Elämme brändien ja designin kannalta nopeasti muuttuvassa ja todella visuaalisessa ajassa. Siksi kuvilla on yhä suurempi rooli, kun brändit luovat kontaktia kuluttajiin. Puhutaankin visuaalisesta sujuvuudesta, jonka avulla viestit kulkevat nopeasti ja ne myös ymmärretään.
Vuoden 2019 visuaalinen maisema on paljon enemmän kuin ilmiöitä, tykkäyksiä ja jakamisia. Se on täynnä merkityksiä. Meidät ympäröidään kuvilla, jotka heijastavat toisaalta intohimoisia kiistoja arvoista, toisaalta laittavat miettimään yksilöllisyyttä ja kokemusmaailmaamme ja lopulta voivat auttaa löytämään turvallisuutta sekavassa maailmassa.
Adobe Stock on koonnut näkemyksiä tulevasta Visual Trends -ennusteeseensa, jonka avulla visuaalisuuden parissa työskentelevät voivat havaita trendejä ja nähdä niiden merkityksen vaikuttamisen välineenä. Olemme koostaneet sen pohjalta ajatuksia tulevasta.
Takaisin luonnollisuuteen
Elämämme on yhä enemmän täynnä tekniikkaa, ja digitaalisuus vie meidän päivästämme leijonan osan. Samalla monen mielestä fyysinen todellisuus kaikkoaa yhä kauemmas. Siksi ihmiset pyrkivät saamaan tasapainoa luomalla yhteyden luontoon, tietoisesti tai tiedostamatta. Hyvä esimerkki tästä on Adobe Stockia avustava taiteilija Archan Nair. Hän ottaa inspiraationsa luonnon mysteereistä ja yhdistää taiteeseensa surrealismia, mystiikkaa ja luonnon orgaanisia muotoja.
Kaipuu takaisin luontoon vaikuttaa myös kuluttajien käyttäytymiseen. Tutkimusten mukaan lähes puolet amerikkalaisista kuluttajista etsii aktiivisesti luonnollisia raaka-aineita, kun he valitsevat tuotteita. Paitsi itse tuote, myös brändin kommunikointi tietenkin vaikuttaa valintaan, ja siinä luonnollisuus on suuressa roolissa. Tässä trendissä nousevat jälleen suosioon esimerkiksi tuotteet, joiden kerrotaan olevan ”puhdasta kauneutta”, ja vähittäiskaupat antavat entistä enemmän tilaa luonnollisuudesta kertoville brändeille.
Luonnon ja luonnollisuuden etsimisen myötä suosioon nousee jälleen myös henkisyyden ja hengellisyyden etsiminen. Kuluttajissa kasvaa kaipuu kauneuteen, terveyteen ja henkisyyteen, ja voittaja on brändi, joka voi tarjota näitä kaikkia.
Tämä kaikki tulee vaikuttamaan myös visuaaliseen maailmaamme. Ei olisi ihme, jos suunnittelijat ja kuvaajat parhaillaan miettivät, miten kuvaan ja ilmeeseen yhdistetään luonto ja luonnollisuus mutta myös henkisyys, hengellisyys ja ihmisen hyvinvointi.
Luova demokratia voittaa
Enää eivät pelkästään suunnittelijat ja brändien visualistit ohjaile meidän visuaalista maailmaamme. Me teemme sen itse jakamalla omia tuotoksiamme, jotka ovat täynnä aitoja hetkiä, kiillottamattomia tunnelmia – joko täynnä väriä tai sitten aivan harmaina. Joka päivä ladataan Instagramiin 95 miljoonaa valokuvaa, ja ihmiset katsovat 100 miljoonaa tuntia videoita Facebookissa. Milleniaanit ja somenatiivit ovat tässä kaikessa edellä, mutta kaikki me olemme samassa koukussa.
Brändit tietenkin hyödyntävät tätä ilmiötä. Esimerkiksi vaatetusalan yritys American Eagle pyysi #aeriereal-kampanjassaan naisia julkaisemaan retusoimattomia valokuvia itsestään ja nauttimaan oman itsensä positiivisuudesta. West Mobil ja Wayfair taas ovat kehottaneet käyttäjiä julkaisemaan valokuvia ostamistaan huonekaluista kotonaan ja auttamaan näin muut näkemään, miltä ne näyttävät oikeassa kodissa.
Moninaisuus ja yllättävyys vievät eteenpäin tätä luovuuden demokratiaa, ollaan sitten linssin edessä tai takana. Pienistä puroista voi syntyä ilmiöitä, joiden yllättävä visuaalisuus, luontevuus, kirkkaat värit ja aivan uudet aiheet muodostavat kuvia ja videoita, jotka tekevät vaikutuksen ja liikuttavat ihmisiä.
