Nettisivujen tärkein yksittäinen asia vuonna 2019 on hyvä ja nopea käyttökokemus (UX). Se tarkoittaa parhaimmillaan tunteiden herättämistä ja sen avulla verkkosivustosi voi tuottaa kävijälle mielihyvää. Tähän vaikuttavat paljon esimerkiksi verkkopalvelun selkeys ja visuaalisuus sekä käytön intuitiivisuus.
Koostimme ennusteen siitä, mitkä trendit vaikuttavat vuonna 2019 verkkosivujen suunnitteluun. Näitä trendejä seuraamalla pidennät uusien verkkosivujesi ikää ja olet niihin tyytyväinen pidempään.
Nettisivujen tärkein yksittäinen asia vuonna 2019 on hyvä ja nopea käyttökokemus (UX). Se tarkoittaa parhaimmillaan tunteiden herättämistä ja sen avulla verkkosivustosi voi tuottaa kävijälle mielihyvää. Tähän vaikuttavat paljon esimerkiksi verkkopalvelun selkeys ja visuaalisuus sekä käytön intuitiivisuus.
Koostimme ennusteen siitä, mitkä trendit vaikuttavat vuonna 2019 verkkosivujen suunnitteluun. Näitä trendejä seuraamalla pidennät uusien verkkosivujesi ikää ja olet niihin tyytyväinen pidempään.
”Mobile first” ja responsiivisuus
Mobiililaitteet ovat läsnä arjessamme käytännössä 24/7. Kun mobiilikäyttäjä saapuu verkkosivuillesi, sinulla on käytännössä muutama sekunti aikaa vakuuttaa, miksi sivuille kannattaa jäädä ja että käyttäjä löytää sieltä etsimänsä.
Verkkosivujen käyttö mobiilissa on aivan erilaista kuin desktopilla. Siksi mobiiliversio tulisi jo suunnitteluvaiheessa työstää ihan omana kokonaisuutenaan ja oikeastaan sen pitäisikin olla kivijalka koko suunnittelussa. On mielenkiintoista nähdä, miten mobiilisivut muotoutuvat jatkossa.
”Designing for Touch” -kirjan kirjoittaja Josh Clark on tutkinut, miten mobiililaitetta pidetään kädessä ja erityisesti sitä, miten peukalo liikkuu mobiilipalvelua käytettäessä. Tämäkin seikka tulisi huomioida jo suunnitteluvaiheessa ja se tulee takuulla muuttamaan käytäntöjä. Jää nähtäväksi, tuleeko esimerkiksi hampurilaisvalikko pian siirtymään mobiilinäytön alareunaan.
Responsiiviset sivustot ovat mobiilioptimoinnin avain. On kuitenkin muistettava että laadukas, eri päätelaitteilla toimiva sivusto vaatii paljon hinkkausta, siis aikaa ja rahaa. Tähän kannattaa satsata, mikäli tavoitteena on sitouttaa käyttäjä ja kasvattaa myyntiä verkon avulla.
Käytettävyyden lisäksi hyvä mobiilisivusto vaikuttaa myös löydettävyyteen ja on oleellinen osa hakukoneoptimointia (SEO). Google ilmoitti vuonna 2016 muuttavansa algoritmejaan niin, että ne suosivat ensisijaisesti mobiilioptimoituja verkkosivuja. Käytännössä olet siis poissa pelistä, jos verkkosivusi eivät ole mobiilioptimoidut. Voit testata Google mobiilitestin avulla, läpäiseekö verkkosivusi Googlen kriteerit.
Nopeus on valttia
Verkkosivujen käyttäjä päättää alle kolmessa sekunnissa, jääkö hän sivustolle vai ei. Tutkimuksen mukaan 50 % käyttäjistä olettaa, että sivusto latautuu alle kahdessa sekunnissa. Jos sivusto latautuu pidempään, käyttäjä ei jaksa odottaa ja hylkää sivuston saman tien.
Upeasti suunniteltu sivusto saattaa olla niin täynnä pitkään latautuvaa sisältöä, että visuaalisuuden hintana on lopulta vähäinen kävijämäärä. Kävijöiden lisäksi myös Google suosii nopeasti latautuvia verkkosivuja, ja hitaasti latautuvat sivut jäävät hakutulosten loppupäähän. Google muutti latautumiseen vaikuttavaa algoritmiaan heinäkuussa 2018.
Sivuston nopeus kannattaa huomioida jo suunnitteluvaiheessa. Valtavien kuvatiedostojen, raskaiden videoiden ja monimutkaisen Javascriptin aika on ohi. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että iso kuvat ja videot häviävät, päin vastoin. Tavalla, jolla kuvat ja videot esitetään sivustolla, onkin suuri merkitys.
