29.4.2020

Ruokangas.com tehtiin yhdessä

Kitararakentaja Juha Ruokankaan verkkosivusto ruokangas.com voitti vuoden 2019 Finnish Web Awards -kilpailun Grand Prix -pääpalkinnon sekä sarjavoitot kuvituksessa, tekstissä ja UX-designissa.

Sivusto ja sovellus ovat monen tekijän tiiviin yhteistyön tulos, ja se myös näkyy kokonaisuudessa.  JCO Digital rakensi sivuston yhdessä mm. Smak Filmin, Elektrik Pyjamasin, Ruokangas Guitarsin ja Muotoilutoimisto Jarno Vesan kanssa. Alusta lähtien on vahva suunnittelurooli ollut myös käyttökokemussuunnittelija Junnu Vuorelalla, joka on aiemmin työskennellyt JCO:lla. Meidän roolimme oli sivuston ja sovelluksen tekninen toteutus ja kokonaisuuden hallinta.

Tässä vielä koko komea tekijälista:

Ohjelmointi & Toteutus: JCO Digital

Design & ohjaus: Junnu Vuorela

Tekstisisällöt: Juha Ruokangas

3D-mallinnus: Jarno Vesa

Valokuvaus ja videotuotanto: Smak Film / Matti Immonen ja Markus Mutanen

Videotuotanto: Elektrik Pyjamas / Mika Tyyskä

Videotuotanto, valokuvaus, ylläpito: Emma Maria Elftorp

Leikkaus: Nina Ijäs ja Matti Näränen

Artikkeli ‘Company’ ja etusivun slogan ‘Communication Tool For Your Soul’: Mats Nermark

Musiikki: Antti Paranko, Mika Tyyskä ja Junnu Vuorela

Ei siis ihme, että FWA-kilpailun tuomaristo kiitti työssä montaa eri osatekijää. Tuomariston mukaan ”ruokangas.com on tunnelmallinen, inhimillinen ja omaleimainen sivusto ja selvä Finnish Web Awards Grand Prix -palkinnon voittaja. Sivuston pääosassa ovat huippulaatuiset kitarat sekä tekijöiden filosofian ainutlaatuisuus.”

Tuomaristo kiitti korkeaa laatua ja persoonallisuutta, jotka kulkevat läpi koko sivuston materiaalin. Siksi kävijälle välittyy Ruokankaan kitaroiden tekijöiden taito ja vakava suhtautuminen asiaan mutta myös rentous.

”Videot ja kuvat tuntuvat kodikkailta ja inhimillisiltä luonnollisista tilanteista, joista ilmenee, että kitaroiden tekijät ja soittajat ovat samalla asialla. Tekijöiden on ymmärrettävä musiikkia ja soittajia voidakseen tehdä parhaat kitarat”, tuomaristo perusteli.

Kilpailussa kiinnitettiin huomiota myös sekä visuaalisiin että teknisiin yksityiskohtiin: ”Tekstit ja fontit ovat helppolukuisia. Kuvitus on keskeisin osa, värit ovat luonnolliset ja hienot. Sivusto latautuu nopeasti ja on helppokäyttöinen. Rakenne on looginen ja selvä, otsikointi ja navigointi yksinkertaista”, tuomaristo kiitti. Sen mielestä sivusto oli ”hyvin onnistunut, kiinnostava, viehättävä ja persoonallinen kokonaisuus. Se toteuttaa tarkoituksensa erinomaisesti ja kertoo tarinansa kiehtovasti.”

Mitä projekti on opettanut?

Ainakin ruokangas.com on opettanut sen, että hyviin nettisivuihin kannattaa panostaa. Ne luovat digitaalisen kosketuspinnan palvelun ja asiakkaiden välille ja tekevät vahvan vaikutuksen kohderyhmään. Hyvin ideoidun ja loppuun asti hiotun saitin avulla erottaudutaan ja saadaan pitkäkestoisia ja lojaaleja asiakassuhteita. Dynaaminen sisältö tehtiin vaikuttavaksi ja se tuo selvää lisäarvoa asiakkaille. Tärkeää oli samalla tehdä sivusto löydettäväksi ja jaettavaksi: silloin ihmiset eri puolilta maailmaa löytävät perille Googlen ja sosiaalisten medioiden kautta.

Nettisivujen ja niihin liittyvien sovellusten merkitys kasvaa kasvamistaan. Tuote tai palvelu ei pärjää ilman digitaalisuutta. Se tehostaa kaikkea tekemistä ja tuo laajemman ulottuvuuden sekä nykyisiin että uusiin asiakassuhteisiin, vaikka kyse olisi käsityöstä ja esimerkiksi kitaroiden rakentamisesta.

Oleellista tämän päivän digitaalisuudessa on mittaaminen. Näemme heti tuloksia ja voimme tehdä niiden perusteella jatkuvaa parantamista, sillä mikään sivusto ei saa jäädä oman onnensa nojaan. Myös asiakkailta tullut palaute on tässä tärkeässä roolissa. Sivuston lomakkeiden kautta tulee todella paljon tarjouspyyntöjä mutta myös kiitosta informatiivisesta sisällöstä. Kannattaa siis kuunnella sekä numeroita että ihmisiä.

Sisältöihin keskittyminen on verkkosivustoilla keskeinen asia, on sitten kyse teksteistä, videoista tai kokemuksellisista tavoista näyttää ja antaa kokeilla. Se, minkälaisen digitaalisen kokemuksen yritys voi välittää verkkosivujen ja muiden digitaalisten kosketuspintojen kautta, on merkittävä tekijä asiakkaan tehdessä ostopäätöksiä. Esimerkiksi virtuaalitodellisuuden avulla voidaan välittää ja synnyttää tunnetiloja, jotka tekevät vaikutuksen. Ne voivat olla pieniäkin värähdyksiä tai sitten syviä ja koskettavia.

Projekti on osoittanut, että Suomessa on huippuluokan osaamista suunnittelussa ja innovatiivisuudessa yhtä hyvin kuin ohjelmoinnissa, videotuotannoissa ja sisältöjen tuottamisessa. Suomalaista verkkosivuosaamista kannattaa siis suosia ja edistää, sillä meillä on mahdollisuudet erottuvaan kansainväliseen tekemiseen.

Näin me sen teimme – katso case ruokangas

Toivottavasti pidit artikkelista! Artikkelin saa mielellään jakaa somessa,
ja muistathan seurata menojamme Instagramissa, Facebookissa ja Twitterissä.

Lue myös nämä:

Näin verkkopalvelun rakentaminen etenee kanssamme

Verkkosivun julkaisun tarkistuslista – 14 tärkeää vaihetta

Kysymyksiä ja vastauksia WordPressista