Case Raasepori

Vuonna 2009 Tammisaari, Karjaa ja Pohja yhdistyivät Raaseporiksi, pintaalaltaan Uudenmaan suurimmaksi kaupungiksi. Tänä vuonna 10 vuotta täyttävä kaupunki on saanut suunnittelutoimisto Markerin suunnitteleman uuden ilmeen, joten verkkosivustotkin päätettiin tässä vaiheessa uudistaa kokonaan. Samalla haluttiin parantaa verkkosivustojen sisältöä ja käytettävyyttä sekä saavutettavuutta kaikille kohderyhmille.

Tehtävämme

Uudistimme sekä kaupungin viralliset raasepori.fi-sivut että matkailijoita palvelevan visitraseborg.com-sivuston uuden visuaalisen identiteetin mukaisiksi. Tavoitteena oli parantaa sivustojen käytettävyyttä ja rakentaa ne WordPressin alustalle. Oleellista oli suunnitella rakenteeltaan selkeät sivustot, jotka toimivat kaikilla päätelaitteilla ja ovat helposti kaikkien ryhmien saavutettavissa. Tärkeä asia projekteissa oli käyttäjäkokemuksen parantamisen lisäksi myös sisällönhallinnan helpottaminen, sillä sivustoilla on useita päivittäjiä ja uutta asiaa julkaistaan usein. Tiesimme, että kyse on todella laajoista sivustoista ja edessä on reilusti haasteita. Silti lähdimme työhön tavalliseen tapaamme innoissamme, varsinkin kun oli kyse kotikaupungistamme.

Näin me sen teimme

Aloitimme käyttöliittymäsuunnittelulla. Adobe Experience designilla teimme interaktiivinen rautalankamallin, jonka avulla jo varhaisessa vaiheessa voitiin testata palvelua yhdessä asiakkaan kanssa ennen varsinaista teknistä toteutusta. Teimme myös layoutit jokaiselle alasivulle, joten kokonaisuus oli helppo hahmottaa. Kaupungin sivusto on valtavan kokoinen ja täynnä monenlaista sisältöä. Tämä toi haasteita esimerkiksi mobiiliversion suunnitteluun ja toteutukseen, mutta emme antaneet periksi. Tiesimme, että verkkopalveluiden käyttö mobiililaitteilla kasvaa kiihtyvällä vauhdilla, eikä tärkeää tietoa voi jättää pimentoon. Tällaisessa projektissa on huomioitava käyttäjät, jotka tulevat sivustolle etsimään tietoa, mutta myös ihmiset, jotka joka päivä päivittävät näitä tietoja.
Siksi panostimme yhdessä sekä julkisen puolen että taustajärjestelmien suunnitteluun.

Sivustosta tuli saavutettava

Julkista palvelua suunniteltaessa keskityimme selkeyden lisäksi saavutettavuuteen. Verkkopalveluiden saavutettavuudella tarkoitetaan sitä, että verkkosivut ja niiden sisällöt ovat sellaisia, että kuka tahansa voisi niitä käyttää ja ymmärtää mitä niissä sanotaan. Direktiviien mukaan digitaalisten palvelujen suunnittelussa tulee hyödyntää käytäntöjä, teknologioita ja menetelmiä, joilla turvataan palveluiden käyttö erilaisilla päätelaitteilla ja erilaisten apuvälineiden kanssa. Yksi esimerkki saavutettavuudessa on se, että sivustolla voi liikkua näppäimistön avulla ilman hiirtä. Navigaation menu toimii standardien mukaan ”tabbaamalla” ja siinä voi myös käyttää näppäimistön nuolinäppäimiä.

Lopputulos

Laajan projektin aikana sekä raasepori.fi että raseborg.com -sivustoista rakennettiin kieliversioineen informatiiviset ja houkuttelevat kokonaisuudet, joiden rakenne on looginen ja selkeä ja joita myös päivittäjien on helppo käyttää. Suunnitteleminen ja toteutus tehtiin yhdessä ja hyvässä yhteistyössä asiakkaan kanssa, mikä on meille aina tärkeää. Yhdessä sivustojen kehitystyö myös jatkuu. Oman kotikunnan sivustojen tekeminen on ollut meille raaseporilaisina suuri kunnia. Sen vuoksi tämä projekti onkin alusta asti tehty erityisen huolella ja rakkaudella.

 

A few of our other cases:

Nordcenter – Lisää golfia ja parempaa myyntiä

Puhti – Terveystarkastus verkkokaupasta

Supervanhemman keittokirja – Progressiivinen appi

 


Suunnitteletko omaa projektia?

Ota rohkeasti yhteyttä, sähköpostilla tai puhelimitse, +358 45 651 7914