Juha Javanainen - 4.4.2020

Kun kotisivut ei riitä

Yrityksellä pitää olla kotisivut. Pitää löytyä Google-haulla. Pitää olla läsnä sosiaalisissa medioissa. Tuotteet pitää voida ostaa verkkokaupasta. Digiloikka pitäisi ottaa, tietäisitpä vaan minne loikata. Kuulostaako tutulta?

What if I told you – mikään edellä luetelluista asioista ei enää riitä erottautumaan asiakkaiden silmissä. Niistä on nopeasti tullut itsestäänselvyyksiä, osa kuluttajan arkipäivää. Katso vaikka miten lapsesi toimivat, millainen on heidän suhteensa digitaaliseen ympäristöön? Miltä maailma näyttää iPadin ruudun läpi? Entäpä VR-lasien? Mikä on yrityksesi paikka tuossa maailmassa?

Alkoiko ahdistaa? Hengitellään välillä. Unohdetaan uhat, keskitytään mahdollisuuksiin. Asetu hetkeksi asiakkaasi asemaan. Mene ajatuksissasi hänen kotiinsa, hänen ruudulleen. Mikä on syvin mahdollinen digitaalinen asiakaskokemus jonka voit hänelle tarjota? Kuvittele se rohkeasti ja lähde kulkemaan sitä kohti.

Asiakkaamme, Ruokangas Guitars, on kulkenut esimerkillisesti kohti digitaalista asiakaskokemusta jo vuosia. Hei eivät ole olleet niinkään kiinnostuneita trendeistä tai muiden tekemisistä, vaan lähtivät ratkaisemaan ongelmiaan puhtaasti uusien mahdollisuuksien näkökulmasta. Tuote on huippuluokkainen, mutta miten se myydään toiselle puolelle maapalloa, kun sitä ei vielä ole olemassakaan? 

Tässä tapauksessa ratkaisuksi ei riittänyt enää pelkät kotisivut, vaan oli mentävä syvemmälle. Lopputuloksena syntyi sovellus, jonka avulla asiakas voi konfiguroida tuotetta ja nähdä sen mahdollisimman realistisena jo ennen tilausta. Ratkaisu toi lopulta yllättäviä hyötyjä myös tuotantoprosessiin, kun myös tekijöillä oli mahdollisuus tarkastella tuotteita uudella tavalla jo ennen sen valmistumista.

Virtuaalisesta todelliseksi. Kuva: Ruokangas Guitars.

Toivottavasti pidit artikkelista! Artikkelin saa mielellään jakaa somessa,
ja muistathan seurata menojamme Instagramissa, Facebookissa ja Twitterissä.

Lue myös nämä:

Case: Ruokangas Guitars – kitaran digitaalinen kaksonen

Mitä kuuluu virtuaalitodellisuuteen?

Tätä kaikkea ovat nettisivut vuonna 2020


Haluatko syventää digitaalista asiakaskokemustasi? Ota yhteyttä, niin mietitään yhdessä miten.

Juha Javanainen

CTO