Videotaustat ja video osana sisältöä
Video toimii dynaamisena vangitsijana. Siihen kiinnitetään enemmän huomiota kuin kuvaan, ja tämä on näkynyt myös sosiaalisessa mediassa. Vuonna 2019 tullaan näkemään yhä enemmän videosisältöä sivustoilla ja etenkin sivun ylälaidan ns. heron kuvasliderit korvataan videotaustalla.
Trendinä tullaan varmasti myös näkemään videoita, jotka näytetään koko näytöllä (full-screen).
Videon avulla pystytään myös kertomaan nopeasti ja selkeästi, mistä palvelusta tai tuotteesta on kyse. Sanallisesti tämä saattaisi tarkoittaa monen kappaleen tekstimassaa, mutta videon avulla asia kerrotaan muutamassa sekunnissa. Kaikesta aivojen käsittelemästä informaatiosta 90 % on visuaalista. Ihmiset muistavat keskimäärin 80 % siitä, mitä näkevät, mutta vain 20 % siitä, mitä he lukevat.
Myös videosisältö vaikuttaa Google-löydettävyyteen. Google on tässäkin muuttanut algoritmejaan ja se suosii sivustoja, jotka sisältävät videoita. On hyvä muistaa, että Google omistaa YouTuben ja se antaa hakukonehyötyä juuri videoille, jotka ovat ladattu YouTubeen ja sitä kautta upotettu nettisivuille.
Animaatiot näyttävät suuntaa
Animaatiot nousevat entistä keskeisempään asemaan. Animaatioita ja pieniä liikkuvia efektejä (micro interactions) nähdään logoissa, painikkeissa, täytettävissä lomakkeissa ja muussa sisällössä, johon toivotaan kävijän kiinnittävän huomionsa. Animaatiot ovat tyylikkäitä ja niiden paikat ovat loppuun mietittyjä. Ne eivät ärsytä käyttäjää, vaan toimivat pikemminkin suunnan näyttäjinä. Pienien animaatioiden avulla sivustolle tuodaan elävyyttä ja sivusto saadaan tuntumaan fiksulta.
Myös chatbotit personoivat brändiä
Verkkosivujen asiakaspalvelu kehittyy uusien teknologioiden ja koneoppimisen avulla valtavaa vauhtia. Chatbotit, puheohjaus, chat-appit ja robotit ovat kaikki palvelubotteja, joita tullaan varmasti näkemään tulevaisuuden verkkosivuilla. Chatbottien voidaan ennustaa muotoutuvan ystävällisiksi maskoteiksi, jotka personoivat brändiä vahvemmin ja tuntuvat helposti lähestyttäviltä.
Automaattinen asiakaspalvelu tulee. Silti mikään ei korvaa ihmistä ja sitä, että asiakkaan toiveisiin ja kysymyksiin vastataan. Hyvän verkkopalvelun takana ollaan hereillä, ja lupauksiin vastataan.
Minimalistisuus ja tunteiden herättely
Minimalistisuus jatkuu verkkosivujen suunnittelussa. Mitä vähemmän eri huomiopisteitä sivustolla on, sitä vähemmän kohdeyleisösi joutuu ihmettelemään. Taika piilee minimalistisuuden ja tunteita herättävän suunnittelun yhdistelmässä. Pelkästään hienot kuvat ja videot eivät riitä, vaan tunteita on herätettävä koko konseptilla – siis erimerkiksi typografialla, väreillä, muodoilla, tarinoilla ja yksityiskohdilla.
Typografioissa nähdään suuria ja selkeitä fontteja, ja tekstin ympärille jätetään minimalistisuutta korostaen paljon tyhjää tilaa. Antikvafontteja (= serif ) käytetään erityisesti otsikoissa ja nostoissa. Uudeksi trendiksi ennustetaan outline-fonttia, joka on hieman teollinen mutta ilmava ja kevyt.
Verkkosivun rakennetta rikotaan epäsymmetrisyydellä (broken grid layout) ja liukuvärit näyttelevät edelleen isoa roolia. Aikaisemmin nähdyt matemaattiset ja geometriset kuviot korvataan epätäydellisillä ja pyöristetyillä kuvioilla, jotka viestivät mukavuutta ja tunteita.
Verkkosivujen väripaletti on edelleen värikäs, mutta uutena trendinä nähdään mustavalkoiset sivut, joissa käytetään vain yhtä tai kahta kirkasta korosteväriä.
Jokin retro ilmaisu tuntuu aina pysyvän mukana suunnittelussa. Vuodelle 2019 ennustetaan Glitch artin paluuta, joka sopii myös tulevan trendin epätäydellisyyteen. Se voi näyttäytyä psykedeelisenä virheenä kuvassa, jollaisia on aikaisemmin nähty mm. elokuvissa ja peleissä. Rohkeat ottavat tämän taiteenlajin tyylikkäästi myös mukaan verkkosivujen kuviin ja typografiaan.
