Hoppa till sidans innehåll
Näin saat kuviin lisätietoja helposti - Katso! Näin saat kuviin lisätietoja helposti - Katso!

Daphnes resor – Ett pedagogiskt äventyrsspel

3D spel & e-learning

Källan till spelet är författaren Göran Schildts kärlek till den grekiska historien

Daphne var författaren Göran Schildts segelbåt, på vilken han uppfyllde sin dröm och seglade till Medelhavet i 1948. Senare bosatte sig Schildt med sin fru Christine på ön Leros, i Grekland. Han hade en passion för Grekland och dess historia och skrev många böcker om sina resor på Daphne. En av de grundläggande uppgifterna för Christine och Göran Schildts stiftelse är att främja kulturella förbindelser mellan Finland och Grekland. I stiftelsen insåg man att det bästa sättet att förmedla Görans äventyr runt Medelhavet och hans kärlek till den grekiska kulturen till kommande generationer är via gamification.

Villa Skeppet i Ekenäs är ett hus ritat av Alvar Aalto, som han ritade åt sin vän Göran Schildt, för att få honom att flytta tillbaka till Finland. Familjen Schildt bodde både på Leros och i Ekenäs. Författarens bostad ägs nuförtiden av stiftelsen. Guidade turer låter dig lära känna Aaltos arkitektur och atmosfären vid Medelhavet.

Antikens historia introduceras för skolbarn via spelet

Christine och Göran Schildts stiftelse ville bygga ett pedagogiskt onlinespel som lämpar sig för att användas som kompletterande läromedel i studieenheter om antikens historia för årskurserna 4-6. Huvudmålet var att illustrera hur antikens historia fortfarande är synlig i samhället. Gamification valdes som metod, för att det skulle vara roligt, enkelt och intressant för skolbarn att lära sig om viktiga teman. Spelet är designat för att spelas på surfplatta eller dator.

En berättande resa till historiska platser

Spelet börjar i Daphnes hytt, där Göran Schildt pratar med spelaren via sin loggbok. Han lånar ut sin segelbåt Daphne, så att spelaren får vara med om ett äventyr vid Medelhavet, precis som han själv förr i tiden.

Pythia, antikens mest kända orakel, leder spelaren genom att segla från en medelhavsstad till en annan. På vägen lär sig spelaren om platserna och svarar på frågor angående antikens historia. Vid rätt svar avancerar spelaren och samlar på sig samma föremål som Göran Schildt samlat på sig från sina resor i Grekland. Dessa föremål finns just nu utställda på Villa Skeppet. Målet är att nå hamnen i Leros, som kan nås genom att lösa gåtan. Efter att ha nått Leros har Daphne kommit hem.

Planering av spelet började med en gemensam brainstorming med Christine och Göran Schildts stiftelse. Utifrån workshopen skisserades spelets gång, varefter stiftelsens verkställande direktör, Jennifer Dahlbäck, skrev manuset till spelet.

Projektteam

Project Manager

Michael Rönnblad

Illustrator & Graphic Designer

Mats Holmberg

Mats Holmberg

3D-artist

Johan Österberg

Johan Österberg

Game Director, Developer

Blev du intresserad?

Har ni liknande behov?
Ta kontakt så diskuterar vi vidare!

Monica Javanainen toimitusjohtaja

Monica Javanainen
045 651 7914
monica@jco.fi
Boka en 30 min tid från kalendern

Bekanta dig även med dessa


Är vi din nya digitalbyrå?

Vi ser fram emot att höra från dig!

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Den här webbplatsen är skyddad med reCAPTCHA och Googles integritetspolicy och användarvillkor gäller.