Case: Supervanhemman keittokirja

Lähtötilanne

Ystävämme Otavamedialla saivat idean uudesta ruokasivustosta: se ymmärtäisi, millaisia reseptejä käyttäjä on etsimässä. Tilannehan on se, että internet on täynnä kokkaussivustoja ja reseptien määrä on ääretön. Miten sieltä löytää ne, jotka vastaavat omia tarpeita?

Ensi alkuun heittelimme ilmoille erilaisia ideoita, ja muutaman tapaamisen jälkeen päätimme tarkentaa suunnitelmaa ja keskittyä tiettyyn käyttäjäryhmään: pienten lasten vanhempiin.

 

Seuraavaksi

Kun kohderyhmä oli selkeytynyt, latasimme kymmeniä erilaisia ruokasovelluksia päästäksemme perille tarjonnan kirjosta. Tarkoituksemme oli määritellä tyyli, jolla oma sivustomme erottuisi mittavasta tarjonnasta.

Ensimmäiseksi totesimme, että sovellusta emme tee – siihen ryteikköön emme halunneet lähteä. Halusimme helppokäyttöisen selainversion, joka ei asenteluita vaadi. Johtoajatuksemme oli kuitenkin painottaa mobiilikäyttöä, sillä suurin osa vanhemmista käyttää puhelintaan reseptien lukemiseen. Toki teimme myös nettiversiot, mutta tärkeintä oli luoda mobiilikäyttöön istuva, sovellusmainen vaikutelma.

 

Keskeiseksi nousi käyttöliittymän helppous. Suunnittelimme erilaisia prototyyppejä ja loimme demoversion, jonka avulla klikkailimme sivuston läpi ja saimme siihen tuntumaa. Betaversio testattiin Otavamedialla, minkä jälkeen tehtiin vielä muutamia muutoksia.

Sivuston tärkeimmät ominaisuudet ovat helposti löytyvät reseptit ja suosikkien tallennusmahdollisuus, mutta makeinta on ostoslistatoiminto, joka ottaa tiedot suoraan reseptistä ja jopa mukauttaa määrät vastaamaan käyttäjän valitsemaa annosmäärää! Listalle mahtuu jopa seitsemän eri reseptin ainekset kerrallaan, ja siltä voi poistaa ja lisätä tuotteita kulloisenkin tarpeen mukaan. Ostoslistan voi myös jakaa ystäville tai perheenjäsenille, tai sen voi jakaa kahteen osaan, millä voi tehostaa ostosreissua. Näkemyksemme on, että kehittäjämme Niklas Schönberg loi teknisen mestariteoksen.

 

 

Kehitystyön lomassa tarkastelimme myös omia tapojamme laittaa ruokaa. Totesimme, että vaikka keittiössä olisi parikymmentä keittokirjaa, niistä todennäköisimmin käytetään yhtä tai kahta suosikkia – oli se sitten ruoka-aiheista koottu leikekirja tai äidin vanha rakas reseptikokoelma. Halusimme tuoda rispaantuneet reseptiaarteet digiaikaan, joten kyseessä oli itse asiassa paluu perusasioihin digitaalisin apuvälinein.

Tarvinneeko mainitakaan, että retro oli ainut mahdollinen suunta? Viehätyimme vanhoista reseptikokoelmista ja isoäidinaikaisista taloudenpitoon liittyvistä aikakauslehdistä.

Johtopäätöksemme siis oli, että yhdistämällä ruuhkavuosikäyttäjien tarpeet nostalgiseen ilmeeseen saamme aikaan aivan omannäköisensä ratkaisun. Kohderyhmämme elää vaativaa aikaa ja haluaa panostaa perheeseen, joten nimesimme tuotoksemme Supervanhemman keittokirjaksi. Onneksemme asiakas ei pitänyt suunnitelmiamme aivan päättöminä – päin vastoin, Otavamedialla innostuttiin näkemyksistämme!

 

Lopputuote

Sisältö on tarkoin valittu vastaamaan valitun kohderyhmän tarpeita. Niinpä kokoelmaan päätyivät luottopastat, lasagne ja uunilohi. Ja kun reseptiikka on taattua, laatu korvaa määrän!
Loimme siis verkkosivun, jossa on valikoima huippureseptejä, yksinkertaisia mutta herkullisia, suunniteltu kiireisille perheille, joissa arvostetaan yhdessäoloa hyvän ruoan ääressä. Sitä on Supervanhemman keittokirja.

Tunnelmia matkan varrelta
Tunsimme entuudestaan Otavamedian tuotteet, joten niiden kanssa oli helppo työskennellä. Yhteistyö oli sujuvaa alusta alkaen: Otavamedia antoi tilaa työryhmämme luovuudelle ja tarjosi tilaisuuden ratkaista heidän haasteensa. Saimme toteuttaa luovuuttamme ja näkemystämme parhaalla mahdollisella tavalla – ja tulokset puhuvat puolestaan!

Monica Javanainen, luova johtaja, JCO Digital

 

 


Idea Supervanhemman keittokirjaan on lähtöisin erään isän keittiötuskailuista. Samaan aikaan eräs hänen kollegoistaan pohti mainostajien tarvetta päästä parempaan vuorovaikutukseen kuluttajien kanssa. Niin käyttökokemuksen kannalta kuin kaupallisestakin näkökulmasta todettiin, että ruoka-aiheinen sisältö tarvitsi innovatiivisen ratkaisun, ei vain vanhemmille, vaan perheille kokonaisuudessaan.

Vaikka lähestyimme JCO:ta alkuvuodesta 2017 hyvin pelkistetyllä mallilla, he pääsivät heti jyvälle tarpeistamme ja haastoivat meidät ensitapaamisesta alkaen katsomaan hanketta loppukäyttäjän näkökulmasta. Projekti kasvoi odotettua suuremmaksi, mikä on tavallista digitaalisessa kehitystyössä, mutta JCO:n kanssa opimme uutta joka päivä, jopa omista tuotteistamme. Koimme olevamme kaiken aikaa tekemässä varsinaiset linjaukset ja ratkaisut. Yhteistyö JCO:n kanssa oli suoraa, innostavaa ja ammatillisesti palkitsevaa, ja lopputuote ylitti alkuperäisen ideamme moninkertaisesti.

 

Elli Mäkilä, liiketoimintajohtaja & Thomas Reenpää, kaupallinen tuottaja, Otavamedia Oy

 

superkeittokirja.fi