Saavutettavuus huolehtii tasavertaisuudesta
Uusien verkkosivujen suunnittelussa ja teknisessä toteutuksessa ei pidä unohtaa uutta saavutettavuusdirektiiviä. Sen tavoitteena on luoda kaikille käyttäjille tasavertaiset mahdollisuudet käyttää digitaalisia palveluita. Tekninen saavutettavuus tarkoittaa esimerkiksi sitä, että verkkopalvelua voidaan käyttää teknisten apuvälineiden avulla. Verkkopalvelu on siis koodattu virheettömästi ja standardeja noudattaen. Sisällön saavutettavuus tarkoittaa sitä, että sisältö on ymmärrettävissä, helposti omaksuttavissa ja käytettävissä.
Uusi saavutettavuusdirektiivi koskee kaikkia julkisen hallinnon ja julkisia hallintotehtäviä hoitavia organisaatioita. Syyskuussa 2018 ja sen jälkeen julkaistujen verkkosivustojen tulee olla saavutettavuusvaatimusten mukaisia syyskuussa 2019.
GDPR-vaatimukset tuovat käyttäjälle turvaa
Keväällä 2018 voimaan astunut uusi EU-tietosuoja vaatii, että yrityksen on kerrottava, mitä henkilötietoja verkkosivun kautta kerätään. Nämä voivat olla lomakkeen kautta kerättyjä yhteystietoja tai sivuston käyttöön liittyvää dataa, jota kerätään esimerkiksi Google Analyticsin avulla.
Kävijän tulee löytää sivustolta tietosuojalauseke, jossa kerrotaan, mitä tietoja kerätään, mihin niitä käytetään, kuinka pitkään niitä säilytetään sekä miten omat tiedot saa halutessaan poistettua.
Sisältöön panostaminen on aina hyvä trendi
Kun verkkosivut ovat nopeat ja ne toimivat kaikilla päätelaitteilla, käyttäjä on tyytyväinen. Videoilla, animaatioilla ja hienolla visuaalisuudella hänet hurmataan ja sitoutetaan. Mikään ei kuitenkaan korvaa itse sisältöä. Kun kerrot käyttäjälle verkkosivuilla helposti omaksuttavasti ja erottuvalla tavalla tärkeät perusasiat, niin hän vakuuttuu.
Kerro siis, mistä on kyse. Mitä yritys tarjoaa, kenelle tuote tai palvelu sopii, miksi se on muita parempi ja ennen kaikkea: miten sen saa.
Edessä sivustouudistus? Ota yhteyttä – autamme mielellämme!
J&Co Digital on täyden palvelun suunnittelu- ja digitoimisto. Olemme erikoistuneet korkeatasoisiin WordPress-sivustojen toteutuksiin – projektiin voivat sisältyä mm. vaativat integraatiot, laskurit, konfiguraattorit, verkkokaupat ja oppimisympäristöt. Tarjoamme myös palveluitamme sovellusylläpitoon, jatkokehitykseen web-hostauksen, sekä hakukoneoptimointiin ja erilaisiin viestintä- ja markkinointitarpeisiin. Teemme myös VR- ja AR -toteutuksiasekä 3D-suunnittelua.
Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä parantaakseen käyttökokemustasi navigoidessasi verkkosivustolla. Näistä evästeistä välttämättömiksi luokitellut evästeet tallennetaan selaimeesi, koska ne ovat välttämättömiä verkkosivuston perustoimintoja varten. Käytämme myös kolmansien osapuolien evästeitä, jotka auttavat meitä analysoimaan ja ymmärtämään, kuinka käytät tätä verkkosivustoa. Nämä evästeet tallennetaan selaimeesi vain suostumuksellasi. Sinulla on myös mahdollisuus poistaa nämä evästeet. Joidenkin näiden evästeiden poistaminen voi vaikuttaa käyttökokemukseen.
Keräämme evästeitä, jotta ymmärtäisimme paremmin, miten kävijät käyttävät sivustoamme ja millainen sisältö ja tekniset ratkaisut heitä palvelevat parhaiten. Kävijätietojen analysointi auttaa meitä kehittämään sivustoamme entistä palvelevammaksi. Käytämme tietoja myös markkinoinnin ja myynnin kohdentamiseen.
Verkkosivumme tarvitsevat näitä evästeitä toimiakseen oikein. Ne mahdollistavat perustoimintoja, kuten lomakkeiden toiminnallisuuden, verkko-ostosten tekemisen, palvelujen käyttämisen sisään kirjautuneena tai chat-viestinnän asiakaspalvelumme kanssa. Voit estää näiden evästeiden käytön selaimesi asetuksista. Huomaathan, että silloin sivustomme ei kaikilta osin toimi suunnitellusti.
