musiikkia.

Lotta Hardman

Web Developer

Lotta Hardman

Web Developer

Lotta on meidän oma biologi / web developer. Vapaa-ajallaan hän tekee ja myy luonnon­mukaisia ihon- ja hiusten­hoito­tuotteita, viihtyy perheensä kanssa maalla ja pitää kanoja, lampaita ja vuohia.

Niklas Schönberg

Developer & Partner

Niklas Schönberg

Developer & Partner

Niklas on ohjelmointiguru, joka ratkaisee vaikeimmatkin haasteet ja on Jura-kahvikoneemme asiantuntija. Niklas pelaa pöytä- ja tietokonepelejä ja rakastaa Papinon kebab-annoksia.

Mats Holmberg

3D, Animation & Post Production

Mats Holmberg

3D, Animation & Post Production

Johan Ljungqvist

Directing & Video Production‎

Johan Ljungqvist

Directing & Video Production‎

Multifoto.fi:n Johan rakastaa työskentelyä kuva- ja videotuotannon parissa ja löytää ratkaisut mahdottomiinkin tilanteisiin. Vapaa-ajalla Johan vihtyy perheen, autojen ja urheilun parissa.

Haluatko tarjouksen?

Täytä tiedot ja palaamme ehdotuksen kera.

TARJOUS SISÄLTÄÄ:

  • Kustannusarvion ja tarkan työmääräerittelyn
  • Suuntaa antavan aikataulun
  • Projektin eri vaiheiden kuvauksen