Siirry pääsisältöön
Uudista verkkosivusi kanssamme! Lue lisää ja pyydä tarjous! Uudista verkkosivusi kanssamme!

Tarinallistaminen antaa liiketoiminnallesi selkeyttä ja tunnetta


Tarinallistaminen modernin bisneksen ytimessä

Yritysten tulisi hyödyntää yksittäisten tarinoiden kertomisen lisäksi tänä päivänä myös
tarinallistamista eli tarinalähtöistä palvelumuotoilua. Tarinallistamisessa yritykselle laaditaan ydintarina, joka ohjaa yrityksen toiminnan elämyksellistämisen prosessia. Tavoitteena on tuottaa asiakkaille muistijälkiä tuottavia tarinakokemuksia.

Tarinaa käytetään työvälineenä. Sen kautta muokataan palveluympäristöjä, palveluprosesseja ja markkinointiviestintää tarinalliseen muotoon. Näin yritys erottuu palvelulla, joka on elämyksellistä, merkityksellistä ja inhimillistä. Tarinallistaminen on toimintaa, tarinatekoja.

Tarinallistamisen edelläkävijä jo 15 vuoden ajan

Tarinallistamisen eli tarinalähtöisen palvelumuotoilun menetelmän esitteli yritysten käyttöön yhteistyökumppanimme tarinallistaja Anne Kalliomäki palkitussa tietokirjassaan Tarinallistaminen –
palvelukokemuksen punainen lanka
. Prosessi lähtee liikkeelle yrityksen omien tarinaelementtien tunnistamisesta. Emme siis lähde heti tekemään tarinaa, vaan suuntaamme katseemme ensin tarinan elementtien liiketoiminta- ja asiakaslähtöiseen tunnistamiseen.

Tähän tarkoitukseen Anne on osana tarinallistamisen menetelmää laatinut Stooripuu-mallin. Stooripuu-mallista lisää tietoa löydät esimerkiksi ilmaisesta tarinallistamisen oppaasta, jonka voit ladata Tarinakoneen verkkosivuilta.

Myös sinä voit aloittaa tarinallistamisen avullamme

Tunnistetaan yhdessä ensin toiminnassasi jo toimivat tarinan ainekset. Kun yrityksesi tai organisaatiosi tarinan elementit on tunnistettu, voimme laatia ydintarinan, joka ohjaa toiminnan muotoilua koettavaksi, erottuvaksi ja osallistavaksi tarinaksi. Tämän jälkeen voit tehdä tarinatekoja, ja testata miten tarinasi toimii
asiakkaillesi. Se mikä toimii, sitä kehität eteenpäin. Ja näin olet jo matkalla kohti tarinallaerottumista!

Myös J&Co Digitalin luova tiimi on apunasi, jos haluat viedä tarinaasi eteenpäin visuaalisen ja digitaalisen markkinoinnin keinoilla, tai vaikka toteuttaa tarinasi osallistavaksi peliksi.

Tarinallistamista elämys-, palvelu- ja kaupan aloilla

Tarinakone Oy on toteuttanut ydintarinoita yrityksille, organisaatioille, järjestöille ja alueille.
Yrityksen asiakkaina muun muassa Luonkos, Havuka, Hullu Poro, Lumiukkomaailma, Joulupukin Kammari, Jättiläisenmaa, Rauman kaupunki, Toivolan vanha piha, Wetterhoffin talo, Enontekiön kunta, Tampereen taidemuseo/Muumimuseo, Santa’s Hotels. Tarinakone Oy:n Anne Kalliomäki
toimii myös Visit Finland Akatemia valmentajana matkailuyritysten kansainvälistymisessä.

Mihin tilanteeseen tarinallistaminen sopii?

Tarinallistaminen toimii yrityksille, jotka haluavat erottua tunteita herättävällä asiakaskokemuksella. Ydintarina tuo yrityksen liiketoimintaan paitsi tunnetta myös fokusta ja selkeyttä. Tarina antaa liiketoimintaan punaisen langan, joka helpottaa valintoja arjessa. Tarinakokemus innostaa ja inspiroi asiakkaita viettämään aikaa yrityksesi markkinointiviestinnän ja palveluiden parissa.

Tarinallistaminen sopii, jos kaipaat tukea erottumiseen ja asiakkaiden innostamiseen sekä
sitouttamiseen. Tarinallistamalla kehität vahvemman ja tunnistettavan brändin, tunteita
herättävän elämyksellisen ja ehyen asiakaskokemuksen.

Tarinallistamista voidaan tehdä jo pitkään toiminnassa olleelle yritykselle tai vasta aloittavalle yritykselle. Tarin luodaan aina niiden aineksien ympärille, jotka jo nyt toimivat yrityksen
liiketoiminnassa. Ja se on aina liiketoiminta-, -asiakas ja – arvolähtöistä kehittämistä.

Tarinaprojektiin voidaan liittää J&Co Digital Oy:lta juuri sinun yrityksesi tarpeeseen sopiva
toteutus, esimerkiksi pelillinen toteutus.

Näin tarinaprojekti etenee:

  1. Ennakkokysely avaintiimille, jos mahdollista myös asiakkaille
  2. Stooripuu-tarinapaja, etänä tai paikan päällä
  3. Ydintarinan (1A4) versio asiakkaalle viikon sisällä pajasta
  4. Tarinan viimeistely valmiiksi palautteen pohjalta
  5. Jatkoprojekti: Tarinatoteutuksen käsikirjoittaminen (esim. peli, verkkosivut, palvelukonsepti)
  6. Jatkoprojekti: tarinallistamisen lähtökohdat palveluympäristöissä, markkinointiviestinnässä ja palvelukokemuksessa

Selkeytä liiketoimintasi ydinviesti tarinaksi.
Jutellaanko? Ota yhteyttä: anne@tarinakone.fi

Lue myös