Heikki Paatelma

7 syytä satsata verkkosivujen tekstisisältöön

Hienoilla kuvilla ja upeilla videoilla meihin tehdään nopeasti vaikutus. Mutta vähintään vaikuttumisen jälkeen me haluamme tietää lisää. Mistä tässä on kyse? Keitä nämä ihmiset ovat? Miksi minun kannattaisi olla tekemisissä heidän kanssaan?

Verkkosivuilla hyvän tekstin merkitys on todella suuri. Paitsi, että sillä kerrotaan ihmisille asioita, se myös saa sivut menestymään ja nousemaan muiden edelle. Ja tekstilläkin tehdään ihmiseen vaikutus: kun lukija hymyilee tai sanoo ahaa, hän on jo melkein ostanut ajatuksen tai tuotteen.

Tässä seitsemän asiaa, jotka ovat tärkeitä verkkosivujen tekstien suunnittelussa ja ylläpidossa.

1. Minne on tultu?

On aina kohteliasta esitellä itsensä. Kerro siis verkkosivuston vieraalle, minne hän on juuri saapunut: mitä yritys tai yhteisö tekee ja kenelle, mitä se lupaa asiakkailleen ja miksi se on hyvä tai jopa muita parempi. Kyseessä on siis eräänlainen hissipuhe, jonka avulla sivustolla vieraileva ihminen saa nopeasti käsityksen yrityksestä ja sen palveluista. Ja kun mukana on vahva ja mieleen jäävä otsikko tai slogan, ensivaikutelma on taattu.

• Suunnittele etusivulle hyvä otsikko ja lyhyt hissipuhe

• Kerro, mitä yritys tekee ja lupaa

2. Esittele tuotteet ja palvelut hyvin

Yksittäisen tuotteen hyvä esittely on kuin kaupan näyteikkuna. Yhdellä vilkaisulla asiasta saa nopeasti käsityksen ja ihminen kiinnostuu lisää. Sen jälkeen kannattaa kertoa lyhyesti, mikä tuote on, kenelle se sopii, miksi se on hyvä ja miten sen saa. Ohjaa sitten asiakas eteenpäin: ostamaan, ottamaan yhteyttä, lukemaan tarkempi tuotekuvaus tai katsomaan video.

• Ensin vähän, sitten enemmän

• Ohjaa asiakas aina eteenpäin

3. Mitä minä tästä hyödyn?

Enemmän kuin teknisistä ominaisuuksista, ihminen kiinnostuu hyödyistä. Asetu siis asiakkaan asemaan ja mieti, mitä hän tarvitsee ja mikä hänen elämäänsä helpottaisi. Tässä auttaa aitojen tai muuten määriteltyjen asiakas- ja käyttäjäprofiilien luominen. 

• Panosta hyötyyn, ei pelkkään tuotetietoon

• Asetu asiakkaan asemaan ja mieti hänen tarpeitaan

4. Puhu asiakkaan kieltä

Määrittele sivuston puhetyyli ja tapa kertoa asioista. Muista, että asiakkaasi ei ole teillä töissä. Unohda siis ”talon termit” ja käytä hyvää ja rikasta yleiskieltä, sellaista, jota tavallinen ihminen ymmärtää. Selitä vaikeat termit ja unohda hienostelut ja kapulakieli. Tekstiä on varmuuden vuoksi hyvä luetuttaa ihmisellä, joka ei tunne yritystä tai alaa. 

• Vältä kapulakieltä ja alan slangia

• Asiallisen kielen ei tarvitse olla tylsää

5. Tavoitteet ohjaavat sisältöä

Kun verkkosivustolle on määritelty tehtävä ja tavoite, kaiken suunnittelun on toteutettava sitä. Myös tekstien. Mieti siis, mikä on verkkosivuston tarkoitus, mitä haluat käyttäjien siellä kokevan ja tuntevan, millainen sisältö puhuttelee parhaiten kohderyhmää ja miten haluat ohjata ihmisiä toimimaan. Sivuston tavoite voi olla esimerkiksi yhteydenottoon ohjaaminen, sähköpostilistalle liittyminen tai myynti verkkokaupassa.

• Laadi verkkosivustolle strategia

• Noudata strategiaa – myös teksteissä

6. Kirjoita niin, että Google löytää 

Kun verkkosivuston tekstit tehdään hakukoneystävälliseksi, Google löytää ne ja asiakkaasi löytää ne Google-hakujen kärjestä. Tässä auttaa esimerkiksi se, että käytät paljon ja oikein otsikoita (pääotsikot ja väliotsikot) sekä tuotat sivuille runsaasti hyvää sisältöä. Muista myös käyttää sivustolla linkityksiä, jotka vievät asiakasta eteenpäin. Linkkeihin kannattaa sisällyttää termejä ja lauseita, joita asiakkaat saattavat kysyä hakukoneissa.

• Panosta otsikoihin ja väliotsikoihin

• Tuota jokaiselle sivulle tarpeeksi tekstiä

7. Blogi pitää sivuston elävänä

Sekä asiakkaalle että hakukoneille on hyvä asia, että verkkosivustolla tapahtuu ja sinne tuotetaan säännöllisesti uutta sisältöä. Blogit ja muut artikkelit ovat kätevä tapa lisätä sisältöä ja niillä voi tukea varsinaista sisältöä kertomalla asiat monipuolisemmin, rennommin tai henkilökohtaisemmin. Kirjoita siis säännöllisesti blogeja tai tilaa artikkeleita hyvältä sisällöntuottajalta.

• Älä jätä sivustoa yksin vaan päivitä sitä usein

• Blogeissa asiat voi kertoa uudesta näkökulmasta

Autamme sinua myös tekstin teossa

Me uskomme hyvän tekstin voimaan. Ei riitä, että ihmiselle sanotaan ”osta”, vaan häneen täytyy tehdä vaikutus. Oivaltavilla otsikoilla, selkeillä leipäteksteillä ja yllättävilläkin kehotuksilla voidaan terävöittää myyntiä tai ilahduttaa asiakasta. 

Ota yhteyttä, niin kerromme lisää siitä, miten hyvää verkkotekstiä luodaan.

Lue myös:

Verkkosivujen uudistuksen ensimmäinen askel on tavoitteiden määrittely

Älä aloita markkinointia väärästä päästä


Heikki Paatelma