Siirry pääsisältöön
Näin saat kuviin lisätietoja helposti - Katso! Näin saat kuviin lisätietoja helposti - Katso!

Kun eteen tulee mahdottoman oloinen tehtävä, 3D-suunnittelijamme Mats ja Harri riemastuvat

3D Design VR

Tarkkoja yksityiskohtia ja aidon näköisiä materiaaleja – taitavasti tehdyt 3D-kuvat ja -visualisoinnit hätkähdyttävät jopa niin, että katsojan täytyy hieraista silmiään erottaakseen, onko kyseessä aito kuva vai 3D-mallinnus. Mitä vaativampi työ ja kinkkisempi haaste, sitä enemmän design-tiimimme 3D-suunnittelijat Mats Holmberg ja Harri Mikkola innostuvat työstään.

Rakennuksista, ajoneuvoista, koneista ja laitteista, maisemista, prosesseista – ihan mistä vain voidaan tehdä 3D-visualisointi. Reaalimaailman kuvaamisen lisäksi 3D-suunnittelua käytetään tarinallisten ja fiktiivisten hahmojen ja paikkojen visualisointiin.  Kun 3D-toteutus viedään virtuaalimaailmaan, voidaan tuottaa elämys, jossa astutaan tiloihin tai maisemiin, joita ei vielä ole olemassakaan tai jotka sijaitsevat matkojen päässä. VR-lasien kanssa voi siis vaikka astua taloon, jota on vasta rakentamassa, vaeltaa tunturissa tai sovittaa kelloa ranteeseensa.

3D-hahmot, tekniset animaatiot ja metaversumit syntyvät käsityönä

Matsin tausta on mainoselokuvissa, joita hän teki tuotantoyhtiössä valmistuttuaan medianomiksi Espoo-Vantaan teknillisestä ammattikorkeakulusta. Sittemmin Mats siirtyi yrittäjäksi ja teki 3D-suunnittelua ja kynäruiskumaalauksia. Pian hän liittyi JCO:n kelloprojektiin, joka kasvoi niin mittavaksi, että vuoden 2021 helmikuussa Mats siirtyi tiimiin täysipäiväisesti.

Kelloprojektin taustalla on jo vuosia jatkunut yhteistyö amerkikkalaisen kellosuunnittelija Aldis Hodgen kanssa. Kyseessä on virtuaalimaailmaan toteutettava ympäristö, jota katsotaan VR-laseilla. Yksityiskohtaiset mallinnukset kellojen koneistoista hämmästyttävät kokeneitakin kellojen harrastajia ja jopa tekijöitä itseään: 

“On ollut todella palkitsevaa nähdä, miten hyvin 3D-visualisoinnit vastaavat kellon CAD-piirustuksia. En kuitenkaan ole kelloseppä enkä edes insinööri”, Mats naurahtaa.

Töiden lisääntyessä Matsille tarvittiin kaveri, ja vuoden 2022 alussa Harri liittyi design-tiimiimme. Harri oli ryhtynyt harrastamaan 3D-suunnittelua vuoden 2002 paikkeilla ollessaan IT-alan töissä. Innostus alkoi TV-sarjasta Babylon 5 sekä animaatioista, joissa oli käytetty 3D-tekniikkaa. Kiinnostus syveni, ja muutamassa vuodessa harrastuksesta kehittyi ammatti. Harrin tavoite on tehdä mahdollisimman aidon näköisiä toteutuksia:

“Vaikka kyseessä olisi fiktiiviseen ympäristöön sijoittuva työ, haluan, että siellä näkyvät reaalimaailman asiat ovat mahdollisimman aidon näköisiä: metalli näyttää metallilta ja puu puulta.”

Fiktio ja fakta sekoittuvat sympaattisesti Sirkus Finlandian pelleanimaatioissa, jotka ovat Matsin ja sirkuksen pitkäaikaisen ja lämpimän yhteistyön lapsia. Sirkuksen kiertueen TV-mainokset ovat jo monta vuotta syntyneet Matsin käsityönä. Viidessätoista sekunnissa video kertoo kokonaisen tarinan, jossa sirkuspellet joutuvat hassuihin tilanteisiin. Pellet ovat syntyneet Sirkus Finlandian logosta, jonka pohjalta Mats loi niistä 3D-hahmot. 

“Pellet ovat työn alla koko ajan, ne muuttuvat ja elävät ajassa”, Mats kertoo.

Mats on tehnyt urallaan myös lukuisia teknisiä animaatioita, toiminnan kuvauksia ja tuotevisualisointeja. Kohteita ovat olleet niin rakennukset, teollisuuden prosessit kuin kiukaat, wc-istuimet ja linja-autot. Matsin käsialaa on esim. Sella Living -suunnittelutyökalu, jonka avulla asiakas voi suunnitella haluamansa kesäkeittiön tai aittarakennuksen.

3D-suunnittelijoiden unelmakartassa on vipuja, robotteja, AR-töitä ja kosmetiikkapakkauksia

Harrin ja Matsin unelmien design-työt vievät heidät paikkoihin, joissa on uusia ongelmia ja tilaisuuksia oppia. Taitavaksi suunnittelijaksi kehittyminen vaatiikin uskallusta ja uteliaisuutta heittäytyä uusille alueille. 

Harri tekisi mielellään projektin teollisuuden tai ajoneuvojen parissa. Vipuja, jousituksia, hydrauliikkaa – se olisi jännittävää!

“Kiinnostaisi päästä rakentamaan pitkiä yhteensopivia rattaistoja tai robottikäsiä, joilla nostetaan tavaroita. Siinä olisi jotain scifi-henkistä. Olisi hauskaa miettiä, miten osat saisi näyttämään aidosti toimivilta.”

AR-teknologian kehitys ylipäätään kiinnostaa Harria. 

“Minua kiinnostaa, miten tehdä helppokäyttöisiä 3D-mallinnuksia, jotka näyttäisivät hyviltä myös puhelimen selaimelta katsottuna ilman, että tarvitsee pukea VR-laseja.”

Tehtyään useita teknisiä animaatioita Mats toivoisi pääsevänsä kehittämään taitojaan vaikka jonkin kosmetiikkabrändin pakkausten parissa. Ennen kaikkea Mats nauttii haastavista projekteista, joissa pääsee ratkaisemaan ongelmia.  

“Kun minulla on vaikea olla, se on paras hetki.”

______

Katso 3D-työnäytteitä >>

Onko teillä tarvetta 3D-suunnittelulle? Ota yhteyttä.

Lue myös