Digitermit tutuiksi – digisanastoa selvällä suomen kielellä

Kun asioit digitoimiston (eli siis digitaalista markkinointia tekevän toimiston) kanssa, törmäät takuulla kummallisiin termeihin, alan omaan slangiin ja outoihin lyhenteisiin. Meidän pitäisi tietysti elää niin kuin opetamme eli puhua tavallisten ihmisten kieltä. Aina se ei kuitenkaan onnistu, ja silloin pitää vain uskaltaa kysyä.

Keräsimme listan termejä, joita käytetään arkisessa työssämme, ja kirjoitimme niille mahdollisimman selkeän kuvauksen. Toivottavasti tämä auttaa meitä ymmärtämään toisiamme paremmin – ja sehän on yhteistyön A ja O (tuo lyhenne muuten tulee klassisen kreikan aakkosten ensimmäisestä ja viimeisestä kirjaimesta, alfasta ja oomegasta ja tarkoittaa keskeistä tärkeää sisältöä).

1. Alt-teksti

Nettisivujen koodissa kuvan yhteydessä kuvalle kirjoitetaan ns. vaihtoehtoinen teksti. Jos kuvaa ei pystytä näyttämään, näkyy sen tilalla kuvaileva teksti eli selitys siitä, mitä kuvassa näkyy. Tämä on tärkeää esimerkiksi sokeiden lukulaitteita käytettäessä. Myös hakukoneet lukevat alt-tekstin ja ohjaavat sen perusteella kävijöitä sivuille. Alt-teksti on helppo lisätä samalla, kun kuva lisätään ylläpitotyökalulla sivuille.

2. Analytics

Analytiikan avulla kerätään tietoa verkkosivujen kävijöistä ja siitä, miten he toimivat verkkosivulla. Se seuraa esimerkiksi sitä, kuinka kauan kävijät ovat tietyllä sivulla tai minne he siirtyvät etusivulta. Seurannan perusteella sivuja voidaan parantaa paremmin palveleviksi. Tutuin analytiikkatyökalu on Google Analytics.

3. Animaatio

Animaatioiden avulla asiat heräävät eloon verkkopalveluissa tai videoissa. Kyseessä voi olla taustalla rauhallisesti liikkuva video, palveluista kertova animaatio tai valikoima pieniä mikroanimaatioita, jotka herättävät huomiota tai ohjaavat käyttäjää eteenpäin.

4. Applikaatio

Appi, äppi, appsi, applikaatio, sovellus… Mobiilisovelluksilla on monia nimiä ja niitä tehdään eri käyttöjärjestelmille ja monella eri tavalla. Aplikaatio on myös päällikeompelua, jolla kiinnitetään ompelemalla kankaaseen toisesta kankaasta leikattuja kuvioita. Mutta se ei liity digimarkkinointiin.

5. Banneri

Banneri on verkkosivuilla oleva mainos. Usein se on vaakasuora laatikko esimerkiksi verkkomedian ylälaidassa. Kun sitä klikkaa, siirtyy mainostajan sivuille.

6. Blogi

Kun internet oli nuori, ihmiset alkoivat pitää siellä julkista päiväkirjaa. Vähitellen niitä alettiin kutsua blogeiksi ja niitä varten kehitettiin helppoja julkaisutyökaluja. Jos esimerkiksi yrityksen sivuilla on blogi, sinne voi kätevästi kirjoittaa artikkeleita eri aiheista monenlaisessa muodossa. Itse asiassa sinä luet juuri blogia.

7. Brändi

Se ei ole logo, liikemerkki, värimaailma, slogan, tunnelma, graafinen ohjeisto tai tapa palvella asiakkaita. Se ei myöskään ole jotain, mitä firman markkinointipäällikkö yhdessä mainostoimiston kanssa suunnittelee. Eikä se ole tuote tai tuotemerkki eikä edes missio, visio tai strategia. Mutta yhdessä nuo kaikki sitä rakentavat ja jokainen niistä on tärkeä. Brändi on jotain, minkä yrityksen asiakas tuntee, kokee ja tietää. Hyvä brändi on jotain, mitä asiakas pitää itselleen arvokkaana. (Nimensä brändi on muuten saanut englannin kielen verbistä ’brand’, joka tarkoitti valmistajan nimen polttomerkitsemistä tuotteisiin.)

8. Content designer

Sisältö on tärkein, ja joku sitä suunnittelee ja tuottaa. Content designer on useimmiten digitoimistossa tai yrityksen viestintäosastolla ihminen, joka kirjoittaa tekstejä, käsikirjoittaa videoita, suunnittelee some-sisältöjä ja seuraa niiden toimivuutta analytiikan avulla.

