21.4.2020

Neljä asiaa, joihin juuri nyt kannattaa panostaa

Jos toiminta hiljenee ja myynti vähenee poikkeusolojen takia, on liiankin helppo vaihtoehto vetäytyä kuoreen ja jäädä odottelemaan parempia aikoja. On selvää, että ihmeitä ei voi tehdä, mutta kuoreenkaan ei kannata vetäytyä.

Hiljaisena aikana kannattaa valmistautua tulevaan ja kerätä voimia. Kodeissa käytetään luovuutta, opitaan uusia taitoja ja tehdään digiloikkia. Niin myös työpaikoilla.

Yrityksillä ja yhteisöillä on tällä hetkellä tärkeä ja hyvä tilaisuus laittaa asioita kuntoon. Sitten, kun kiire taas palaa takaisin, on hyvä olla valmiina, täydessä terässä ja muita edellä. Ja kyllä, yhteydenpitoa asiakkaisiin ei pidä unohtaa, vaikka he eivät ovella kävisikään tai puhelin ei soisi. Keinot ovat monet.

1. Ole läsnä sosiaalisissa medioissa

Sosiaalisen median kanavat ovat yhä enemmän reitti, josta asiakkaat löytävät luoksesi. Niissä tietoa ja sisältöä jaetaan ja kommentoidaan ahkerasti. Myös vuorovaikutus ja yhteisöllisyys ovat luonnollisesti osa niiden tuomaa lisäarvoa. Somessa voit myös reagoida nopeasti, jakaa pientäkin tietoa, olla piirun verran helpommin lähestyttävä ja näyttää joskus myös yrityksen epävirallisempaa puolta. Ennen kaikkea kanavissa voi ja kannattaa olla aidosti läsnä ja tavoitettavissa.

Facebook, Instagram ja LinkedIn ovat myös mainioita kanavia mainostamiseen. Viestit voi rajata valitulle kohderyhmälle, ja budjettia on helppo itse säädellä. Alueelliseen ja mielenkiinnon kohteisiin keskittyvään kohdentamiseen kannattaakin nähdä vaivaa, sillä muuten ovat vastaanottajina helposti kaikki suomalaiset teinistä vaariin ja Hangosta Lappiin. Facebook kyllä auttaa älykkäästi tässä asiassa.

Myös me autamme ja neuvomme, kun kaipaat ulkopuolisen asiantuntijan näkemystä oman organisaation tueksi. Talon ulkopuolelta tulevan on helpompi nostaa esiin kehitystä kaipaavia asioita ja huomioida tasapuolisesti eri suuntauksia. Kun kutsut meidät mukaan, roolimme on kahtalainen: toisaalta tuomme mukanamme osaamisemme, näkemyksemme ja kokemuksemme, toisaalta autamme ja neuvomme meneillään olevien haasteiden ja hankkeiden ratkaisemisessa.

2. Laita verkkosivut kuntoon

Jos ja kun on aikaa, kannattaa omat verkkosivut käydä läpi ja miettiä, että palvelevatko ne varmasti tarkoitustaan. Ovatko sivut kunnossa, näyttävätkö ne mielestäsi ja asiakkaasi mielestä houkkuttelevilta ja toimivatko ne tekniseksi?

Tässä muutaman kysymyksen lista verkkosivuja varten:

• Mikä on verkkosivuston tarkoitus?

• Ketkä ovat kohderyhmät ja mitkä asiat motivoivat heitä?

• Miten kävijä aktivoidaan ottamaan yhteyttä?

• Millainen on verkkosivujen puhuttelutapa?

• Toimivatko sivut kännykällä?

• Pitäisikö kaikki laittaa uusiksi?

Verkkosivuja voidaan korjata ja parantaa osa kerrallaan. Oikeastaan niin pitäisi tapahtua koko ajan eli hyvä sivusto elää ja kehittyy. Sivuille voidaan myös tehdä kasvojenkohotus ja tekninen päivitys sekä luoda uusia osioita tai erillisiä kampanjasivuja.

Kokonaan uusien verkkosivujen tekeminen ei välttämättä ole suuri ja aikaa vievä projekti, edes aikana, jolloin työskennellään etänä ja pidetään palaverit videoyhteyden kautta. Kun tavoitteet ovat selvät ja yhdessä tiedämme, mitä pitää tehdä, päästään nopeasti toimiviin lopputuloksiin ja yrityksellä on taas upeat sivut.

