
Projektijohtajalle töitä
Haemme joukkoomme rautaista projektijohtajaa, jolla on intohimoa olla mukana luomassa asiakkaillemme menestyksekkäitä digitaalisia palveluita.
Pelaaminen on hyvä tapa saada ihmiset oppimaan ja omaksumaan asioita, on sitten kyse koulutuksesta, markkinoinnista tai kokemuksien jakamisesta. Pelit on myös oivallinen lisä tapahtumiin!
Kiinnostaako pelillistäminen? Aloitetaan keskustelemalla pelin tai tietovisan tavoitteesta.
Kun kuulemme tavoitteesi, ehdotamme sopivaa peliformaattia. Kyseessä voi olla räätälöity ratkaisu tai valmis pelikomponentti, esimerkiksi tietovisa tai jokin minipeli. Alla esittelemme muutamia erilaisia toteutuksia.
Kukapa meistä ei rakastaisi tietokilpailuja. Niitä varten ei ole pakko istua pubissa, sillä tietovisat on kätevä toteuttaa myös netissä ja niiden avulla on helppo saada ihmiset omaksumaan asioita.
Olemme tehneet esimerkiksi Sanomalehtien Liitolle testin, jossa voi kokeilla journalistin ohjeiden osaamista.
Erilaisia pelejä voidaan upottaa verkkosivuille tai kampanjasivuille. Niitä voivat olla esimerkiksi tutut onnenpyörä ja hedelmäpeli, hangman (hirsipuu), sanaristikot ja muistipelit sekä kaikenlaiset nopeuspelit. Minipelin voi myös yhdistää tietovisaan, jolloin pelaamisen ohessa on kätevää viestiä esimerkiksi tuotteesta tai palvelusta kysymysten muodossa.
Pelaaminen saa osallistujat aktivoitumaan ja liikkumaan. Kun omalla kännykällä skannataan QR-koodeja, opitaan samalla asioita yksi kerrallaan. Yksi esimerkki tästä on Mysteeri museossa –peli, jota pelataan QR-koodi-suunnistuksena. Pelissä koodilaput tulostetaan paperille ja laitetaan sellaiseen paikkaan, josta osallistujat voivat koodin helposti skannata.
Toinen esimerkki tekemistämme QR-peleistä on Seastop-mobiilipeli. Sitä pelataan Suomenlahden pienvenesatamissa skannaamalla satamakohtainen QR-koodi älypuhelimella ja keräämällä mahdollisimman monta Itämeren kalalajia virtuaalisumppuun. Jokaisessa satamassa on oma kalansa, jonka lisäksi voi kerätä bonuskalan vastaamalla oikein Itämeren kalalajeihin liittyviin monivalintakysymyksiin ja pyöräyttämällä sitten onnenpyörää.
Voimme myös suunnitella ja toteuttaa laajoja WordPress-sivustokokonaisuuksia, joihin räätälöidään useita erilaisia pelejä ja tehtäviä tarpeen mukaan. Tällainen on ollut esimerkiksi Kopiraittilan koulu, joka on Kopioston tuottama inspiroiva ja innostava pelillinen verkkomateriaali tekijänoikeuksien oppimiseen ja opettamiseen. Se sisältää yli 20 pelityyppiä.
Kun liikumme luonnossa, on aina mukana älypuhelin. Sen paikannus seuraa meitä ja sitä voidaan käyttää myös hyödyksi oppimisessa ja tiedon jakamisessa. Voimmekin toteuttaa sovelluksen, joka esittää erilaisia tehtäviä paikannuksen mukaan
Hyvä esimerkki sijaintiin perustuvista peleistä on Vevi App. Sen ideana on, että pelaaja menee pelikohteeseen Länsi-Uudellamaalla, seuraa siellä pelissä näytettyä reittiä ja vastaa kysymyksiin. Matkan aikana voi oppia paljon uutta ja nähdä maisematkin aivan uusin silmin. Kysymyksiä on kuudelta eri aihealueelta: kuvataiteesta, musiikista, paikallisesta kulttuurihistoriasta, yleisestä historiasta, urheilusta sekä luonnosta ja ympäristöstä.
AR-peleissä lisätty todellisuus auttaa hahmottamaan ja oppimaan. Kun todelliseen ympäristöön halutaan lisätä vaikkapa puhelimen näytön läpi katsottavaksi tuotteita, historiallisia kohteita tai muita elementtejä, voidaan käyttäjälle helposti luoda mahdollisuus asioiden hahmottamiseen. Näytön päälle voidaan loihtia rajattomasti kuvia, videoita, ääntä tai grafiikkaa. Voimme toteuttaa esimerkiksi pelin, jossa hyödynnetään sekä älypuhelimen sijaintia että kameraa, kuten Pokemon Go:ssa tehdään.
Olemme toteuttaneet esimerkiksi Sirkus Finlandialle AR-sovelluksen, jossa on hyödynnetty lisättyä todellisuutta.
Virtuaalitodellisuus vie käyttäjän erilaisiin tiloihin sekä pelimaailmoissa että tuotteiden esittelyssä. Jos esimerkiksi haluamme esitellä kävijöille useampaa tilaa eikä messuille voi rakentaa kymmentä saunaa, on virtuaalitodellisuus tehokas vaihtoehto. Yhtä hyvin se toimii, kun haluamme esitellä tuotteen asiakkaan haluamassa ympäristössä tai antaa hänen räätälöidä tuotteen itselleen sopivaksi. Esimerkiksi Ruokangas Guitarsin Los Angelesissa NAM-messuilla lanseerattu 3D-Guitar Builder on ollut menestyksekäs esimerkki VR:stä.
Tässä muutamia esimerkkejä tekemistämme peleistä ja oppimisratkaisuista. Olemme suunnitelleet ja toteuttaneet erilaisia oppimisympäristöjä sekä pelejä markkinointikampanjoihin jo yli kymmenen vuoden ajan, joten meillä on paljon kokemusta erilaisista konsepteista. Tiedämme, mikä toimii ja miten tavoitteet voidaan saavuttaa.
Pelaaminen kannattaa aina ja moni meistä rakastaa kilpailemista – ja voittamista. Peli tarjoaa ympäristön, jossa asiakas ei kulje viestin ohi vaan viettää aikaa sen parissa ja mikä parasta, kutsuu myös ystävänsä mukaan.
Ja hyviä syitä pelin hyödyntämiseen on paljon: voimme kertoa uudesta tuotteesta, syventää viestintää, järjestää kilpailuja, kerätä uutiskirjeen tilauksia, lisätä some-seuraajia, ilahduttaa, viihdyttää, koskettaa…
Haemme joukkoomme rautaista projektijohtajaa, jolla on intohimoa olla mukana luomassa asiakkaillemme menestyksekkäitä digitaalisia palveluita.
Google Analyticsin käytöstä on keskusteltu viime aikoina runsaasti. Euroopan tietosuojaviranomaiset ovat linjanneet, että Google Analyticsin käyttö rikkoo EU:n yleistä tietosuoja-asetusta. Moni etsiikin parhaillaan korvaajaa Analyticsille.
Pelit viestinnän tai opetuksen välineenä - esittelyssä 5 erilaista toteutusta Pelit ja pelaaminen ovat meille J&Co:lla intohimo sekä inspiraation lähde.