9. Cookie / eväste

Cookie eli keksi eli virallisemmin eväste on pienen koodinpätkän verran verkkosivuston yhteydessä olevaan tietoa, jonka sivusto lähettää käyttäjän selainohjelmalle. Selain sitten tallentaa tiedon käyttäjän koneelle esimerkiksi seuraavaa käyttökertaa varten. Useimmiten evästeet helpottavan sivuston käyttäjän arkea ja ovat hyvä asia. Osa evästeistä on voimassa vain niin kauan, kuin olet sivustolla. Osa jää koneelle pidemmäksi aikaa.

10. Call to action

Kun verkkosivustolla kerrotaan asioista ja vaikkapa kehutaan tuotetta, on tarkoituksena tietysti se, että asiakas ostaisi sen. Siksi sisältöjen yhteyteen kannattaa lisätä linkki, painike tai muu kehote, joka ohjaa asiakkaan toimintaan. Sellainen kannattaa sijoittaa sivuilla useaan paikkaan, ei pelkkään alalaitaan. Hyvä CTA on enemmän kuin pelkkä ”Lue lisää”, sillä myös hakukoneet käyvät niitä lukemassa.

11. Domain

Domain on verkkosivuston osoite ja sen tärkeä alkuosa (esimerkiksi jco.fi). Internetin osoitteet ovat oikeasti pitkiä numerosarjoja eli IP-osoitteita. Mutta koska niitä on vaikea muistaa, sanalliset nimet on tuotu avuksi. Kun yritys tai vaikkapa ihan tavallinen ihminen haluaa omat verkkosivut, kannattaa varata oma domain.

12. Dropdown

Avattava valikko tai pudotusvalikko on hyvä tapa silloin, kun sivuston navigaatiossa on alasivuja, mutta tilaa niiden listaamiselle on vähän. Kun linkkiä klikkaa, avautuu sen alle lisää valittavia linkkejä, joista sitten pääsee haluamallensa sivulle. Pudotusvalikoita käytetään paljon myös lomakkeissa, joissa pyydetään valitsemaan haluttu vaihtoehto.

13. Facebook Debugger

Facebook Debugger on työkalu, jolla voit etukäteen tarkistaa, miltä jakamasi julkaisu tulee Facebookissa jaettuna näyttämään. Esimerkiksi postauksen yhteydessä oleva kuva saattaa olla sellainen, jota et halua näkyville. Joskus äskettäin muutetut sisällöt eivät ole vielä päivittyneet Facebookin käyttöön, mutta työkalun avulla niitä voi muuttaa.

14. Flyer

Flyer eli lentolehtinen on pienimuotoinen painotuote, jota voidaan jakaa esimerkiksi tapahtumissa tai kaduilla kutsuna tai pienenä esitteenä. Myös kevyt suorapostitus voi olla flyer. Nimensä se on saanut kauan sitten, kun mainoksia tai propagandaa pudotettiin ihmisille lentokoneista.

15. Fontti

Kirjaimet ovat erilaisia. Joissakin on alalaidassa väkäsiä, jotkut ovat koukeroisia, toiset teräviä ja kolmannet pyöreitä. Fontti eli kirjasintyyppi määrittää sen, miltä tekstin kirjaimet näyttävät. Kun julkaisuun valitaan kirjasintyypiksi vaikkapa Helvetica, tekstin kaikki kirjaimet ovat tietyn muotoisia.

16. Footer

Verkkosivuston alalaitaa tai alatunnistetta kutsutaan footeriksi. Sinne voi lisätä esimerkiksi pikalinkit pääsivuille, copyright-tietoja, yrityksen nimen ja yhteystiedot tai vaikkapa kokonaisen yhteydenottolomakkeen. Footer myös helpottaa sivun alalaitaan asti päässyttä käyttäjää, sillä hänen ei tarvitse aina kivuta takaisin sivun ylälaitaan navigaatiota varten.

17. GDPR

Laki vaatii, että sivustolla on kerrottava, mitä henkilötietoja sen kautta kerätään. Ne voivat olla lomakkeen kautta kerättyjä yhteystietoja tai sivuston käyttöön liittyvää dataa, jota kerätään esimerkiksi Google Analyticsin avulla. Kävijän tulee löytää sivustolta tietosuojalauseke, jossa kerrotaan, mitä tietoja kerätään, mihin niitä käytetään, kuinka pitkään niitä säilytetään sekä miten omat tiedot saa halutessaan poistettua. GDPR tulee sanoista General Data Protection Regulation (yleinen tietosuoja-asetus).

18. Hamppari

Kun verkkosivustoa katsellaan koneen selaimella, kuva on iso ja ruutuun mahtuu paljon. Silloin myös navigaation linkit voidaan näyttää kokonaisuudessaan. Kun selaimen ikkuna on pienempi tai sivuja katsellaan kännykällä, on tilaa vähemmän. Silloin tulee hampurilaisvalikko apuun. Hampurilaiselta näyttävät kolme viivaa allekkain ovat pieni kuvake, jota klikkaamalla valikko avautuu. Tämän sivun oikeassa ylälaidassa on pieni hamppari. Kokeile!

