ANYWAYS…

Johdanto

Vuonna 2024, neonvärit heijastuvat edelleen lasipinnoista ja kaduilla virtaa uudenlainen energia. Sama syke tahdittaa Bisnespelin ytimessä. Digitaalisessa maailmassa, jossa teknologia ja koulutus yhdistyvät, Bisnespeli avaa uusia ovia oppimiseen ja liiketoiminnan kehittämiseen. Unohdetaan tylsät luennot ja kaavamaiset oppikirjat. Bisnespeli on aikamatka kreppirautojen ja olkatoppauksien aikakaudelle ja cyberpunkin yhdistämään tulevaisuuteen, mutta tällä kertaa käsikirjoitus on teidän.

STRATEGIA

Strategiamme on kuin kasarielokuvan juoni – rohkea, suora ja innostava.

Mobiililaitteet ja kotisohvat muuttuvat oppimisen areenoiksi, avaten ovet kaikille.  Tässä maailmassa, jossa jokaisen puhelin mahdollistaa oppimisen ja kasvamisen, Bisnespeli avaa ovet kaikille, kuljettaen liiketoiminnan suunnittelun nuorison ulottuville, missä tahansa he ovatkin. Bisnespeli saavuttaa nuoret kaikkialla.

Luova idea

Viihdyttävät, YouTube-sukupolveen uppoavat videot ja interaktiiviset pelielementit muotoilevat yrittäjyyden pohdinnasta nautittavaa.

Kuvitelkaa peli, jossa jokainen taso tarjoaa uusia mahdollisuuksia hotkia Pac-Manin lailla oppeja liiketoiminnasta, ikonisen Toni Raudan ohjaamana. Pelaajan guidena hän toimii elävänä esimerkkinä, joka on kulkenut läpi menestyksen ja epäonnistumisen vaihtelevan kaaoksen, tuoden siten peliin eläväisiä opetuksia. Viihdyttävät, YouTube-sukupolveen uppoavat videot ja interaktiiviset pelielementit muotoilevat yrittäjyyden pohdinnasta nautittavaa. Pelaajat pääsevät myös toimimaan oman elämänsä tarinankertojina, jotka luovat omaa yrittäjätarinaansa reaaliajassa. Peli rohkaisee heitä tutkimaan ja laajentamaan liiketoiminnallista ajatteluaan, tarjoten samalla vapauden kokeilla ja oppia omista päätöksistään.

ANYWAYS…

Älä tee niin kuin mä teen, vaan tee niin kuin mä sanon!

Liiketoimintasuunnitelma

Suunnitelman tuloksena syntyy Business Model Canvas, eli liiketoiminta-mallinnuspohja.

toteutus: Mobile First ja taskusaatavuus

Bisnespeli on kuin taskussa kulkeva Walkman, joka soittaa yrittäjyyden biittiä.

Bisnespeli sykkii mobile first -filosofiaa. Se on kuin taskussa kulkeva Walkman, joka soittaa yrittäjyyden biittiä. Jokainen pelin osa on suunniteltu mobiililaitteille, tuoden oppimisen suoraan siihen maailmaan, jossa nuoret viettävät aikansa. Hämeen TE-toimiston tunnustama peli on kuin käytännönläheisen oppimisen mixtape – valmentaen pelaajia kohtaamaan yrittäjyyden todellisuutta.

Pelin taustalla on headless WordPress PWA toteutus. Tarinan rakennetta sekä sisältöjä, mukaanlukien videosisällöt, voidaan ylläpitää WordPress hallintapaneelista.

Bisnespelistä rakennettiin myös fyysinen tuote täysikokoisen arcade -pelikabinetin muodossa. Pelikabinetin rakennus tehtiin hankkeen itsensä toteuttamana, ja sitä käytetään tapahtumissa Bisnespelin promoamiseen.

Päätös

Bisnespeli inspiroi pelaajia luottamaan ohjaukseen, löytämään oman tiensä liiketoiminnassa ja navigoimaan haasteiden sekä mahdollisuuksien labyrintissä.

Bisnespelin vaikutus on ollut kuin kasarihitti– odotettua suurempi ja vaikuttavampi. Peli ei ainoastaan valaise liiketoimintatietämystä, vaan sytyttää myös innovatiivisuuden ja sitoutumisen tunteen. Bisnespeli ja guide Toni Rauta ovat kuin klassisia hittibiisejä sisältävä kasetti, jonka jokainen neuvo on kuin purkanlailla otsatukkaan tarttuva kertosäe, joka jää soimaan kuulijan korvaan päiviksi. Bisnespeli inspiroi pelaajia luottamaan ohjaukseen, löytämään oman tiensä liiketoiminnassa ja navigoimaan haasteiden sekä mahdollisuuksien labyrintissä.

Tuloksia

Bisnespeli julkaistiin marraskuun lopussa 2023, ja sen promootiotyö on vielä kesken. Ensisijaisena tavoitteena on ollut saada eri tahojen yritysneuvojat käyttämään Bisnespeliä työkalunaan sekä esittelemään peliä nuorille yrittäjyydestä kiinnostuneille.
Peli on otettu käyttöön seuraavilla tahoilla:

  • Hämeen TE-toimistojen asiantuntjat, aktiivisessa käytössä noin 50:llä nuorten asiantuntijalla
  • Hämeenlinnan seudun ja Lahden seudun kuntakokeilujen omavalmentajat (nuorten yrittäjyysneuvonnan apuna).
  • Hämeen alueen kolme ELY-keskusta 
  • LADEC Lahden Seudun Kehitys (yrityspalvelu)
  • Linnan Kehitys Oy (yrityspalvelu)
  • FYK business park / Forssan Yrityskehitys Oy (yrityspalvelu)
  • 4H 
  • Nuorten NYT

Lisäksi tapahtumien kautta on tavoitettu 1000 nuorta, jotka ovat pelanneet Bisnespeliä nostalgisella arcade-tyyppisellä pelikonsolilla.

Bisnespeliä ollaan parhaillaan integroimassa useiden instanssien käyttöön. Peli on mukana perustamassa Hämeenlinnaan nuorten yrittäjyysyhteisö Creative Business Clubia (CBC) yhdessä HAMKin, Linnan Kehityksen, 4H-yhdistyksen ja Uusyrityskeskuksen kanssa. Peli tulee myös osaksi Nuorten Yrityspolun yrittäjyyskasvatuksen työkirjaa, joka on suunnattu toisen asteen opiskelijoille. Lisäksi suunnitteilla on Arcade-konsolin monistaminen mm. Ohjaamo-palveluiden käyttöön.

PROJEKTIN UNELMATIIMI

Työn nimi:

That’s my business – Bisnespeli

Kilpailukategoria:

Paras digitaalinen palvelu, alle 60k

Budjetti:

35 000 €

Asiakas:

Hämeen TE-toimsto

Työn suunnitteluun osallistuneet yritykset:

J&Co Digital,
Hämeen TE-toimisto

J&Co Digital

Monica Javanainen
Juha Javanainen
Johan Österberg
Maxemilian Grönblom
Janica Söderlund

Työn tuotantoon osallistuneet yritykset:

J&Co Digital,
Hämeen TE-toimisto

Hämeen TE-toimisto

Kim Himanen
Jenni-Maria Könönen
Deniz Jäntti alias ’Toni Rauta’

ANYWAYS…

Kyllä, kuulostaapa mielenkiintoiselta, eikö vain? Ainoa asia, joka nyt puuttuu, on tietysti pelin testaaminen.