Ilmaisun disruptio puree
Ihmiset haluavat saada äänensä kuuluviin. Olipa sitten kyse oman luovuuden esille tuomisesta tai jonkun asian vastustamisesta, itseilmaisun rohkea esilletuominen toimii ja resonoi vastaanottajassa. Me olemme jo tottuneet siihen, että someseinämme tulvii kuvia tai videoita mielenosoituksista tai poliittisista kannanotoista. Tähän tarttuvat myös yritykset. Energia ja rohkeus otetaan mukaan kauppojen näyteikkunoihin, brändien mainoksiin ja vaatteiden tyyleihin.
Vahva itseilmaisu ja mielipiteen esilletuominen puree, vaikka kyse ei olisi poliittisesta agendasta. Se pääsee silmillemme kohinan läpi, koska se on rohkeaa, anteeksipyytelemätöntä ja erottuvaa. Kuvissa haaveillaan tai toisessa ääripäässä ollaan hypnoottisessa tunnelmassa. Hyvä esimerkki tällaisesta on muotitalo Balenciagan kampanja, joissa huomion vievät oudosti taipuvat mallit.
Visuaalisessa maailmassa disruptiivisen ilmaisun merkitys on todella laaja. Sen kirjo kattaa laajan kirjon, joka tuo silmillemme pelotonta yksilöllisyyttä, koskettavaa valon voimaa ja voimakkuuden tunnetta.
Brändi seisoo arvojensa takana
Kuluttajat, erityisesti sukupolvi Z ja millenniaalit, haluavat brändeiltä enemmän kuin pelkän tuotteen. He ovat uskollisia merkeille, jotka kertovat arvoistaan ja sitoutuvat avoimuuteen. Tuoreessa tutkimuksessa todettiin, että lähes puolet milleniaaleista haluaa yritysten johtajien ottavan selvemmin kantaa sosiaalisiin kysymyksiin.
Jotkut brändit saavat itsensä otsikoihin kertomalla arvoistaan ja pysymällä vahvasti niiden takana. Kun yritys lähtee arvojensa mukaisesti vastustamaan jopa maan johtoa tai ottaa näkyvästi kantaa päätöksentekoon, se huomataan. Ja kuluttajat valitsevat puolensa.
Kun brändi ottaa kantaa, sen on toimittava tarkoituksenmukaisesti ja ajettava yhtenäisyyttä ja yhteiskunnallista oikeudenmukaisuutta. Mitä se tarkoittaa visuaalisessa maailmassa? Ehkä suurimpia ja suositumpia keinoja tällä hetkellä ovat globaalin mittakaavan asiat ja ongelmat ja niiden vaikuttava esille tuominen.
Itse asiassa aktivismia voi olla jo kuva itsessään. Esimerkiksi Ocean Agencyn kokoelma Adobe Stockissa kutsuu katsojia näkemään harvoin havaitut kauneudet vedenalaisessa maailmassa. ”99 prosenttia ihmisistä ei harrasta sukellusta – ja luultavasti ei koskaan tule harrastamaankaan. Kuvat näyttävät valtamerten suojelun tärkeyden myös heille. Meidän tehtävämme on ottaa kuvia, jotka herättävät maailmaa, vievät ihmiset tähän maapallon maagiseen osaan – meidän vedenalaiseen maailmaamme. Kuvan kautta voimme saada heidät tukemaan taistelua merten pelastamiseen”, yhtiön perustaja Richard Vevers sanoo.
J&Co Digital on täyden palvelun suunnittelu- ja digitoimisto. Olemme erikoistuneet korkeatasoisiin WordPress-sivustojen toteutuksiin – projektiin voivat sisältyä mm. vaativat integraatiot, laskurit, konfiguraattorit, verkkokaupat ja oppimisympäristöt. Tarjoamme myös palveluitamme sovellusylläpitoon, jatkokehitykseen web-hostauksen, sekä hakukoneoptimointiin ja erilaisiin viestintä- ja markkinointitarpeisiin. Teemme myös VR- ja AR -toteutuksiasekä 3D-suunnittelua.
Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä parantaakseen käyttökokemustasi navigoidessasi verkkosivustolla. Näistä evästeistä välttämättömiksi luokitellut evästeet tallennetaan selaimeesi, koska ne ovat välttämättömiä verkkosivuston perustoimintoja varten. Käytämme myös kolmansien osapuolien evästeitä, jotka auttavat meitä analysoimaan ja ymmärtämään, kuinka käytät tätä verkkosivustoa. Nämä evästeet tallennetaan selaimeesi vain suostumuksellasi. Sinulla on myös mahdollisuus poistaa nämä evästeet. Joidenkin näiden evästeiden poistaminen voi vaikuttaa käyttökokemukseen.
Keräämme evästeitä, jotta ymmärtäisimme paremmin, miten kävijät käyttävät sivustoamme ja millainen sisältö ja tekniset ratkaisut heitä palvelevat parhaiten. Kävijätietojen analysointi auttaa meitä kehittämään sivustoamme entistä palvelevammaksi. Käytämme tietoja myös markkinoinnin ja myynnin kohdentamiseen.