19. Hashtag

Aihetunniste tai avainsana on kokonaisuus, joka alkaa risuaidalla eli ristikkomerkillä (#) ja jatkuu saman tien sanalla tai yhteen kirjoitetuilla sanoilla. Hashtagin voi liittää sosiaalisen median julkaisuun, jolloin tiettyä asiaa seuraavat löytävät julkaisun. Se voi olla vaikkapa #kissavideo, #linnanjuhlat, #kiitollinensiunattuonnellinen tai #digisanastoaselvälläsuomenkielellä.

20. Header

Header tarkoittaa ylätunnistetta ja verkkosivustolla se on ylälaidassa oleva pysyvä tila, jossa yleensä on logo, sivuston nimi tai otsikko, navigaatio ja kuva.

21. Hero

Verkkosivustoilla on usein etenkin etusivulla ylälaidassa suuri kuva tai video, joka on saanut sankarillisen roolin. Hero-alue tervehtii tulijaa ensimmäisenä ja tekee vaikutuksen sanoin ja kuvin.

22. Hover

Hover tai mouse-over ovat efektejä, jotka tapahtuvat, kun viet hiiren kuvan, tekstin tai linkin päälle. Niillä voidaan elävöittää sisältöä ja ohjata käyttäjää eteenpäin. Tällä sivustolla on paljon hover-efektejä. Osa niistä on mikroanimaatioita, jotka kiinnittävät käyttäjän huomion tai joskus vain antavat hyvän mielen.

23. HTML

HTML on lyhenne sanoista Hypertext Markup Language eli suomeksi hypertekstin merkintäkieli. Se on kieli, jolla internet-sivut on kasattu: se kuvaa sivuston rakennetta ja sillä määritetään esimerkiksi kappalevälit, kuvien koot, otsikot ja muu sisältö. Löydät HTML-kieltä, kun valitset selaimen valikoista ”näytä sivun lähdekoodi”.

24. IP-osoite

IP-osoite eli ”Internetin protokollaosoite” on numerosarja, jolla määritetään kohteita suuressa internetissä ja esimerkiksi ohjataan selain oikeaan paikkaan. Se koostuu osista, joilla kerrotaan operaattorista, operaattorin liittymistä ja laitteista sen sisällä. Kaikilla verkossa olevilla laitteilla on yksilöllinen IP-osoite, siis myös sinun koneellasi, suurella datapalvelimella tai verkkoon kytketyllä jääkaapilla. Koska numeroita on vaikea muistaa, verkkosivustojen IP-osoitteiden rinnalla käytetään domaineja ja URLeja eli selväkielisiä osoitteita.

25. Landing page

Ländäri tai laskeutumissivu on verkkosivuston yhteydessä oleva sivu, jolle voidaan ohjata esimerkiksi verkkomainonnasta. Kun on menossa mainoskampanja, ei aina kannata viedä asiakasta yrityksen etusivulle tai mainostettavan tuotteen alasivu saattaa olla liian tietopainotteinen. Siksi voidaan tehdä kevyempi sivu tai sivusto, jolle asiakkaat ohjataan.

26. Leiska

Kun tehdään verkkosivustoa, julistetta tai mainosta, sille suunnitellaan leiska eli layout. Se ei vielä ole valmis ja viimeistelty ulkoasu, vaan se antaa hahmotelman siitä, mitä tuleman pitää. AD tai graafikko siis leiskaa kuvan, jota sitten saa kommentoida, ihastella tai ihmetellä.

27. Logo

Kun tehdään yritykselle tai tuotteelle logo, suunnitellaan sen nimen tarkasti määritelty graafinen esitystapa ja ilme. Logoa käytetään mainosmateriaaleissa, valomainoksissa, käyntikorteissa ja tietysti siellä verkkosivuston vasemmassa yläkulmassa. Jos logon mukana on myös kuvallinen symboli, puhutaan virallisemmin liikemerkistä.

28. Navi

Verkkosivustolla on yleensä etusivu ja paljon alasivuja. Alasivuille päästään useimmiten ylälaidassa olevan valikon eli navigaation avulla. Kun valikon linkkiä klikkaa, pääsee haluamalleen alasivulle.

29. One pager

Aina ei sivuston tarvitse olla sivusto. Kun ollaan selkeitä ja asia on hyvin jäsennelty, voidaan kaikki kertoa yhdellä sivulla.

30. Pop-up

Kun joku pomppaa esiin, se on pop-up. Verkkosivuilla kyse on siitä, että sivuston päälle aukeaa uusi ikkuna tai ruutu. Esimerkiksi jos käyttäjä on ollut sivustolla jonkin aikaa, voidaan hänen silmiensä eteen avata pop-up, jossa kehotetaan tilaamaan uutiskirje. Kovin usein näin ei kuitenkaan kannata tehdä, sillä se voi ärsyttää käyttäjää.