Kun pohdit joko pientä uudistusta, sisällön läpikäyntiä tai sivujen kokonaan uusimista, kysy meiltä ehdotuksia ja apua. Me suunnittelemme ja toteutamme verkkosivuja, jotka näyttävät hyvältä, toimivat selkeästi ja ovat helposti ylläpidettävissä. Teemme sivustot WordPress-alustalle ja siinä osaamisemme ja kokemuksemme on huippuluokkaa.

Lue myös:

Näin kanssamme sujuu verkkosivuston uudistaminen

3. SEO – löytävätkö asiakkaat perille?

Vaikka sivuilla olisi kuinka paljon monipuolista asiaa, hakukoneet eivät aina löydä hakemaansa eivätkä siksi välitä sitä hakijoille. Kannattaa siis varmistaa, että nykyinen sivusto on rakennettu teknisesti oikein ja turvallisesti.

Jos asiat eivät ole kunnossa, sivustolle kannattaa tehdä hakukoneoptimointi (Search Engine Optimization, SEO), joka tuo sivustolle kävijöitä. Se on helpointa tehdä sivustoa rakennettaessa, mutta kaikki voidaan korjata ja laittaa kuntoon myös jälkeen päin. Optimointiin kuuluvat esimerkiksi oikeanlainen otsikointi (myös väliotsikointi!), tärkeiden avainsanojen käyttö, kuvien nimeäminen sekä tekstin laatu ja määrä. Silloin hakukoneet löytävät sivun mahdollisimman hyvin ja nostavan sen hakutuloksissa parhaille paikoille.

Jos sivustoa ylläpidetään WordPressillä, suosittelemme hakukoneita varten tehdyn lisäosan, esimerkiksi SEO Yoastin asennusta.

Tässä muutamia tärkeitä asioita SEO-muistilistaan:

• Luo pää- ja väliotsikot, jotka sisältävät tärkeitä avainsanoja ja niiden synonyymejä

• Huolehdi, että tekstiä on jokaisella sivulla tarpeeksi

• Nimeä kuvat kertomaan niiden sisällöstä ja määrittele jokaiselle kuvalle alt-teksti

• Tee linkityksiä sekä ulos sivustolta että myös sivuston sisällä

• Tarkista, että sivuston titlet ovat kunnossa. Tässä saat apua verkkosivuston toteuttajalta.

Lue myös:

Kuinka sisällöntuottaja voi parantaa verkkosivuston näkyvyyttä Googlessa

4. Lisää sisältöä blogeilla ja artikkeleilla

Blogit pitävät verkkosivuston elävänä. Sekä asiakkaalle että hakukoneille on hyvä asia, että verkkosivustolla tapahtuu ja sinne tuotetaan säännöllisesti uutta sisältöä. Blogit, uutiset ja artikkelit ovat kätevä tapa lisätä sisältöä ja niillä voi tukea varsinaista sisältöä kertomalla asiat monipuolisemmin, rennommin tai henkilökohtaisemmin.

Kannattaa siis kirjoittaa säännöllisesti blogeja itse tai tilata artikkeleita hyvältä sisällöntuottajalta. Kirjoittajalle voit kertoa asian vaikka muistiolla ja ranskalaisilla viivoilla tai pyytää häntä haastattelemaan sinua tai kyseisestä asiasta parhaiten tietäviä ihmisiä.

Autamme sinua tekstien luomisessa, on sitten kyse blogeista, uutisista tai muista verkkosisällöistä. Uskomme hyvän tekstin voimaan, sillä ei riitä, että ihmiselle sanotaan ”osta” – häneen täytyy tehdä vaikutus. Oivaltavilla otsikoilla, selkeillä leipäteksteillä ja yllättävilläkin kehotuksilla voidaan terävöittää myyntiä tai ilahduttaa asiakasta.

Juuri nyt keskustelu kanssamme viestinnästä, markkinoinnista ja digitaalisuudesta saattaa olla paras asia, mitä olet tehnyt yrityksellesi tai yhteisöllesi.

Ota siis yhteyttä vaikka tänään!

Toivottavasti pidit artikkelista! Artikkelin saa mielellään jakaa somessa,
ja muistathan seurata menojamme Instagramissa, Facebookissa ja Twitterissä.

Lue myös nämä:

Digitermit tutuiksi – digisanastoa selvällä suomen kielellä

Tarkista nämä 7 asiaa verkkosivullasi ja kasvatat myyntiäsi

Verkkosivun julkaisun tarkistuslista – 14 tärkeää vaihetta

7 syytä satsata verkkosivujen tekstisisältöön