Jos toiminta hiljenee ja myynti vähenee
poikkeusolojen takia, on liiankin helppo vaihtoehto vetäytyä kuoreen ja jäädä
odottelemaan parempia aikoja. On selvää, että ihmeitä ei voi tehdä, mutta kuoreenkaan
ei kannata vetäytyä.
Hiljaisena aikana kannattaa valmistautua
tulevaan ja kerätä voimia. Kodeissa käytetään luovuutta, opitaan uusia taitoja
ja tehdään digiloikkia. Niin myös työpaikoilla.
Yrityksillä ja yhteisöillä on tällä hetkellä
tärkeä ja hyvä tilaisuus laittaa asioita kuntoon. Sitten, kun kiire taas palaa
takaisin, on hyvä olla valmiina, täydessä terässä ja muita edellä. Ja kyllä,
yhteydenpitoa asiakkaisiin ei pidä unohtaa, vaikka he eivät ovella kävisikään
tai puhelin ei soisi. Keinot ovat monet.
1. Ole läsnä sosiaalisissa medioissa
Sosiaalisen median kanavat ovat yhä enemmän
reitti, josta asiakkaat löytävät luoksesi. Niissä tietoa ja sisältöä jaetaan ja
kommentoidaan ahkerasti. Myös vuorovaikutus ja yhteisöllisyys ovat
luonnollisesti osa niiden tuomaa lisäarvoa. Somessa voit myös reagoida
nopeasti, jakaa pientäkin tietoa, olla piirun verran helpommin lähestyttävä ja
näyttää joskus myös yrityksen epävirallisempaa puolta. Ennen kaikkea kanavissa
voi ja kannattaa olla aidosti läsnä ja tavoitettavissa.
Facebook, Instagram ja LinkedIn ovat myös
mainioita kanavia mainostamiseen. Viestit voi rajata valitulle kohderyhmälle,
ja budjettia on helppo itse säädellä. Alueelliseen ja mielenkiinnon kohteisiin
keskittyvään kohdentamiseen kannattaakin nähdä vaivaa, sillä muuten ovat vastaanottajina
helposti kaikki suomalaiset teinistä vaariin ja Hangosta Lappiin. Facebook
kyllä auttaa älykkäästi tässä asiassa.
Myös me autamme ja neuvomme, kun kaipaat
ulkopuolisen asiantuntijan näkemystä oman organisaation tueksi. Talon
ulkopuolelta tulevan on helpompi nostaa esiin kehitystä kaipaavia asioita ja
huomioida tasapuolisesti eri suuntauksia. Kun kutsut meidät mukaan, roolimme on
kahtalainen: toisaalta tuomme mukanamme osaamisemme, näkemyksemme ja kokemuksemme,
toisaalta autamme ja neuvomme meneillään olevien haasteiden ja hankkeiden
ratkaisemisessa.
2. Laita verkkosivut kuntoon
Jos ja kun on aikaa, kannattaa omat
verkkosivut käydä läpi ja miettiä, että palvelevatko ne varmasti tarkoitustaan.
Ovatko sivut kunnossa, näyttävätkö ne mielestäsi ja asiakkaasi mielestä
houkkuttelevilta ja toimivatko ne tekniseksi?
Tässä muutaman kysymyksen lista verkkosivuja
varten:
• Mikä on verkkosivuston tarkoitus?
• Ketkä ovat kohderyhmät ja mitkä asiat
motivoivat heitä?
• Miten kävijä aktivoidaan ottamaan yhteyttä?
• Millainen on verkkosivujen puhuttelutapa?
• Toimivatko sivut kännykällä?
• Pitäisikö kaikki laittaa uusiksi?
Verkkosivuja voidaan korjata ja parantaa osa
kerrallaan. Oikeastaan niin pitäisi tapahtua koko ajan eli hyvä sivusto elää ja
kehittyy. Sivuille voidaan myös tehdä kasvojenkohotus ja tekninen päivitys sekä
luoda uusia osioita tai erillisiä kampanjasivuja.
Kokonaan uusien verkkosivujen tekeminen ei
välttämättä ole suuri ja aikaa vievä projekti, edes aikana, jolloin
työskennellään etänä ja pidetään palaverit videoyhteyden kautta. Kun tavoitteet
ovat selvät ja yhdessä tiedämme, mitä pitää tehdä, päästään nopeasti toimiviin
lopputuloksiin ja yrityksellä on taas upeat sivut.
