Naistoimari digi­maailmassa – kiksejä, kansainväli­syyttä ja uskoa itseensä

JCO Digital on vuonna 2008 perustettu täyden palvelun suunnittelu- ja digitoimisto Raaseporissa, tarkemmin Tammisaaressa, joka sijaitsee meren rannalla sadan kilometrin päässä Helsingistä länteen. Asiakkaista on kuitenkin suurin osa pääkaupunkiseudulla, mutta myös muualla Suomessa, Ruotsissa, USA:ssa ja Saksassa. 

Monica Javanainen on JCO:n toimitusjohtaja ja toinen pääomistajista. Ennen JCO:ta hän on ollut yrittäjänä niin festivaalijärjestäjänä, keikkamyyjänä kuin kustantajana. On hän ehtinyt työskennellä myös mainostoimistossa ja kustannusyhtiössä, fokuksena erityisesti verkkopalvelut ja digitalisaatio. Musiikinkin saralla Monica on tehnyt uraa: kitaristina kahdessa eri tyttöbändissä ja myöhemmin solistina rock-yhtyeessä.

Miten naispuolisella toimitus­johtajalla menee melko miehisessä bisneksessä?

Suomessa meitä on tosi vähän, ehkä vain alle kahdeksan prosenttia. Mutta lisää tulee koko ajan, ja myös digialalle tulee lisää naisia. Meilläkin on kaksi naispuolista koodaajaa ja vahvasti teknologiaa ymmärtävät projektipäällikkönaiset. Uskon naisvoimaan, ja se tulee yhteistyöstä ja toinen toisensa tukemisesta.

Miten päädyit alalle?

Luova tekeminen on aina ollut lähellä sydäntä. Olen aina piirtänyt ja suunnitellut kaikenlaisia konsepteja. Kun päätin, että haluan mainostoimistoalalle, aloitin hakemalla erääseen isoon toimistoon, jota ihailin kovasti. Varsinaista kokemusta ei alalta ollut, ainoastaan se, mitä olin oman yrittämisen saralla tehnyt. Mutta uskoin, että olen niin luova ja kekseliäs, että voin tehdä mitä vain. Kerroin haastattelussa, että korvaan kokonaisen tiimin: suunnittelen konseptin, teen visut ja copyt ja hoidan asiakasyhteydet. Haastattelija, joka taisi olla toimari, kysyi saako pyytää kollegan kuuntelemaan. Heillä on ollut varmasti hauskaa sen haastattelun jälkeen.

En saanut sitä paikkaa, mutta pääsin toiseen mainostoimistoon, jossa minulle annettiin vastuuta ja mahdollisuutta kasvaa. Mielessä kuitenkin pyöri haave omasta digitoimistosta. Kun sitten sellainen viimein oli, ymmärsin kyllä, etten itse yksinään tee mitään. Aina tarvitaan tiimi. 

Mistä JCO sai alkunsa?

Muutimme Helsingistä Tammisaareen, kun halusimme luonnon läheisyyteen ja silti olla lähellä pääkaupunkiseutua. Itse pendlasin edestakaisin pari vuotta. Mieheni, Juha Javanainen, perusti JCO:n, ja itse hyppäsin mukaan parin vuoden päästä. Haasteita riitti aluksi, kun emme tunteneet ketään, mutta kun yhteistyö koulujen kanssa alkoi, saimme työvoimaa. Löysin myös yrittäjäyhteisön, joka johti siihen, että olen nyt puheenjohtaja Raaseporin Yrittäjissä.

Pitkään oli niin, että kaikki asiakkaat olivat Helsingissä. Nyt teemme kuitenkin paljon töitä myös asiakkaille lähiseuduilla, ja esimerkiksi Raaseporin kaupunki on asiakkaamme. Meille Tammisaaren luonto ja meri antavat parhaat kiksit luovuuteen. Olemme myös huomanneet, että asiakkaat tulevat mielellään käymään meillä: täällä Tammisaaressa on ollut vieraita USA:n Adobelta saakka. Itse käyn pari kertaa viikossa pääkaupungissa, mutta nykyään kaikilla on Skypet tai vastaavat ja kokoustellaan niiden kautta, vaikka toimistot olisivat vierekkäin.

Keitä JCO:n kansainväliset asiakkaat ovat?

