Mobiilisovellus on ratkaisu, joka on aina mukana. Jutellaanko lisää?

Kuten kaikessa markkinoinnissa ja kehitystyössä, kaikki alkaa tarpeesta ja tavoitteista. Niitä ratkaisemaan tarvitaan idea. Tänään monessa tilanteessa mobiilisovellus on se idea, joka parhaiten ratkaisee tarpeen ja auttaa saavuttamaan tavoitteet.

Mobiilisovellus voi olla peli, väline oppimiseen, tapa ostaa ja myydä, viihdettä tai vaikka keino löytää kaveri sieniretkelle – tai ne parhaat sienipaikat. Sovellus voi siis ratkaista ongelmia, luoda mahdollisuuksia ja toteuttaa monia hyviä ideoita, joita voi jakaa muille.

Suunnittelemme ja toteutamme mobiilisovelluksia erityyppisille alustoille. Pelit ja pelillistäminen ovat myös erikoisalaamme, ja sitä olemme yhdistäneet tuloksellisesti sovelluksiimme. Kehitämme natiivisovelluksia iOS- ja Android-ympäristöön, hybridi-sovelluksia sekä progressiivisia selaimessa toimivia appikaatiota.

Soita meille, niin puhutaan lisää mobiilisovelluksista: +358 (0)45 651 7914

Termit tutuiksi – mikä sopii mihinkin?

Appi, äppi, appsi, applikaatio, sovellus… Mobiilisovelluksilla on monia nimiä ja niitä tehdään eri käyttöjärjestelmille ja monella eri tavalla. Tässä muutamia sovelluksiin liittyviä termejä ja rakentamistapojen esittelyä.

Android

Android on erittäin laajasti käytössä oleva ja nykyään Googlen omistama käyttöjärjestelmä ja oikeastaan paljon muutakin. Kun tavoitteena on paras suorituskyky ja hallittavuus, natiivisovellus on usein paras ratkaisu. Androidilla tämä tarkoittaa ohjelmointia Android SDK:lla joko Javalla tai Kotlinilla. Kotlin on melko uusi tulokas, mutta sillä on Googlen täysi tuki.

iOS

Applen puhelimissa ja tableteissa käytettävä käyttöjärjestelmä on iOS. Sille suunniteltavia sovelluksia varten käytetään Swiftiä ja XCodea. iOS ja Android ovat käytännössä ne järjestelmät, joilla itsenäisiä natiivisovelluksia kehitetään.

Natiivisovellus

Natiivisovellus toteutetaan käyttäen kohdealustan omia työkaluja ja tekniikoita. Siten voidaan ottaa alustasta irti kaikki mahdollinen ja käyttäjäkokemuksesta tulee sujuvampi. Natiivisovelluksen tekeminen saattaa tosin vaatia enemmän aikaa ja rahaa, jos sen koodi kirjoitetaan usealle eri alustalle niiden omalla ohjelmointikielellä.

Monialustainen sovellus

Monialustasta sovellusta tehtäessä voidaan osa sovelluksesta käyttää uudelleen eri laitealustoilla. Näin säästetään resursseja. Flutter on Googlen uusi monialustainen kehitysalusta. Sen ensisijainen käyttötarkoitus on sovellusten tuottaminen Googlen uudelle Fuchsia-käyttöjärjestelmälle, mutta pääpaino tällä hetkellä on luoda sovelluksia iOS:lle ja Androidille. Sovellukset kirjoitetaan Dartilla ja yhdistetään Android SDK:n ja XCoden kanssa natiivisovelluksiksi.

Pelisovellus

Unity on tunnetusti pelimoottori, mutta se kannattaa ottaa esiin tässä yhteydessä: se keskittyy vahvasti monialustaiseen kehitykseen. Perussovellusten kehittämiseen se ei täysin sovellu, koska sen käyttöliittymäominaisuudet ovat muita ympäristöjä heikommat. Mutta jos käynnissä on pelin luominen, Unity on ylivoimaisesti paras valinta.

Progressiivinen appi

Mobiilisovelluksen käyttöönotto on edelleen helpointa web-pohjaisilla sovelluksilla. Ne ovat myös aidosti monialustaisia. Viime aikoina selaimiin on lisätty runsaasti ominaisuuksia, joiden ansiosta web-sovellukset lähenevät natiivisovelluksia: muistipaikan luku, viestien lähetys, tehtävien ajo taustalla ja laitteen kameran käyttö ynnä muut toiminnot onnistuvat. Toistaiseksi ei ole mahdollista rekisteröidä niitä varsinaisiksi sovelluksiksi sovelluskauppoihin, mutta ne voi lisätä painikkeeksi puhelimen kotinäytölle.

”Aloitin yhteistyön JCO:n kanssa koska heidän tekijöitään ajaa intohimo. He ovat käyttäneet aikaa ja vaivaa oppiakseen mitä oikeastaan teen ja he ovat löytäneet ainutlaatuisia tapoja, joilla me tavoitamme koko maailman. En voisi kuvitella parempaa digitaalista kumppania!”

