Lähtötilanne
Hangö Stevedoring on Hangon satamissa toimiva satamaoperaattori, jolla on yli 100-vuotias, kunniakas historia. Nyt oli kuitenkin aika uudistaa yrityksen ilmettä ja tehdä yritystunnuksesta helpommin sovellettava. Verkkopalvelu-uudistus lähti tarpeesta modernisoida sivustoa ja tehdä siitä paitsi responsiivinen myös entistä saavutettavampi. Sivuston kautta jaettavan tiedon oli tärkeää olla entistä helpommin löydettävissä ja käyttäjäpolkujen selvempiä.


Näin me sen teimme
Liikemerkin uudistuksessa pidettiin mielessä yrityksen jo 108-vuotinen historia. Sen tarkoitus oli kuvastaa yrityksen toimialaa modernilla tavalla, mutta myös yrityksen perusarvoja, jotka ovat yhteistyö, luottamus, uudistuminen, tuloksenteko ja vastuullisuus. Uusi liikemerkki muodostuukin kahdesta toisissaan kiinni olevasta nuolesta, jotka samalla ovat kättelevät kädet. Yhdessä ne ovat tuonti ja vienti, yhteistyö ja arvostus, sekä jatkuvuuden ja sujuvuuden ketju. Logon väreiksi valittiin oranssi ja tummansininen muistuttamaan sataman nostureista ja jokapäiväisestä toiminnasta.


Verkkopalvelua kehitettäessä keskityttiin miettimään millaista apua sivuston suurimmat käyttäjäryhmät tarvitsivat työssään. Sivuston kautta jaettavan tiedon oli tärkeää olla entistä helpommin löydettävissä ja käyttäjäpolkujen selvempiä. Esimerkiksi aikataulut ja yhteystiedot tuotiin entistä selvemmin esille ja puhelinnumeroihin voi soittaa suoraan sivulla olevasta linkistä, mistä on apua silloin kun soittaja on vaikkapa rekan tai kuorma-auton hytissä. Logo- ja kuvapankki on entistä helpommin käytettävissä ja lomakkeet helpommin löydettävissä. Sivusto pyrittiin pitämään myös kevyenä, jotta sen selailu mobiilissa olisi nopeaa.


Lopputulos
Hangö Stevedoringin uusi yritystunnus on moderni ja erottuva ja saanut sosiaalisen median kanavissa innostuneen vastaanoton. Logon tyylitelty S on erotettavissa muusta tunnuksesta itsenäiseksi graafiseksi elementikseen, mikä lisää logon monikäyttöisyyttä. Mielipidetiedusteluissa logosta pitäneet kiittivät erityisesti sen tyylikkyyttä ja värimaailmaa.
Verkkosivuja pidettiin poikkeuksetta selkeinä, toimivina ja informatiivisina. Niillä jaettu tieto oli käyttäjien mielestä helposti löytyvää ja ne toimivat hyvin myös mobiilissa. Verkkosivut eivät facebookissa kerätyssä palautteessa saaneet ainoatakaan negatiivista kommenttia.
Yhteistyö Hangö Stevedoringin kanssa sujui erinomaisesti. Asiakas toimitti sisällöt ja kuvautti uudet kuvat ennätysajassa ja vastasi kysymyksiin välittömästi, minkä ansiosta aikataulussa pysyttiin ja JCO:n tiimi piti projektia erityisen mieluisana.


Yhteistyöstä

Markkinointi- ja viestintävastaava
Hangö Stevedoring
”Lähdimme alkuvuodesta 2020 hakemaan yhteistyökumppania Hangö Stevedoringin visuaalisen ilmeen uudistamiseen. Olin erittäin ilahtunut että JCO voitti kilpailutuksen, sillä tuemme mahdollisuuksien mukaan aina paikallisia yrityksiä. Työskentely JCO:n kanssa on ollut joustavaa ja tehokasta! Aikataulusta pidettiin kiinni ja laadusta ei tingitty. Olemme erittäin tyytyväisiä lopputulokseen ja asiakkailta on myös tullut paljon positiivista palautetta.”
Tiimi
Satu Hagner
Project Manager
Michael Rönnblad
Graphic Designer
Björn Zweigberg
Technical account manager
Johan Österberg
Developer
Ulrika Kouvo
Web Developer & Social Media Producer