Ruotsissa meillä on pari asiakasta, Saksan Deutsche Bahnille on tehty sovelluskehitystä ja Amerikassa alkoivat hommat, kun teimme Olli Jokisen jääkiekkoakatemialle sivut. Samoihin aikoihin sain kutsun Adobelta MAX-tapahtumaan ja silloin tuli käytyä tiiviistikin muutaman kerran jenkeissä.

Kun menin New Yorkiin, laitoin ennen sitä LinkedIniin kyselyä, josko joku tuntisi siellä olevia skandinaavisia tekijöitä tai toimistoja. Sain valtavan määrän kontakteja, joita kävin tapaamassa. Myös Adoben Losin tapahtuman yhteydessä kyselin luovan työn skandinaavisia tekijöitä ja tätä kautta tapasin suunnittelijoita, elokuvaohjaajia ja tuottajia. Haastattelin ja jututin heitä ja opin samalla, miten maailmalla toimitaan. Suosittelut ja toisten jeesaaminen on siellä ihan eri levelillä kun Suomessa. Tärkeää on uskallus tavata eri henkilöitä mutta myös uskallus kehua omaa osaamista. Näiden kohtaamisten kautta tuli uusia kontakteja, esimerkiksi nykyinen USA-asiakas, jonka kanssa olemme työskennelleet jo neljä vuotta. 

Miksi kansain­välistyminen kiinnostaa?

Itse rakastan matkustamista ja eri kulttuureihin tutustumista. Se on seikkailua, jossa aina oppii uutta. Matkustan myös mielelläni yksin ja käynkin kerran vuodessa yksin jossain päin maailmaa inspiroivassa paikassa. Siellä suunnittelen seuraavan vuoden asioita ja analysoin, miten kulunut vuosi on mennyt. Viimeksi olin Santorinin saarella. Olisi kiehtovaa, että saisimme enemmänkin työskennellä eri kansallisuuksien kanssa. Se tekee työstä vielä rikkaampaa. Uskon, että kansainvälistymiseen ei ole mitään esteitä. Pitää vain olla mieli avoinna ja uskaltaa hypätä tilanteisiin, jotka ovat oman mukavuusalueen ulkopuolella.

Mikä ja millainen tulevaisuus kiinnostaa? Kuulemma VR on ollut tapetilla?

Minua kiinnostavat suunnittelu ja digikonsultaatio. On ihanaa auttaa asiakasta luomaan hyvät asiakaskeskeiset ja tulosta tuottavat verkkosivut. Aidosti saan, ja mielestäni koko meidän työkulttuuri perustuu siihen, että me saamme kiksit, kun asiakkaamme onnistuu. Me työstämme yhdessä kohderyhmiä ja niiden motivaattoreita sekä sisältöpolkuja, jotka ovat perustana hyvälle ja tuottavalle palvelulle. 

Mutta kyllä, myös uusi teknologia kiinnostaa, erityisesti se, miten VR on tulossa. Näen VR:n eli virtual realityn samanlaisena, kuin tietokoneet ja netti olivat 80-luvulla. Oli kalliit laitteet, ja lähinnä se kiva kokemus liittyi pelaamiseen. VR-laitteiden hinnat tulevat koko ajan alaspäin, eikä enää tarvitse tietokonetta, vaan esimerkiksi Oculus Quest toimii sellaisenaan ja kokemus on hyvälaatuinen. Näen valtavasti mahdollisuuksia esimerkiksi 3D-tuotteiden esittelyssä VR-ympäristössä – kokemuksesta ja jostain brändistä voi tehdä järisyttävän hienon kokemuksen. Mutta toki tekniikka tuo myös mahdollisuudet oppimiseen, lääketieteeseen ja vaikka matkustamiseen virtuaalisesti eri ympäristöissä, jos sellainen ei muuten ole mahdollista. Myös taide VR-ympäristössä on todella kiinnostavaa. On jo olemassa taidenäyttelyitä, jossa itse taide on olemassa vain virtuaali-todellisuudessa.

Lue Monican bloggaus L.A. -matkalta:
Adobe guest blog: How to succeed as a creative in Los Angeles 

Lue lisää JCO:n arvoista ja historiasta:
JCO:n toimintaa ohjaavat hyvä meininki, hauskuus ja into luoda uutta

Jos haluat keskustella kanssamme seuraavasta projektistasi, otathan yhteyttä:
Ota yhteyttä