Monica Javanainen - 5.11.2020

Miltä yrityksesi digijalanjälki näyttää?

Onko sinulla kontrolli online brändisi identiteetistä? Resonoiko se samalla aaltopituudella kuin yrityksesi strategia? Tiedostatko kuinka syvä luomasi digitaalinen asiakaskokemus on? Olisitko verkossa oman yrityksesi asiakas?

Aivan kuten strategiaa tehdään pitkällä tähtäimellä, ja siinä rinnalla tarkastellaan lyhytaikaisia tavoitteita ja niiden toteutumista, tulisi online presenssiä ja sen kehittymistä (tai kehittämättömyyttä) seurata ja tuunata jatkuvasti. 

Staattinen verkkosivu on ihan ok, jos varmistat että jokainen sisällöllinen pala ohjaa johonkin tiettyyn tavoitteeseen. Mutta, stattinen verkkosivu jättää löydettävyytesi Googlessa hyvin vaatimaattomaksi. Voit testata millä mallilla olet online, googlaamalla yrityksesi nimellä ja etsimällä myös kuvahaulla. Onko tulos se miten haluat maineesi olevan? Onko tulos ajantasalla strategiasi kanssa? 

Näin boostaat digitaalista jalanjälkeäsi:

  1. Digitaalinen markkinointistrategia
    Yrityksesi markkinointistrategian tulisi sisältää tavoitteellisia tekemisiä. Kaikki jonka teet, blogin kirjoittamisesta, somepostaukseen tulisi olla synkassa yrityksen ydinviestien kanssa kanssa sekä puhutella kohderyhmääsi.
  1. Ammattitaitoisesti suunniteltu ja toteutettu verkkosivu
    Verkkosivun tulisi olla kaiken digitaalisen sisällön kehto. Se on sinun omistamasi oma media, josta itse olet vastuussa. Et voi asialle mitään jos vaikka jonain päivänä Facebook päättää sulkea yrityssivut, ja olet rakentanut kaiken niiden varaan. Kysy itseltäsi; onko verkkosivujen laatu samalla levelillä kuin tuotteesi tai palvelusi laatu. 
  1. SEO
    Laadukkaalla sisällöllä ja teknisesti oikealla tavalla rakennetuilla verkkosivuilla kasvatat liikennettä verkkosivuillesi. Ota siis selvää ovatko verkkosivusi hakukoneoptimoidut ja selvitä miten ne voisivat olla vielä houkuttelevammat.
  1. Sisältöstrategia
    Mikä on äänesävysi verkossa? Tee sisältösuunnitelma joka perustuu siihen mitkä ovat tavoitteesi. 
  2. Ole edellä aikaasi
    Emme ole kaukana siitä, että kaikki vietämme yhtä lailla aikaa VR:ässä kuin tähän mennssä internetissä. Kyseessä on eri platformi, mutta kuten internetissä, kyseessä on vain sisällöstä. Ota huomioon siirtyminen VR:ään ajoissa. 

Kiteytettynä: pidä huolta että yrityksesi digtaalisen jalanjäljen kartta on tehty, ja toteuta sitä. 

Lue myös:

Tarkista nämä 7 asiaa verkkosivullasi ja kasvatat myyntiäsi

7 syytä satsata verkkosivujen tekstisisältöön

Hakukoneoptimoinnin vinkit sisällöntuottajalle

Monica Javanainen