Mitä tarkoittaa saavutettavuus verkkopalveluissa?

Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta listaa 49 erilaista teknistä, graafista ja sisällöllistä vaatimusta, jotka perustuvat saavutettavuusohjeisiin (WCAG 2.1.) ja jotka verkkopalvelun tulee täyttää.

Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta astui voimaan vuonna 2019 julkisille palveluntarjoajille ja vuonna 2021 se laajenee koskemaan myös yksityistä sektoria. 

Verkkosaavutettavuus tarkoittaa niitä graafisia, teknisiä ja sisällöllisiä ratkaisuja, jotka mahdollistavat verkon käytön rajoitteista huolimatta.

Esimerkiksi:

  • Sivusto on responsiivinen
  • Linkeissä ja napeissa on selite
  • Kaikki verkkosivun sisältö on saavutettavissa näppäimistöllä
  • Alt-tekstit, Aria-label
  • Sivusto on luettavissa ruudunlukuohjelmalla
  • Tekstin väriyhdistelmien riittävä kontrastisuhde

Lataa tästä kattava esitys (PDF) verkkosivujen saavutettavuudesta >>

Tiedätkö onko organisaatiosi verkkosivusto WCAG-suositusten mukainen? Tilaa meiltä saavutettavuusanalyysi. Raportti sisältää:

  • Tiedon siitä kuinka saavutettava verkkosivustosi on
  • Listan sivustolla olevista virheistä sekä korjausehdotukset
  • Työmääräarvion korjattavista