Uskaltaako sinne nettisivuille laittaa oman
oikean sähköpostiosoitteen? Ja voiko sen laittaa klikattavaksi? Sanomme, että
kyllä uskaltaa ja oikeastaan jopa kannattaa. Se on hyvää asiakaspalvelua.
Ennen (tai aika usein vieläkin) oli tapana
kirjoittaa verkkosivuille yhteystietoihin sähköpostiosoite muodossa
pekka.virtanen (ät) firmannimi.fi. Usein jätettiin koko nimi mainitsematta ja
tilalla luki, että sähköpostiosoitteemme ovat muotoa etunimi.sukunimi@firmannimi.fi.
Ja missään tapauksessa osoite ei ollut
klikattavana linkkinä. Se oli vaarallista!
Tutunoloisen nimen ollessa kyseessä vaivaa ei
kovin paljon ollut: Pekka Virtasen nimi oli helppo kirjoittaa osoitteeseen.
Mutta kun oli tarkoitus lähettää sähköpostia henkilölle nimeltä Päivi-Suzanne
af Zlieschwicht, olisi ollut kätevämpää vain klikata valmista linkkiä.
Syynä oikean osoitteen piilotteluun oli se, että aivan aiheellisesti pelättiin oikean osoitteen tuovan postilaatikkoon roskapostin tulvan. Erilaiset robotit nimittäin kävivät verkkosivuilla haistelemassa sähköpostiosoitteita ja välittivät ne sitten eteenpäin sekä hyville että pahoille palveluntarjoajille. Pian olikin inboxissa outoja mainoksia tai kummallisia kirjeitä ja muita huijauksia. Jos jotain niistä klikkasi tai edes varovasti avasi ja katsoi kuvat, saattoi postin tulva vain kasvaa.
Palvelimet suodattavat suuren osan
roskapostista
Vaikka yhä kannattaa olla äärimmäisen varovainen
sähköpostien avaamisen tai vastaamisen kanssa, on tilanne tänään paljon parempi
ja turvallisempi. Sähköpostipalvelimien roskapostisuodatus on varsin tehokasta,
ja perille asti saapuu vain vähän haitallista tai turhaa postia.
Asiaan on auttanut tekniikan kehitys mutta
myös tietosuojalain uudistus, joka antaa Internet-operaattoreille ja muille
palveluntarjoajille mahdollisuuden joko kokonaan poistaa tai korvamerkitä
roskapostiksi luokittelemansa liikenteen. Niiden ei siis tarvitse erikseen
pyytää vastaanottajalta lupaa tai sääntöä postin suodattamiseen.
Roskapostia on vähentänyt myös ihmisten
varovaisuus. Julkisille forumeille osoitteen jättäminen on ollut tyhmää, mutta
monet ovat oppineet kantapään kautta sitä varomaan. Asiantuntijat suosittelevat
myös käyttämään kahta eri sähköpostia. Niistä toisen kanssa voisi olla, jos ei
nyt varomattomampi, niin ainakin hieman huolettomampi.
Klikattava osoite on hyvää palvelua
Kun sähköpostiosoitteen julkaisemisesta keskusteltiin Facebookin Markkinointikollektiivi-ryhmässä tammikuun 2020 alussa, kysyi ryhmän jäsen Tuomas Laitinen aiheellisen kysymyksen: ”Montako kauppaa olet valmis menettämään epäammattimaisen näköisellä (at) merkillä, vs. montako spam-viestiä tuolta sitten tulee?”
Jos siis haluamme asiakkaan tai
yhteistyökumppanin ottavan yhteyttä juuri oikeaan ihmiseen tai firman osastoon,
ei eteen kannata rakentaa esterataa. On hyvää palvelua ja saavutettavuuden
edistämistä laittaa osoite kokonaisuudessaan näytille ja vieläpä niin, että
sitä voi hiirellä tai sormella klikata. Varsinkin, kun nettiä käytetään yhä
enemmän kännykällä, jolla tekstien naputtelu tai kopioiminen eivät aina ole
miellyttävintä puuhaa.
Ja kyllä, myös tekniikalla on yhä väliä. Kun sivut on hyvin koodattu, näytettävä osoite voidaan koodissa piilottaa useimmilta osoitteita etsiviltä roboteilta, mutta käyttäjille se näkyy silti.
Haluatko verkkosivut, jotka näyttävät hyvältä, toimivat selkeästi ja ovat helposti ylläpidettävissä? Autamme mielellämme! Lue lisää miten verkkosivuprojekti onnistuu kanssamme tai ole heti yhteydessä, niin saadaan projekti nopeasti käyntiin!