31. Responsiivisuus

Verkkosivujen responsiivisuus on mukautuvuutta ja skaalautuvuutta. Se sovittaa automaattisesti sisällöt oikean kokoisiksi käyttäjän ruudulle. Enää ei tarvitse suunnitella erikseen pieniä ja sisällöltään karsittuja mobiilisivuja ja laajoja pöytäkoneversioita, sillä samat sisällöt palvelevat molempia. Kun mobiilikäyttö jatkuvasti kasvaa, on responsiivisuus yksi tärkeimmistä verkkosivujen ominaisuuksista. Se myös tukee menestymistä hakukoneissa.

32. Roll-up

Roll-up on mainosteline, joka on helppo kuljettaa ja pystyttää, ollaan sitten messuilla, tiedotustilaisuudessa tai ihan vaan firman aulassa. Mainosvuota nostetaan alhaalta ylös ja kiinnitetään telineen koukkuun. Me voimme suunnitella sinulle hienon roll-upin.

33. Saavutettavuus

Saavutettavuus on esteettömyyttä, tasa-arvoa ja ennen kaikkea palvelua. Yli miljoona suomalaista tarvitsee avukseen saavutettavuutta ja 15 % ihmisistä ei voi käyttää verkkopalveluita niiden puutteiden vuoksi. Suomeksi sanottuna verkkopalvelun saavutettavuus tarkoittaa sitä, että mahdollisimman moni ihminen voi käyttää verkkopalvelua mahdollisimman helposti.

34. Selain

Kun mennään nettiin, tarvitaan selain. Se on tietokoneen tai puhelimen ohjelma, jolla verkkosivuja voi katsella eli selata. Selaimia ovat mm. Firefox, Chrome tai Safari.

35. SEO

Hakukoneoptimointi (Search Engine Optimization, SEO) tuo sivustolle kävijöitä. Se mielletään usein hyvin tekniseksi prosessiksi ja unohdetaan, että sisältöjen rooli on vähintään yhtä tärkeää. Hyvään suunnitteluun kuuluvat esimerkiksi oikeanlainen otsikointi ja myös väliotsikointi, tärkeiden avainsanojen käyttö, kuvien nimeäminen sekä tekstin laatu ja määrä, jotta hakukoneet löytävät sivun mahdollisimman hyvin ja nostavan sen hakutuloksissa parhaille paikoille.

36. SSL-suojaus

Nettisivujen SSL-suojaussertifikaatti (Secure Sockets Layer) auttaa sivustoa menestymään. Se huolehtii suojatusta yhteydestä sivustosi ja sen käyttäjien välillä mutta auttaa myös hakutuloksissa. Esimerkiksi maailman suosituin selain Google Chrome varoittaa suojaamattomista sivuista. Suojatun sivun osoitteen edessä on pelkän http:n sijasta https.

37. UI / UX

UI and UX liittyvät toisiinsa mutta ne eivät tarkoita samaa asiaa. Kummatkin ovat silti tärkeitä asioita verkkosivujen suunnittelussa. UI (User Interface) tarkoittaa käyttöliittymää eli sitä, millaisten ratkaisujen avulla käyttäjä voi käyttää verkkosivustoa. Käyttöliittymiä on monenlaisissa laitteissa tai palveluissa. Esimerkiksi pölynimurin käyttöliittymä ovat napit, joilla laitetaan kone päälle, säädetään imun voimakkuutta tai kelataan johto sisään. UX (User Experience) taas kertoo käyttökokemuksesta eli siitä, miten miellyttävää, helppoa tai nopeaa palvelun käyttäminen on.

38. Wire

Rautalangasta on kyse. Kun me suunnittelemme verkkosivuston, luomme interaktiivisen wireframen eli rautalankamallin, jonka avulla hahmotetaan sivuston rakenne, eri sivutyypit ja toiminnallisuudet. Rautalankamallin suunnittelu ennen varsinaisen teknisen toteutuksen aloittamista varmistaa toimivan käyttöliittymän ja toimii pohjana graafiselle suunnittelulle.

Onko sinulla kysymyksiä, mietityttääkö joku termi tai tarvitsetko apua verkkopalvelun suunnitteluun? Ota yhteyttä vaikka heti.

Toivottavasti pidit artikkelista! Artikkelin saa mielellään jakaa somessa,
ja muistathan seurata menojamme InstagramissaFacebookissa ja Twitterissä.

Lue myös:

Hakukoneoptimoinnin vinkit sisällöntuottajalle

Verkkosivujen uudistuksen ensimmäinen askel on tavoitteiden määrittely

Älä aloita markkinointia väärästä päästä