Case Raseborg
2009 slogs Ekenäs, Karis och Pojo samman och bildade Raseborg, den till ytan största staden i Nyland. I år har den tio år gamla staden fått en ny look designad av designbyrån Marker. Samtidigt beslutades det också att helt förnya webbplatsen. Målet var att förbättra webbplatsens innehåll och användbarhet, liksom dess tillgänglighet för alla målgrupper.
Vår uppgift
Vi förnyade både stadens officiella webbplats raseborgi.fi och visitraseborg.com, som betjänar turister, enligt stadens nya visuella profil. Målet var att förbättra användbarheten på webbplatsen och bygga den på WordPress-plattformen. Det var viktigt att utforma webbplatsen med en tydlig struktur som fungerar på alla enheter och är lättillgänglig för alla grupper. En viktig sak i projektet var inte bara att förbättra användarupplevelsen utan också att underlätta innehållshantering, eftersom webbplatsen har flera uppdaterare och nya saker publiceras ofta. Vi visste att det här var en riktigt omfattande webbplats och att vi har många utmaningar framöver. Ändå gav vi oss in i projektet med samma iver som alltid. Det här handlade ju dessutom om vår egen hemstad.

Så här gjorde vi
Vi började med design av användargränssnitt. Med Adobe Experience design gjorde vi en interaktiv järntrådsmodell, som gjorde det möjligt för oss att testa tjänsten tillsammans med kunden i ett tidigt skede, innan den faktiska tekniska implementeringen. Vi gjorde också layouter för varje undersida, så det var enkelt att gestalta helheten.
Stadens webbplats är enorm till storleken och full av en mängd olika innehåll. Detta medförde utmaningar för design och genomförande av den mobila versionen, till exempel, men vi gav inte upp. Vi visste att användningen av webbtjänster på mobila enheter ökar i en accelererande takt, och viktig information kan inte lämnas i mörker. I ett sådant här projekt måste du ta hänsyn till de användare som kommer till webbplatsen för att söka information, men också de personer som uppdaterar denna information varje dag.
Därför satsade vi både på utformningen av den offentliga sidan och bakgrundssystemen.

Webbplatsen blev tillgänglig
När vi utformade den offentliga tjänsten fokuserade vi inte bara på tydlighet utan också på tillgänglighet. Webbtjänsternas tillgänglighet innebär att webbplatser och deras innehåll är sådant att vem som helst kan använda dem och förstå vad det sägs i dem. Enligt direktiven måste man i utformningen av digitala tjänster utnyttja metoder och teknik, som säkerställer användningen av tjänster med olika enheter och med olika hjälpmedel. Ett exempel på hjälpmedel är att du kan använda ett tangentbord för att navigera på webbplatsen utan mus. Navigeringsmenyn fungerar enligt standarder genom att ”tabba”, men du kan också använda piltangenterna på ditt tangentbord.
Slutresultat
Under det omfattande projektet byggdes både raasepori.fi- och raseborg.com-platserna, med sina språkversioner, till informativa och attraktiva helheter med en logisk och tydlig struktur. Dessa är lätta att använda även för de som uppdaterar webbplatserna. Planeringen och förverkligandet gjordes tillsammans och i gott samarbete med kunden, vilket alltid är viktigt för oss. Tillsammans kommer också utvecklingen av webbplatserna att fortsätta. Det har varit en stor ära för oss som raseborgare att bygga vår egen kommuns webbplats. Därför har detta projekt gjorts med särskild omsorg och kärlek från början.
Vårt team
Emilia Etzell
Head of Projects & Partner
+358 40 912 2780
emilia@jco.fi
Daniel Kouvo
Developer & Partner
Niklas Schönberg
Developer & Partner
Björn Zweigberg
Technical account manager
Johan Österberg
Developer
Monica Javanainen
CEO & Partner, New Business
+358456517914
monica@jco.fi
Hilkka Kandelin
Office Manager & Partner
+358 445405664
hilkka@jco.fi
Juha Javanainen
CTO & Founder, Developer
+358405140167
juha@jco.fi
Johan Ljungqvist
Directing & Video Production