31.5.2021

Google Analytics 4 antaa paremman kuvan kokonaisuudesta

Google Analytics on verkkosivujen kävijäseurantaan tarkoitettu ohjelma ja oikeastaan yksi tärkeimmistä työkaluista digitaalisen näkyvyyden onnistumiseen. Ohjelmiston uusi versio GA4 tuo ylläpitäjälle entistäkin parempia ominaisuuksia kävijätiedon hyödyntämiseen.

Mikä on GA4?

Google Analytics 4 (GA4) on uusi Google Analyticsin versio, joka tulee kokonaan korvaamaan nykyisen Universal Analyticsin. Muutoksen taustalla ovat muun muassa yksityisyys (user privacy), evästekäytännöt (cookie policies) sekä muutokset asiakkaiden käyttäytymisessä. Kun luodaan uusi Google Analytics -tili, GA4 on oletuksena.

Suositeltavaa on kuitenkin, että toistaiseksi käytettäisiin Universal Analytics ja GA4-tilejä rinnakkain. Kannattaa silti muistaa, että Google tulee jatkossa kehittämään vain uutta GA4-versiota.

Miksi siirtyä GA4:seen?

Uuteen Google Analyticsin versioon on hyvä siirtyä ajoissa. Google ei enää kehitä vanhaa Universal Analyticsia, ja kaikki seuranta tulee jossain vaiheessa siirtymään GA4:n päälle. Uusi GA4 on käyttäjäystävällisempi ja siinä hyödynnetään koneoppimista (machine learning). Tällä tavalla GA4 voi itse luoda datan perusteella käyttäjälle hyödyllisiä vinkkejä ja nostaa automaattisesti esille esimerkiksi kiinnostavia muutoksia.

GA4 yhdistää paremmin käyttäjädataa eri alustoilta ja antaa sillä tavalla paremman kuvan kokonaisuudesta. Se antaa myös kattavamman ymmärryksen siitä, miten asiakkaat ovat vuorovaikutuksessa yrityksesi kanssa.

Uuden version avulla tulee myös parempi ymmärrys asiakkaan käyttäjäpoluista, esimerkiksi mainoksesta ostotapahtumaan. On myös helpompaa saada tietoa jostain tietystä asiakkaan polusta, vaikkapa siitä, mistä uudet asiakkaat tulevat. 

Uudessa GA4:ssä on älykäs hakutoiminto, joten etsimäsi data löytyy helposti.

GA4 mittaa kaiken tapahtumien avulla. Siinä on mahdollista asettaa automaattisesti seurantaan esimerkiksi sivun katselu, sivun skrollaus, tiedostojen lataus sekä interaktio YouTube-videoiden kanssa.

GA4 on rakennettu tulevaisuutta varten ja luotu niin, että sitä voidaan soveltaa evästeitä käyttämällä tai ilman.

Uudessa versiossa on myös analyysikeskus, joka antaa uusia raporttimahdollisuuksia. Aikaisemmin työkalu on ollut vain Premium-versiossa. GA4 ja BigQuery-pilvidatavarasto on nyt myös mahdollista yhdistää.

Miten GA4:seen siirrytään?

Uusi GA4 luodaan saman tilin alle vanha Universal Analyticsin kanssa. Vanhaa tiliä ei siis suljeta, koska sieltä löytyy kaikki aikaisemmin kerätty data. GA4-seurantakoodi asennetaan sivustolle Tag Managerin avulla. Universal Analytics ja GA4 keräävät sivustolta dataa rinnakkain. Tässä vaiheessa täytyy myös muistaa mahdolliset kytkennät esimerkiksi Google Adsiin. 

Google Analytics 4:n parhaat puolet

  • GA4 on käyttäjäystävällisempi ja siinä hyödynnetään koneoppimista.
  • Parempi käyttäjädatan yhdistäminen eri alustoilta.
  • Entistä parempi ymmärrys asiakkaan käyttäjäpoluista, esimerkiksi mainoksesta ostotapahtumaan.
  • Uudessa GA4:ssä on älykäs hakutoiminto.
  • Tapahtumien automaattinen seuranta.
  • Käytössä analyysikeskus ja hyvät raporttimahdollisuudet.

Kun sinulla on uudet tai uudistetut verkkosivut, projekti jatkuu yleensä niiden kehittämisellä ja hyvällä ylläpidolla. Jotta tehdään oikeita asioita, kannattaa käyttäjien toimintaa seurata. Siihen Google Analytics 4 on todella hyödyllinen työkalu.

Haluatko apua verkkosivujen seurantaan. Ota yhteyttä, niin kerromme mielellämme lisää ja autamme GA4:n parhaassa mahdollisessa hyödyntämisessä.