Monica Javanainen

Tarkista nämä 7 asiaa verkkosivullasi ja kasvatat myyntiäsi

Toimiva verkkosivusto on yhä keskeisemmässä roolissa yrityksen liiketoiminnan kannalta. Usein verkkosivuston ongelmia ei edes itse huomata tai ongelmien tuomaa uhkaa ei ymmärretä. Mitä tapahtuu, jos mitään ei tehdä? Ja millä keinoilla asiat saadaan kuntoon?

”Meillä on kyllä tietysti nettisivut, mutta en todellakaan tiedä, käykö siellä kukaan. Ei mitään aavistusta, onko sivuista mitään hyötyä.”
Veikko, kuljetusliikkeen toimitusjohtaja

”Puhuttiin, että firman sivut pitäisi tänä vuonna uusia. Mihinköhän siinäkin hommassa pitäisi keskittyä?”
Nina, arkkitehti

”Säätiön verkkosivut tehtiin viisi vuotta sitten ja ne näyttävät kyllä aika vanhalta. Mitähän niille pitäisi tehdä?”
Raakel, tiedottaja

”Myyntiä pitäisi kasvattaa ja asiakkaita pitäisi saada enemmän.”
Juha, tukkukauppias

Mitä tapahtuu, jos mitään ei tehdä?

Jos kuvitellut Veikko, Nina, Juha ja muut eivät kiinnitä huomiota verkkosivuihin tai eivät tee huomaamilleen ongelmille mitään, saattavat seuraukset olla huonot. On selvää, että kehnot verkkosivut karkottavat asiakkaita tai eivät ainakaan houkuttele heitä lisää. 

Ensimmäinen ongelma on se, että huonosti toimiva sivusto putoaa Googlen hakutuloksissa eikä yrityksen hienoja tuotteita tai palveluita enää löydetä. Menetys on selvä, kun kiinnostunut asiakas löytääkin vain kilpailijan sivustot. 

Jos asiakas tulee sivuille, mutta sisältöä ei ole suunniteltu hyvin, hän poistuu muualle ennen kuin on edes löytänyt tietoa tuotteista tai palveluista. Tuloksena on jälleen kiinnostuneen asiakkaan menettäminen kilpailijalle. Ja mitä enemmän sitä tapahtuu, sitä enemmän myös hakukoneet niille ohjaavat.

Yrityksen tuotteet ja palvelut saattavat olla vaikka kuinka laadukkaita ja haluttuja, mutta verkkosivut voivat antaa niistä aivan väärän hinta-laatumielikuvan. Ja kun asiakas ei kiinnostu viettämään sivustolla aikaansa, hänestä ei myöskään jää jälkiä ja häntä ei ”saada kiinni”. Kiinnostus valuu hukkaan ja myynti sakkaa.

Näin verkkosivut laitetaan kuntoon

Mitkä asiat ratkaisevat verkkosivustojen kanssa pähkäilevien ihmisten ongelmat? Kokosimme seitsemän tärkeintä asiaa, jotka huomioimalla kasvatat myyntiä.

1.Tee sivustosta nopea ja varmasti toimiva

Tarpeeksi nopeasti toimiva sivusto, jonka hosting eli palvelinasiat ovat kunnossa, nousee hakutuloksissa. Esimerkiksi WordPress-sivustoille optimoitu web-hostaus tekee sivuston sekä turvalliseksi että nopeaksi. Onhan tutkittu, että ihmiset eivät jaksa odottaa edes viittä sekuntia, että sivu ehtisi latautua.

2. Ilme moderniksi ja brändin mukaiseksi

Verkkosivuissakin ensivaikutelmalla on suuri merkitys. Upea ja nykyaikainen ilme houkuttelee asiakkaita ja on linjassa brändin kanssa. Raikkaat ja informatiiviset kuvat kertovat usein enemmän kuin tuhat sanaa – ja asiakas vakuuttuu.

3. Ohjaa asiakasta eteenpäin

Toimiva ja visuaalinen suunnittelu kulkee aina käsi kädessä käytettävyyden kanssa. Hyvin suunnitellut ja helppokäyttöiset sisältöpolut ohjaavat asiakasta haluttuun lopputulokseen. Koskaan ei asiakasta jätetä yksin, vaan hänet ohjataan ostamaan, tilaamaan tai kysymään lisätietoa.

4. Tee tekstistä hakukoneystävällistä

Hyvin kirjoitettu teksti löytyy Googlesta. Huolehdi siitä, että verkkosivuston teksti ja sisältö on hakukoneoptimoitua (SEO) ja se nousee hakutuloksissa mahdollisimman korkealle. Voit pyytää myös sivuston nykyisille teksteille läpikäynnin ja ”freesauksen”, joka parantaa löydettävyyttä.

5. Tekniikka kuntoon

Teknisesti oikeaoppisesti ohjelmoitu sivusto on hyväksi sekä hakukoneiden että käyttäjän kannalta – myös mobiililaitteella sivuille tulevan. Verkkosivut kannattaa suunnitella responsiiviseksi esim WordPress-alustalle. Hyvä suunnittelu aloitetaan kehitysympäristön luomisella ja päättyy perusteelliseen testaukseen ja julkaisuun.

6. Sivuston mittaus ja seuranta

Sivustolle on hyvä asentaa oikeanlaiset mittarit kävijöiden seurantaan ja kävijöiden uudelleen tavoittamiselle (retargeting). Silloin tiedetään, kuka sivustolla käy ja mitä milläkin sivulla tapahtuu. Näin sivuja voidaan myös kehittää entistä paremmin ohjaamaan asiakasta eteenpäin.

7. Ohjaa kävijöitä somesta ja Googlesta 

Kun sivusto on julkaistu, panosta sen lanseeraukseen ja markkinointiin sekä organisaation sisällä että kohderyhmän keskuudessa. Hyvillä sisällöillä voidaan ohjata asiakkaita sivuille sosiaalisesta mediasta ja hakukoneista.


Haluatko, että autamme parantamaan verkkosivujasi vai tarvitsetko hyvän tiimin uudistamaan ne kokonaan? Yhdessä voimme saada muutoksen nopeasti aikaan. Ota yhteyttä vaikka heti.

Monica Javanainen