1.4.2020

Mitkä asiat kannattaa huomioida ennen verkkosivuprojektin aloitusta?

Kun verkkosivuprojekti käynnistyy, on ilmassa valtava määrä kysymyksiä. Mitä olemme tekemässä, millaisia yhteisiä tavoitteita meillä on tai kenelle ja miksi verkkosivut tehdään? Lisäksi on selvitettävänä monta teknistä asiaa aina palvelimista päivityksiin.

Jotta verkkosivujen avulla voidaan luoda liiketoimintaa ja tehdä tuloksia, on hyvä keskittyä oikeisiin asioihin heti käynnistysvaiheessa. Konseptointivaiheessa määritellään verkkopalvelun merkitys ja tavoitteet sekä sen kohderyhmät. Kun olemme sopineet kanssasi verkkosivuston strategian, se ohjaa kaikkea suunnittelua.

Verkkopalvelua luotaessa tai nykyistä uudistettaessa on hyvä käydä läpi esimerkiksi tällaisia kysymyksiä:

  • Mikä on verkkosivuston tarkoitus?
  • Ketkä ovat kohderyhmät ja mitkä asiat motivoivat heitä?
  • Mitä haluamme käyttäjien tekevän?
  • Miten kävijä aktivoidaan ottamaan yhteyttä?
  • Millainen sisältö puhuttelee parhaiten kohderyhmää?
  • Millainen on verkkosivujen puhuttelutapa?
  • Mitä nykyisistä materiaaleista säilytetään ja mikä on tarpeetonta?

Kysymyksiin kannattaa etsiä vastauksia jo etukäteen, mutta mekin autamme suunnan löytymisessä. Sitä varten voidaan pitää esimerkiksi työpaja.

Verkkosivuston tekniikkaa ja visuaalisuutta

Myös teknisiä, visuaalisia ja toiminnallisia asioita on hyvä pohtia ja määritellä ennen tarjouksen pyytämistä ja projektin käynnistystä. Tässä muutama kysymys:

  • Missä sivusto asuu? Sivusto tarvitsee datalle ja liikenteelle webhotellin eli hostingin. Jos sellaista ei ole valmiina, saat web-hosting myös meiltä.
  • Mikä on sivuston osoite? Verkkosivuille tarvitaan verkkotunnus eli domain. Jos sellaista ei ole valmiina, sen voi varata verkkotunnusten välittäjältä, esimerkiksi meiltä.
  • Voit tarkistaa Traficomin sivuilta, onko mielessä oleva osoite vapaana.
  • Miltä sivuston pitäisi näyttää? Löytyykö logoa tai graafista ohjeistoa? Onko muita sivustoja, jotka näyttävät mielestäsi tyylikkäiltä.
  • Onko kuvitusta varten materiaalia? Olisiko hyvä luoda kuvapankki verkkosivuja varten?
  • Onko sisältöä jo olemassa vai luodaanko uutta? Olisiko hyvä käyttää esimerkiksi videoita tai perustetaanko blogi?

Kun nämä asiat on kunnossa, on verkkosivut lähes puoliksi tehty. Tai ainakin työ lähtee sujuvasti liikkeelle.

Teimme verkkosivuprojekteja varten myös kartoituslomakkeen, jonka avulla pääsemme yhdessä hyvin alkuun. Voit täyttää sen täysin sitoumuksetta – tai tositarkoituksella.

Avaa kartoituslomake

Toivottavasti pidit artikkelista! Artikkelin saa mielellään jakaa somessa,
ja muistathan seurata menojamme Instagramissa, Facebookissa ja Twitterissä.

Lue myös nämä:

Meiltä saat kaiken digitaaliseen ympäristöön

Verkkosivun julkaisun tarkistuslista – 14 tärkeää vaihetta

Digitermit tutuiksi – JCO:n digisanasto