Monica Javanainen - 3.2.2021

Hur ser ditt företags digitala fotavtryck ut?

Har du kontroll över identiteten på ditt webb-bränd? Är den responsiv med ditt företags strategi? Är du medveten om hur djup den digitala kundupplevelsen du har skapat är? Skulle du vara kund i ditt eget företag på nätet?

På samma sätt som man gör en långsiktig strategi, och vid sidan om som man följer med kortsiktiga mål och deras förverkligande, bör webbpresensen och dess utveckling (eller icke utveckling) kontinuerligt uppföljas och ändras. 

En statisk webbplats är helt okay, om du ser till att varje del av innehållet styr dig till ett specifikt mål. Men, en statisk webbplats reducerar din sökbarhet på Google ganska mycket. Du kan testa var du står på webben genom att googla ditt företagsnamn och även söka med bildsökning. Är resultatet enligt med  hur du vill att ditt bränd skall vara presenterat? Är resultatet aktuellt jämfört med din strategi? 

Så här boostar du ditt digitala fotavtryck:

  1. Strategi för digital marknadsföring
    Företagets marknadsföringsstrategi bör innehålla målinriktade åtgärder. Allt du gör, från att skriva en blogg, till att du postar på sociala medier bör vara i synk med företagets kärnbudskap samt tilltala din målgrupp.
  1. Professionellt utformad och implementerad webbplats
    En webbsida bör vara vaggan för allt digitalt innehåll. Det är ett media i din ägo, som du är ansvarig för. Det finns inget du kan göra, om Facebook en dag bestämmer sig för att stänga företagssidorna, och du har byggt allt kring dem. Fråga dig själv; om kvaliteten på webbplatsen är på samma nivå som kvaliteten på din produkt eller tjänst. 
  1. SEO
    Med högkvalitativt innehåll och tekniskt korrekt byggda webbsidor, kommer du att öka trafiken på din webbplats. Så ta reda på om din webbplats är sökmotoroptimerad och ta reda på hur den skulle kunna vara ännu mer attraktiv.
  1. Innehållsstrategi
    Vad är din ton på nätet? Gör en innehållsplan utifrån vad dina mål är. 
  2. Var före din tid
    Vi är inte långt ifrån att alla spenderar lika mycket tid på VR som vi hittills gjort på Internet. Det är en annan plattform, men likväl som på Internet, är det bara fråga om innehåll. Överväg att byta till VR i tid. 
  1. Innehållsstrategi
    Vad är din ton på nätet? Gör en innehållsplan utifrån vad dina mål är. 
  2. Var före din tid
    Vi är inte långt ifrån att alla spenderar lika mycket tid på VR som vi hittills gjort på Internet. Det är en annan plattform, men likväl som på Internet, är det bara fråga om innehåll. Överväg att byta till VR i tid. 

Sammanfattningsvis: se till att kartan över ditt företags digitala fotavtryck är gjord och förverkliga allt enligt den. 

Läs också:

Kolla in dessa 7 saker på din webbplats för att öka din försäljning

Tips om sökmotoroptimering för en innehållsskapare

Monica Javanainen