Progressiivinen appi

Supervanhemman keittokirja
Työt / Supervanhemman keittokirja
Projekti:

Supervanhemman keittokirja

Asiakas:

Otavamedia Oy

Lähtötilanne

Ystävämme Otavamedialla saivat idean uudesta ruokasivustosta: se ymmärtäisi, millaisia reseptejä käyttäjä on etsimässä. Tilannehan on se, että internet on täynnä kokkaussivustoja ja reseptien määrä on ääretön. Miten sieltä löytää ne, jotka vastaavat omia tarpeita?

Ensi alkuun heittelimme ilmoille erilaisia ideoita, ja muutaman tapaamisen jälkeen päätimme tarkentaa suunnitelmaa ja keskittyä tiettyyn käyttäjäryhmään: pienten lasten vanhempiin.

Seuraavaksi

Kun kohderyhmä oli selkeytynyt, latasimme kymmeniä erilaisia ruokasovelluksia päästäksemme perille tarjonnan kirjosta. Tarkoituksemme oli määritellä tyyli, jolla oma sivustomme erottuisi mittavasta tarjonnasta.

Ensimmäiseksi totesimme, että sovellusta emme tee – siihen ryteikköön emme halunneet lähteä. Halusimme helppokäyttöisen selainversion, joka ei asenteluita vaadi. Johtoajatuksemme oli kuitenkin painottaa mobiilikäyttöä, sillä suurin osa vanhemmista käyttää puhelintaan reseptien lukemiseen. Toki teimme myös nettiversiot, mutta tärkeintä oli luoda mobiilikäyttöön istuva, sovellusmainen vaikutelma.

Keskeiseksi nousi käyttöliittymän helppous. Suunnittelimme erilaisia prototyyppejä ja loimme demoversion, jonka avulla klikkailimme sivuston läpi ja saimme siihen tuntumaa. Betaversio testattiin Otavamedialla, minkä jälkeen tehtiin vielä muutamia muutoksia.

Sivuston tärkeimmät ominaisuudet ovat helposti löytyvät reseptit ja suosikkien tallennusmahdollisuus, mutta makeinta on ostoslistatoiminto, joka ottaa tiedot suoraan reseptistä ja jopa mukauttaa määrät vastaamaan käyttäjän valitsemaa annosmäärää! Listalle mahtuu jopa seitsemän eri reseptin ainekset kerrallaan, ja siltä voi poistaa ja lisätä tuotteita kulloisenkin tarpeen mukaan. Ostoslistan voi myös jakaa ystäville tai perheenjäsenille, tai sen voi jakaa kahteen osaan, millä voi tehostaa ostosreissua. Näkemyksemme on, että kehittäjämme Niklas Schönberg loi teknisen mestariteoksen.

Kehitystyön lomassa tarkastelimme myös omia tapojamme laittaa ruokaa. Totesimme, että vaikka keittiössä olisi parikymmentä keittokirjaa, niistä todennäköisimmin käytetään yhtä tai kahta suosikkia – oli se sitten ruoka-aiheista koottu leikekirja tai äidin vanha rakas reseptikokoelma. Halusimme tuoda rispaantuneet reseptiaarteet digiaikaan, joten kyseessä oli itse asiassa paluu perusasioihin digitaalisin apuvälinein.

Tarvinneeko mainitakaan, että retro oli ainut mahdollinen suunta? Viehätyimme vanhoista reseptikokoelmista ja isoäidinaikaisista taloudenpitoon liittyvistä aikakauslehdistä.

Johtopäätöksemme siis oli, että yhdistämällä ruuhkavuosikäyttäjien tarpeet nostalgiseen ilmeeseen saamme aikaan aivan omannäköisensä ratkaisun. Kohderyhmämme elää vaativaa aikaa ja haluaa panostaa perheeseen, joten nimesimme tuotoksemme Supervanhemman keittokirjaksi. Onneksemme asiakas ei pitänyt suunnitelmiamme aivan päättöminä – päin vastoin, Otavamedialla innostuttiin näkemyksistämme!

Lopputuote

Sisältö on tarkoin valittu vastaamaan valitun kohderyhmän tarpeita. Niinpä kokoelmaan päätyivät luottopastat, lasagne ja uunilohi. Ja kun reseptiikka on taattua, laatu korvaa määrän!
Loimme siis verkkosivun, jossa on valikoima huippureseptejä, yksinkertaisia mutta herkullisia, suunniteltu kiireisille perheille, joissa arvostetaan yhdessäoloa hyvän ruoan ääressä. Sitä on Supervanhemman keittokirja.