Verkkosivumme tarvitsevat näitä evästeitä toimiakseen oikein. Ne mahdollistavat perustoimintoja, kuten lomakkeiden toiminnallisuuden, verkko-ostosten tekemisen, palvelujen käyttämisen sisään kirjautuneena tai chat-viestinnän asiakaspalvelumme kanssa. Voit estää näiden evästeiden käytön selaimesi asetuksista. Huomaathan, että silloin sivustomme ei kaikilta osin toimi suunnitellusti.
Cookie
Kesto
Kuvaus
__cfruid
session
Cloudflare sets this cookie to identify trusted web traffic.
_GRECAPTCHA
5 months 27 days
Google Recaptcha service sets this cookie to identify bots to protect the website against malicious spam attacks.
_lfa
2 years
This cookie is set by the provider Leadfeeder to identify the IP address of devices visiting the website, in order to retarget multiple users routing from the same IP address.
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent
1 year
CookieYes sets this cookie to record the default button state of the corresponding category and the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
li_gc
2 years
Used to store consent of guests regarding the use of cookies for non-essential purposes
OptanonConsent
1 year
OneTrust sets this cookie to store details about the site's cookie category and check whether visitors have given or withdrawn consent from the use of each category.
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Toiminnalliset evästeet auttavat suorittamaan tiettyjä toimintoja, kuten verkkosivuston sisällön jakamista sosiaalisen median alustoilla, palautteiden keräämistä ja muita kolmansien osapuolien ominaisuuksia. Nämä evästeet keräävät anonyymiä tietoa, joka auttaa meitä ymmärtämään miten verkkosivustoamme käytetään. Toiminnalliset evästeet ovat verkkosivuston toimivuuden ja kehityksen kannalta tarpeellisia.
Cookie
Kesto
Kuvaus
__cf_bm
30 minutes
This cookie, set by Cloudflare, is used to support Cloudflare Bot Management.
_calendly_session
21 days
Calendly, a Meeting Schedulers, sets this cookie to allow the meeting scheduler to function within the website and to add events into the visitor’s calendar.
bcookie
2 years
LinkedIn sets this cookie from LinkedIn share buttons and ad tags to recognize browser ID.
bscookie
2 years
LinkedIn sets this cookie to store performed actions on the website.
fontSize
never
No description available.
lang
session
LinkedIn sets this cookie to remember a user's language setting.
lidc
1 day
LinkedIn sets the lidc cookie to facilitate data center selection.
m
1 year 1 month 4 days
No description available.
pll_language
1 year
Polylang sets this cookie to remember the language the user selects when returning to the website and get the language information when unavailable in another way.
referrer_user_id
14 days
Calendly sets this cookie for the booking functionality of the website.
UserMatchHistory
1 month
LinkedIn sets this cookie for LinkedIn Ads ID syncing.
Analytiikan evästeet auttavat meitä seuraamaan sivustomme kävijäliikennettä kuten esimerkiksi kävijämääriä, liikenteen lähteitä ja kävijöiden kulkua sivustolla. Tämän kautta kehitämme sisältöjämme sekä seuraamme mainontamme tehokkuutta.
Cookie
Kesto
Kuvaus
_ga
2 years
The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_ga_GPYLFH6JZZ
2 years
This cookie is installed by Google Analytics.
_gat_UA-63354340-1
1 minute
A variation of the _gat cookie set by Google Analytics and Google Tag Manager to allow website owners to track visitor behaviour and measure site performance. The pattern element in the name contains the unique identity number of the account or website it relates to.
_gcl_au
3 months
Provided by Google Tag Manager to experiment advertisement efficiency of websites using their services.
_gid
1 day
Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
Näitä evästeitä asettavat mainonta- ja kohdistustyökalut. Evästeet keräävät kävijöistä tietoja, joiden avulla voimme kohdistaa markkinointia ja sisältöjä kävijöille myöhemmin myös oman sivustomme ulkopuolella. Voit nähdä mainoksia kolmansien osapuolien verkkosivuilla sen perusteella, miten olet toiminut sivuillamme tai mitkä asiat sinua ovat kiinnostaneet. Nämä evästeet eivät tallenna tunnistettavissa olevia henkilötietoja, mutta ne voivat tunnistaa selaimesi sekä laitteen, jolla olet verkossa. Jos et hyväksy näitä evästeitä, näkemäsi mainokset eivät välttämättä vastaa omia mielenkiinnon kohteitasi.
Cookie
Kesto
Kuvaus
_fbp
3 months
This cookie is set by Facebook to display advertisements when either on Facebook or on a digital platform powered by Facebook advertising, after visiting the website.
_lfa_test_cookie_stored
past
No description
fr
3 months
Facebook sets this cookie to show relevant advertisements to users by tracking user behaviour across the web, on sites that have Facebook pixel or Facebook social plugin.
IDE
1 year 24 days
Google DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
li_sugr
3 months
LinkedIn sets this cookie to collect user behaviour data to optimise the website and make advertisements on the website more relevant.
test_cookie
15 minutes
The test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSC
session
YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devices
never
YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-id
never
YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextId
never
This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requests
never
This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.