J&Co

15.9.2015

Yrittämisen palo

Ensimmäisen tuntuman bisnesmaailmaan sain kymmenvuotiaana julkaisualalla. Isälläni oli kopiokone autotallissa ja otin tilaisuudesta vaarin. Aloin tehdä lehtiä. Joululehtiä, pääsiäislehtiä, askartelulehtiä ja koiralehtiä. Myin niitä naapureille ja kun ymmärsin bisneksen jujun, laitoin pikkusiskoni ja kaverini myymään niitä provikkapalkalla. Tein lehtiä tunteella. Väritin jokaisen lehden erikseen, sillä kopiokone ei tulostanut väriä. Olin tarkkana siitä, miltä lehtien tulisi näyttää.

Maalasin myös tauluja, joita kehystin ja myin. Jossain vaiheessa piirtäminen muuttui musiikin tekemiseksi ja pian olikin bändi kasassa. Tästä alkoi eeppinen keikkojen myynti. Nälkä kasvoi syödessä, joten myin myös muille keikkoja. Seuraava askel oli luonnollisesti omat festarit. Syntyi Elefantti-rock. Ekat festarit menivät hyvin. Sitten tein virheen. (Don’t scale too early!) Festareista tuli kolmen päivän mittaiset ja esiintyjät olivat nimekkäitä. Sain juuri ja juuri maksettua esiintyjien palkkiot, mutta esim. välinevuokraamolle ei jäänyt mitään.

Kymmenen vuoden kuluttua velat oli maksettu mitä erilaisimmilla yrityksillä ja töillä. Tuntui siltä, että voisin taas aloittaa puhtaalta pöydätä ja laitoinkin piinkovan liikemieshatun päähäni. Puolisoni, Java, oli pari vuotta aikaisemmin perustanut Javanainen Consulting Oy:n, ja hyppäsin kelkkaan mukaan. Päätin, etten pehmoile, vaan suoritan ja teen hitosti tulosta. Otin oppia monelta esimerkilliseltä liikenaiselta.

Javanainen Consulting, a.k.a. JCO täytti tänä vuonna seitsemän vuotta. Palkkalistolla on myös seitsemän henkilöä. Suunnittelemme ja toteutamme verkkosivuja, applikaatioita (iOS ja Android) sekä erilaisia verkkokampanjoita. Otan edelleen oppia muilta, mutta en hae vahvuuksiani sen perusteella. Olen löytänyt hetken kadoksissa olevan itseni. Henkilön, joka teki lehtiä ja maalasi tauluja sellaisella palolla, että ajantaju katosi. Se, jos jokin on tärkeämpi mittari kuin tulokset. Olemme viimein yrityksenäkin löytäneet sen helmen, joka tekee meistä uniikin.

Uudistimme keväällä yritysilmeemme. Halusimme rohkeasti viestiä mikä meitä inspiroi ja mikä saa meidän tekemään työmme hyvin. Luovan ympäristön merkitys on meille ihan älyttömän tärkeää. Se on myös yksi syy, miksi perustimme toimitiloihimme Piphyllan taidegallerian. Ihminen voi hyvin kun hän saa olla luova. Kun sen on oppinut, on seuraava askel rohkeus. Rohkeus olla oma itsensä.

 

Monica Javanainen

Comments

comments