Tunnelmia matkan varrella

Tunsimme entuudestaan Otavamedian tuotteet, joten niiden kanssa oli helppo työskennellä. Yhteistyö oli sujuvaa alusta alkaen: Otavamedia antoi tilaa työryhmämme luovuudelle ja tarjosi tilaisuuden ratkaista heidän haasteensa. Saimme toteuttaa luovuuttamme ja näkemystämme parhaalla mahdollisella tavalla – ja tulokset puhuvat puolestaan!

Monica Javanainen, toimitusjohtaja, JCO Digital

Yhteistyöstä

Elli Mäkilä & Thomas Reenpää
liiketoimintajohtaja & kaupallinen tuottaja
Otavamedia Oy

Idea Supervanhemman keittokirjaan on lähtöisin erään isän keittiötuskailuista. Samaan aikaan eräs hänen kollegoistaan pohti mainostajien tarvetta päästä parempaan vuorovaikutukseen kuluttajien kanssa. Niin käyttökokemuksen kannalta kuin kaupallisestakin näkökulmasta todettiin, että ruoka-aiheinen sisältö tarvitsi innovatiivisen ratkaisun, ei vain vanhemmille, vaan perheille kokonaisuudessaan.

Vaikka lähestyimme JCO:ta alkuvuodesta 2017 hyvin pelkistetyllä mallilla, he pääsivät heti jyvälle tarpeistamme ja haastoivat meidät ensitapaamisesta alkaen katsomaan hanketta loppukäyttäjän näkökulmasta. Projekti kasvoi odotettua suuremmaksi, mikä on tavallista digitaalisessa kehitystyössä, mutta JCO:n kanssa opimme uutta joka päivä, jopa omista tuotteistamme. Koimme olevamme kaiken aikaa tekemässä varsinaiset linjaukset ja ratkaisut. Yhteistyö JCO:n kanssa oli suoraa, innostavaa ja ammatillisesti palkitsevaa, ja lopputuote ylitti alkuperäisen ideamme moninkertaisesti.

Tiimi

Monica Javanainen

CEO & Partner, New Business

+358456517914

Monica Javanainen

CEO & Partner, New Business

Monica on meidän energinen toimitusjohtajamme. Hän keskittyy rautaisesti töihinsä, nauttii oppimisesta ja ideoi uutta. Vapaa-ajalla hän juoksee, lukee ja hoitaa pioni-puutarhaansa.

Niklas Schönberg

Developer & Partner

Niklas Schönberg

Developer & Partner

Niklas on ohjelmointiguru, joka ratkaisee vaikeimmatkin haasteet ja on Jura-kahvikoneemme asiantuntija. Niklas pelaa pöytä- ja tietokonepelejä ja rakastaa Papinon kebab-annoksia.

Juha Javanainen

CTO & Founder, Developer

+358405140167

Juha Javanainen

CTO & Founder, Developer

Juha on JCO Digitalin perustaja. Tekninen suunnittelu ja ohjelmointi ovat hänen alaansa. Vapaa-ajallaan hän viihtyy golfkentällä, merellä tai musiikin parissa.

Daniel Kouvo

Developer & Partner

Daniel Kouvo

Developer & Partner

Daniel on monitaitoinen devaaja. Hän rakastaa ongelmien ratkaisemista, ottaa valokuvia ja tekee musiikkia. Luonnossa perheen kanssa viihtyvä Daniel tunnetaan myös DJ Daniel Ascotina.

Simon Bussman

Graphic Designer

Simon Bussman

Graphic Designer

Simon on taitava graafikko, joka loihtii näyttäviä graafisia töitä. Hänkin pelaa frisbeegolfia ja harrastaa sekä pelisuunnittelua että pelitaidetta kuunnellen samalla hyvää musiikkia.

Mats Holmberg

3D, Animation & Post Production

Mats Holmberg

3D, Animation & Post Production

Mitä saisi olla?

Onko kysymys tai hyvä idea? Vai haluatko tarjouksen?

TARJOUS SISÄLTÄÄ:

  • Kustannusarvion ja tarkan työmääräerittelyn
  • Suuntaa antavan aikataulun
  • Projektin eri vaiheiden kuvaus