Juha Ruokangas, Ruokangas Guitars

Appi vai sovellus?

Mikä se rakkaan lapsen nimi olikaan suomeksi? Kielitoimisto sanoo asiasta näin: ”App-sanan suomenkielisenä vastineena käytetään yleiskielessä sanaa sovellus (vrt. application ’sovellus’). Joskus näkee myös laina-asua applikaatio, mutta se ei ole erityisen suositeltava.”

Tärkeintä mobiilisovelluksessa ei ole termien tunteminen tai koukeroinen tekniikka vaan hyvä idea. Ota meihin yhteyttä, niin suunnitellaan sovellus, joka tekee vaikutuksen, toimii hienosti ja jota on helppo käyttää.

STEP BY STEP

Projektin eteneminen

1. Toimimme ketterästi

Noudatamme ohjelmistosuunnittelussa ja -kehityksessä ketterän kehityksen periaatteita. Kehitystyö jaetaan lyhyempiin vaiheisiin ja iteraatioihin, joissa ohjelman suunnittelu, koodaus ja testaus tapahtuvat. Asiakkaalla on silloin mahdollisuus päästä aina halutessaan testaamaan viimeisintä ohjelmistoversiota ja antamaan palautetta jatkokehitystä ajatellen. Näin suunta pysyy koko ajan oikeana ja prosessi hallittuna.

2. Kenelle ja miksi?

Sovelluksen rakentaminen alkaa strategian määrittelyllä. Jotta voimme tehdä työn tavoitteen mukaisesti, on kaikkien ymmärrettävä, ketä varten työ tehdään, mitä asiaa sen tulisi palvella ja miksi. Haluamme sitoutua yhteiseen päämäärään ja siksi olemme mielellämme mukana jo strategisessa suunnittelussa.

3. Prototyypit

Käyttöliittymän ja käyttäjäkokemuksen suunnittelussa (UI- ja UX-suunnittelu) työkalunamme on Adobe Experience Design. Sen avulla luodaan sovelluksesta prototyyppi. Prototyyppivaiheessa on hyvä testata palvelua ja tehdä tarvittavia muutoksia ennen, kuin tekninen kehitys alkaa.

4. UI-suunnittelu

Käyttöliittymä (User Interface, UI) on ohjelmiston tai sovelluksen käyttäjälle esitettävä visuaalinen näkymä, ikään kuin rajapinta, joka on koko ajan esillä ohjelmaa käytettäessä. Hyvä käyttöliittymä on selkeä ja intuitiivinen, käyttäjäänsä tarpeen tullen opastava – vaikka mahdollisuudet ovatkin lähes rajattomat. Graafikkomme pitävät huolta siitä, että sovelluksen visuaalinen ensivaikutelma on hyvä ja käyttöliittymä johdonmukainen sekä kilpailijoistaan edukseen erottuva.

5. UX-suunnittelu

Käyttäjäkokemus (User Experience, UX) puolestaan kertoo siitä, miltä ohjelmiston tai sovelluksen käyttäminen tuntuu. Se on sitä, miten kaikki toimii, millaisia toimintoja sovelluksessa on, miten helppoa sen käyttö on ja miten nopeasti tarvittavat toiminnallisuudet löytyvät. Meillä sekä käyttäjäkokemus että visuaalinen näkymä suunnitellaan alusta asti niin, että tuote on selkeä, helppo ja toiminnallisuuksiltaan helposti omaksuttava.

6. Testaus ja viimeistely

Ennen mobiilisovelluksen julkaisua se testataan eri laitteilla ja versioilla. Samalla käydään läpi, että kuvat ja tekstit ovat oikeita, linkit toimivat ja analytiikka toimii. Mutta työ ei pääty tähän: julkaisun jälkeen autamme mielellämme lanseerauksessa ja markkinoinnissa sekä organisaation sisällä että kohderyhmän keskuudessa. Kävijämäärien ja käyttäjien toimintojen seuranta auttaa kehittämään sovellusta, joten prosessia kannattaa lanseerauksen jälkeen jatkaa ja pitää yllä.

Töitämme

Supervanhemman keittokirja

Supervanhemman keittokirja

Ruokangas Guitar Creator

Ruokangas Guitar Creator

LunaSafe Deutsche Bahnille

LunaSafe Deutsche Bahnille

Sirkus Finlandia AR

Sirkus Finlandia AR

Haluatko tarjouksen?

Täytä tiedot ja palaamme ehdotuksen kera.

TARJOUS SISÄLTÄÄ:

  • Kustannusarvion ja tarkan työmääräerittelyn
  • Suuntaa antavan aikataulun
  • Projektin eri vaiheiden kuvauksen

Tilaa uutiskirjeemme

Kun tilaat JCO:n uutiskirjeen, kuulet meidän tuoreista töistämme sekä muista kuulumisistamme ja
tiedät, mitä hienoa digitaalisessa maailmassa tapahtuu.