Lähtötilanne
Seastop on Euroopan yhteisön aluekehitysrahaston tukema hanke, jonka tavoitteena on kehittää 21 Suomenlahden pienvenesataman infrastruktuuria. Hankkeeseen kuuluvat satamat on valittu historiallisin perustein: ne kuuluivat kuningas Valdemar II:n 1200-luvulla kuvaaman purjehdusreitin etappeihin ja muodostivat myöhemmin osan Ruotsin ja Suomen välisen kalakaupan reitistä. Alueen kalastajat toimittivat saaliinsa saaristosatamiin, joista ne kuljetettiin elävänä kalastusveneiden sumpuissa tukholmalaisten ja turkulaisten ruokapöytiin.
Seastop-mobiilipeli syntyi, kun mietittiin, miten alueen kiehtovasta historiasta voitaisiin kertoa satamissa vieraileville perheille kiinnostavalla ja uudella tavalla. Samalla haluttiin kertoa Itämeren luonnosta ja siinä asuvista kalalajeista, jotka olivat vuosisatoja alueen elinkeinon perusta.

Näin me sen teimme
JCO ideoi ja toteutti pelin sisältöineen kolmella kielellä. Hanke alkoi ideakuvien ja esimerkkisisältöjen pohjalta, jonka jälkeen sen graafinen ja tekninen suunnittelu alkoivat rinta rinnan. JCO perehtyi Itämeren kalastuksen historiaan ja Valdemar-kuninkaan purjehdusreittiin, Itämeren kalalajeihin ja hankkeen satamiin ja tuotti sen perusteella monivalintakysymyksiä ja tietoiskuja, jotka punottiin mukaan pelin juoneen.
Seastop-mobiilipeliä pelataan skannaamalla satamakohtainen qr-koodi älypuhelimella ja keräämällä mahdollisimman monta Itämeren kalalajia virtuaalisumppuun. Jokaisessa satamassa on oma kalansa, jonka lisäksi voi kerätä bonuskalan vastaamalla oikein Itämeren kalalajeihin liittyviin monivalintakysymyksiin ja pyöräyttämällä sitten onnenpyörää. Kysymysten välissä kerrotaan Itämeren kalastushistoriasta ja kulloisestakin satamasta.

Lopputulos
Peli toteutettiin progressiivisena, verkkopohjaisena mobiilisovelluksena, minkä ansiosta se on käyttöjärjestelmäriippumaton eikä sitä tarvitse asentaa puhelimelle. Kielivalinta tapahtuu automaattisesti pelipuhelimen käyttökielen perusteella.
Peli on pelattavissa kaikissa Seastop-hankkeen satamissa ilmaiseksi.
Yhteistyöstä

hankekoordinaattori
Seastop Finland
”Pyysimme tarjouskierroksen pelin kehittämiseen viideltä digitoimistolta ja JCO Digital erottui joukosta kilpailukykyisellä tarjouksella ja mielenkiintoisella ratkaisuehdotuksella. Koko prosessi ideoinnista valmiiseen peliin kesti kolme kuukautta. Peli lanseerattiin Helsingin Vene 2020 -messuilla helmikuussa 2020.
Yhteistyö JCO:n kanssa sujui loistavasti. JCO:n copywriter pystyi luomaan sisältöä joustavasti kolmella kielellä ja graafikko loi kalalajeille omat persoonallisuudet. Uskon, että JCO:n peliratkaisut voisivat tuoda monen organisaation toimintaan lisää kiinnostavuutta ja uutta tapaa lähestyä viestinnällisiä tavoitteita.”
Tiimi
Satu Hagner
Project Manager
Juha Javanainen
CTO & Founder, Developer
+358405140167
juha@jco.fi
Simon Bussman
Graphic Designer
Niklas Schönberg
Developer & Partner
Björn Zweigberg
Technical account manager
Ulrika Kouvo
Web Developer & Social Media Producer