Cookie
Kesto
Kuvaus
__cfruid
session
Cloudflare sets this cookie to identify trusted web traffic.
_GRECAPTCHA
5 months 27 days
Google Recaptcha service sets this cookie to identify bots to protect the website against malicious spam attacks.
_lfa
2 years
This cookie is set by the provider Leadfeeder to identify the IP address of devices visiting the website, in order to retarget multiple users routing from the same IP address.
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent
1 year
CookieYes sets this cookie to record the default button state of the corresponding category and the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
li_gc
2 years
Used to store consent of guests regarding the use of cookies for non-essential purposes
OptanonConsent
1 year
OneTrust sets this cookie to store details about the site's cookie category and check whether visitors have given or withdrawn consent from the use of each category.
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Toiminnalliset evästeet auttavat suorittamaan tiettyjä toimintoja, kuten verkkosivuston sisällön jakamista sosiaalisen median alustoilla, palautteiden keräämistä ja muita kolmansien osapuolien ominaisuuksia. Nämä evästeet keräävät anonyymiä tietoa, joka auttaa meitä ymmärtämään miten verkkosivustoamme käytetään. Toiminnalliset evästeet ovat verkkosivuston toimivuuden ja kehityksen kannalta tarpeellisia.
Cookie
Kesto
Kuvaus
__cf_bm
30 minutes
This cookie, set by Cloudflare, is used to support Cloudflare Bot Management.
_calendly_session
21 days
Calendly, a Meeting Schedulers, sets this cookie to allow the meeting scheduler to function within the website and to add events into the visitor’s calendar.
bcookie
2 years
LinkedIn sets this cookie from LinkedIn share buttons and ad tags to recognize browser ID.
bscookie
2 years
LinkedIn sets this cookie to store performed actions on the website.
fontSize
never
No description available.
lang
session
LinkedIn sets this cookie to remember a user's language setting.
lidc
1 day
LinkedIn sets the lidc cookie to facilitate data center selection.
m
1 year 1 month 4 days
No description available.
pll_language
1 year
Polylang sets this cookie to remember the language the user selects when returning to the website and get the language information when unavailable in another way.
referrer_user_id
14 days
Calendly sets this cookie for the booking functionality of the website.
UserMatchHistory
1 month
LinkedIn sets this cookie for LinkedIn Ads ID syncing.
Analytiikan evästeet auttavat meitä seuraamaan sivustomme kävijäliikennettä kuten esimerkiksi kävijämääriä, liikenteen lähteitä ja kävijöiden kulkua sivustolla. Tämän kautta kehitämme sisältöjämme sekä seuraamme mainontamme tehokkuutta.
Cookie
Kesto
Kuvaus
_ga
2 years
The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_ga_GPYLFH6JZZ
2 years
This cookie is installed by Google Analytics.
_gat_UA-63354340-1
1 minute
A variation of the _gat cookie set by Google Analytics and Google Tag Manager to allow website owners to track visitor behaviour and measure site performance. The pattern element in the name contains the unique identity number of the account or website it relates to.
_gcl_au
3 months
Provided by Google Tag Manager to experiment advertisement efficiency of websites using their services.
_gid
1 day
Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
Näitä evästeitä asettavat mainonta- ja kohdistustyökalut. Evästeet keräävät kävijöistä tietoja, joiden avulla voimme kohdistaa markkinointia ja sisältöjä kävijöille myöhemmin myös oman sivustomme ulkopuolella. Voit nähdä mainoksia kolmansien osapuolien verkkosivuilla sen perusteella, miten olet toiminut sivuillamme tai mitkä asiat sinua ovat kiinnostaneet. Nämä evästeet eivät tallenna tunnistettavissa olevia henkilötietoja, mutta ne voivat tunnistaa selaimesi sekä laitteen, jolla olet verkossa. Jos et hyväksy näitä evästeitä, näkemäsi mainokset eivät välttämättä vastaa omia mielenkiinnon kohteitasi.
Cookie
Kesto
Kuvaus
_fbp
3 months
This cookie is set by Facebook to display advertisements when either on Facebook or on a digital platform powered by Facebook advertising, after visiting the website.
_lfa_test_cookie_stored
past
No description
fr
3 months
Facebook sets this cookie to show relevant advertisements to users by tracking user behaviour across the web, on sites that have Facebook pixel or Facebook social plugin.
IDE
1 year 24 days
Google DoubleClick IDE cookies are used to store information about how the user uses the website to present them with relevant ads and according to the user profile.
li_sugr
3 months
LinkedIn sets this cookie to collect user behaviour data to optimise the website and make advertisements on the website more relevant.
test_cookie
15 minutes
The test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSC
session
YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devices
never
YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-id
never
YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextId
never
This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requests
never
This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.