Taustaa
Villa Skeppet on Tammisaaressa sijaitseva, ainutlaatuinen rakennus, jonka Alvar Aalto suunnitteli hyville ystävilleen Christine ja Göran Schildtille. Vuonna 2021 Villa Skeppet avataan yleisölle kun rakennuksessa aletaan järjestää ohjattuja kiertokäyntejä. Näin ainutlaatuisen ja hienon kulttuurikohteen esitteleminen vaati uutta markkinoinnillista identiteettiä, sekä verkkopalvelun kehittämistä palvelemaan niin kiertokäynneistä kuin Göran Schildtin kirjoistakin kiinnostuneita asiakkaita.
Villa Skeppetin toiminnanjohtaja Jennifer Dahlbäck otti JCO:hon yhteyttä jo vuosi ennen verkkopalvelun suunniteltua julkaisemista. JCO ei epäröinyt tarttuessaan mahdollisuuteen kehittää Villa Skeppetin verkkopalvelua ja uudistaa verkkokauppaa. Asiakas tarvitsi käyttäjäystävällisen ja modernin verkkopalvelun sekä toimintavarman verkkokaupan jonka ylläpito olisi mahdollisimman yksinkertaista ja sen me myös halusimme toimittaa.
Näin se tehtiin
Ensin suunniteltiin Villa Skeppetin värit, typografia ja käyntikortti ja niiden tueksi laadittiin graafinen ohjeisto. Graafinen ilme sai innoituksensa Villa Skeppetin uudesta tunnuksesta joka kuvaa Villa Skeppetin avotakkaa. Värit välimerensininen ja Aaltobeige taas yhdistävät Göran Schildtin rakkauden Välimerta kohtaan Alvar Aallon puuta suosivaan suunnitteluun.
Tämän jälkeen kehitettiin verkkopalvelun ja -kaupan rakenne- ja ulkoasusuunnitelma. Verkkokauppa vaati erityisen tarkkaa suunnittelua, sillä sen tuli sisältää perinteisen kirjamyynnin lisäksi kiertokäyntien varausjärjestelmä kalentereineen. Asiakas oli jo aktiivinen sosiaalisen median palveluissa, joten etusivulle toivottiin myös Instagram-syötettä. Etusivun artikkeli-osiosta puolestaan tarvittiin paikka jonka avulla ajankohtaiset tapahtumat ja artikkelit voitiin nostaa helposti löydettäviksi.
Käyttäjäystävällisyys nostettiin suunnittelussa keskiöön. Asiakas toivoi erityisesti hyvin toimivaa varausjärjestelmää, joka oli helppokäyttöinen paitsi kävijöille myös Villa Skeppetin henkilökunnalle. Verkkopalvelu oli myös toteutettava kolmella kielellä – suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Tämän lisäksi verkkopalvelun tietojen ja artikkelien ylläpidon tuli olla helppoa ja johdonmukaista ja WordPressillä se onnistui erityisen hyvin.
Tekninen toteutus
Verkkopalvelu toteutettiin WordPressillä, joka on käyttäjäystävällinen julkaisujärjestelmä. WordPress sisältää suuren määrän lisäosia, joiden avulla palveluja on helppo laajentaa vastaamaan asiakkaan tarpeita myös tulevaisuudessa.
Verkkokauppa toteutettiin Woocommercen avulla. Verkkokauppa sisältää sekä varauskalenterin sisältävän varausjärjestelmän että kirjakaupan. Varausjärjestelmän kautta on mahdollista varata kiertokäyntejä 1-10 kävijälle erilaisissa hintakategorioissa. Woocommerce-lisäosa mahdollisti myös lahjakorttien myymisen.
Lopputulos
Lopputulos on tyylikäs, helppokäyttöinen ja monipuolinen verkkopalvelu, joka on jo itsessään vierailun arvoinen. Samalla se esittelee monipuolisesti yhtä Alvar Aallon mielenkiintoisimmista yksityiskohteista. Yhteistyö JCO:n ja Villa Skeppetin välillä jatkuu ja verkkopalvelun edelleenkehittäminen on käynnissä.

Yhteistyöstä

toiminnanjohtaja
Villa Skeppet
”Yhteistyö JCO:n kanssa toimi hyvin ja sujuvasti. JCO ymmärsi heti millaisen viestin halusimme välittää ja perehtyi huolella toimintaamme ja tarpeisiimme. Verkkosivuista näkee, että JCO arvostaa toimintaamme ja se tuntui meistä erityisen hienolta.”
Tiimi
Anne Malmström
Project Manager
+358 50 572 6713
anne@jco.fi
Simon Bussman
Graphic Designer
Daniel Kouvo
Developer & Partner
Maxemilian Grönblom
Developer
Ulrika Kouvo
Web Developer & Social Media Producer