Kun pohdit joko pientä uudistusta, sisällön läpikäyntiä tai sivujen kokonaan uusimista, kysy meiltä ehdotuksia ja apua. Me suunnittelemme ja toteutamme verkkosivuja, jotka näyttävät hyvältä, toimivat selkeästi ja ovat helposti ylläpidettävissä. Teemme sivustot WordPress-alustalle ja siinä osaamisemme ja kokemuksemme on huippuluokkaa.
Vaikka sivuilla olisi kuinka paljon
monipuolista asiaa, hakukoneet eivät aina löydä hakemaansa eivätkä siksi välitä
sitä hakijoille. Kannattaa siis varmistaa, että nykyinen sivusto on rakennettu teknisesti
oikein ja turvallisesti.
Jos asiat eivät ole kunnossa, sivustolle
kannattaa tehdä hakukoneoptimointi (Search Engine Optimization, SEO), joka tuo
sivustolle kävijöitä. Se on helpointa tehdä sivustoa rakennettaessa, mutta kaikki
voidaan korjata ja laittaa kuntoon myös jälkeen päin. Optimointiin kuuluvat
esimerkiksi oikeanlainen otsikointi (myös väliotsikointi!), tärkeiden
avainsanojen käyttö, kuvien nimeäminen sekä tekstin laatu ja määrä. Silloin hakukoneet
löytävät sivun mahdollisimman hyvin ja nostavan sen hakutuloksissa parhaille
paikoille.
Jos sivustoa ylläpidetään WordPressillä, suosittelemme hakukoneita varten tehdyn lisäosan, esimerkiksi SEO Yoastin asennusta.
Tässä muutamia tärkeitä asioita
SEO-muistilistaan:
• Luo pää- ja väliotsikot, jotka sisältävät
tärkeitä avainsanoja ja niiden synonyymejä
• Huolehdi, että tekstiä on jokaisella
sivulla tarpeeksi
• Nimeä kuvat kertomaan niiden sisällöstä
ja määrittele jokaiselle kuvalle alt-teksti
• Tee linkityksiä sekä ulos sivustolta
että myös sivuston sisällä
• Tarkista, että sivuston titlet ovat kunnossa. Tässä saat apua verkkosivuston toteuttajalta.
Blogit pitävät verkkosivuston elävänä. Sekä
asiakkaalle että hakukoneille on hyvä asia, että verkkosivustolla tapahtuu ja
sinne tuotetaan säännöllisesti uutta sisältöä. Blogit, uutiset ja artikkelit
ovat kätevä tapa lisätä sisältöä ja niillä voi tukea varsinaista sisältöä
kertomalla asiat monipuolisemmin, rennommin tai henkilökohtaisemmin.
Kannattaa siis kirjoittaa säännöllisesti
blogeja itse tai tilata artikkeleita hyvältä sisällöntuottajalta.
Kirjoittajalle voit kertoa asian vaikka muistiolla ja ranskalaisilla viivoilla
tai pyytää häntä haastattelemaan sinua tai kyseisestä asiasta parhaiten
tietäviä ihmisiä.
Autamme sinua tekstien luomisessa, on sitten
kyse blogeista, uutisista tai muista verkkosisällöistä. Uskomme hyvän tekstin
voimaan, sillä ei riitä, että ihmiselle sanotaan ”osta” – häneen täytyy tehdä
vaikutus. Oivaltavilla otsikoilla, selkeillä leipäteksteillä ja yllättävilläkin
kehotuksilla voidaan terävöittää myyntiä tai ilahduttaa asiakasta.
—
Juuri nyt keskustelu kanssamme viestinnästä, markkinoinnista
ja digitaalisuudesta saattaa olla paras asia, mitä olet tehnyt yrityksellesi
tai yhteisöllesi.
J&Co Digital on täyden palvelun suunnittelu- ja digitoimisto. Olemme erikoistuneet korkeatasoisiin WordPress-sivustojen toteutuksiin – projektiin voivat sisältyä mm. vaativat integraatiot, laskurit, konfiguraattorit, verkkokaupat ja oppimisympäristöt. Tarjoamme myös palveluitamme sovellusylläpitoon, jatkokehitykseen web-hostauksen, sekä hakukoneoptimointiin ja erilaisiin viestintä- ja markkinointitarpeisiin. Teemme myös VR- ja AR -toteutuksiasekä 3D-suunnittelua.